Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bankeryd skrev:
Det är nog inte så enkelt att "få fixat" sådär bara även om det är mjukvara. Jag som jobbar med mjukvaruutveckling antar att ett såpass stort företag har en hyggligt organiserad mjukvaruutveckling och i så fall är detta inte en enskild detalj man går in och uppdaterar för en enstaka kund bara utan det handlar om en ny version av mjukvara med flera saker som ändras och att det blir en ny officiell version av det. Det blir ju isf upp till dem om och när detta sker.
Är det någon som forskat i om man och i så fall hur man uppdaterar mjukvaran på maskinen? Jag är mycket intresserad av att dra igång ett open source-projekt med mjukvara för denna maskinen kanske baserat på ROS ( [länk] ). Där skulle vi entusiaster kunna ta fram en egen alternativ mjukvara med egna inställningar. Vore inte det spännande?
Absolut! Jag har försökt få ägarna att kolla vilken mjukvaruversion de har för att kunna se om det fanns flera olika ute, så att man skulle kunna kanske hitta specifika uppföranden som härrör till en specifik mjukvaruversion...... utan att lyckas, jag har ver. 3.14 i varje fall
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
Bankeryd skrev:
Det är nog inte så enkelt att "få fixat" sådär bara även om det är mjukvara. Jag som jobbar med mjukvaruutveckling antar att ett såpass stort företag har en hyggligt organiserad mjukvaruutveckling och i så fall är detta inte en enskild detalj man går in och uppdaterar för en enstaka kund bara utan det handlar om en ny version av mjukvara med flera saker som ändras och att det blir en ny officiell version av det. Det blir ju isf upp till dem om och när detta sker.
Är det någon som forskat i om man och i så fall hur man uppdaterar mjukvaran på maskinen? Jag är mycket intresserad av att dra igång ett open source-projekt med mjukvara för denna maskinen kanske baserat på ROS ( [länk] ). Där skulle vi entusiaster kunna ta fram en egen alternativ mjukvara med egna inställningar. Vore inte det spännande?
Tar du bort batteriet så sitter det någon slags data port där. Förmodar att det är där man ansluter sig
 
Jag hittade min Landroid stående stilla mitt på gräsmattan med texten söker laddningsstation, jag väntade ett tag men inget hände, när jag sedan startade om så gick den som vanligt till laddaren, någon annan som haft det felet?
 
peternicklas
Vände på mina blad igår. 3:dje eggen används nu. Samma problem med gräs i hålet men det går lätt att rensa bort.
 
peternicklas skrev:
Vände på mina blad igår. 3:dje eggen används nu. Samma problem med gräs i hålet men det går lätt att rensa bort.
Hur länge har du kört? (inte timmar kanske men dagar/veckor)
 
peternicklas
Körde ingång min den 13/5 och den har nog gått runt runt 400 timmar. Stor anledning till bytet, båda gångerna, är att den har kört upp på laddstationen och kört knivarna i guiden.
 
Vad händer när LR är på väg tillbaka till laddstationen och stöter på ett hinder? Väljer den en ny slumpvis utvald riktning tills den stöter på slingan igen, eller försöker den gå i en båge runt objektet? Om den väljer en helt ny riktning så borde man kunna utnyttja det genom att lägga ut hinder på slingan där den har långt kvar till laddstationen.

Japp. Har läst manualen. Har ännu inte köpt någon LR eftersom den är slutsåld.
 
peternicklas
Min har ett antal gånger tappat slingan vid 90 graders hörn. Den går då ut och söker på nytt efter slingan. Har aldrig hjälpt den hem p.g.a. tomt batteri.
 
Bankeryd skrev:
Ni som har haft era Landroids ett tag, hur mycket slits era knivar/blad? Jag har kört ungefär 4 veckor nu och har vänt på mina blad 2ggr, dvs är inne på den 3:e eggen på bladet. Ett annat "problem" är att gräs fastnar i det andra inte använda skruvhålet. Hur är det för er?
Hur mäter man hur slö kniven blivit? Hur slö kan den bli innan det är dags att byta skär?
Jag är inne på 3-4e veckan med samma skär. Jag upplever att det funkar än, men att det snart är dags att byta. Men jag har varit befriad från kottar, grenar stenar rötter etc.

Jag tycker att den gräs-gegga som bygger på baksidan (ovansidan) av kniven är det största problemet. När det blir tillräckligt tjockt förhindrar det kniven från att rotera fritt utan att ta i tallriken.
 
Redigerat:
falmark skrev:
Hur mäter man hur slö kniven blivit? Hur slö kan den bli innan det är dags att byta skär?
Jag är inne på 3-4e veckan med samma skär. Jag upplever att det funkar än, men att det snart är dags att byta. Men jag har varit befriad från kottar, grenar stenar rötter etc.

Jag tycker att den gräs-gegga som bygger på baksidan (ovansidan) av kniven är det största problemet. När det blir tillräckligt tjockt förhindrar det kniven från att rotera fritt utan att ta i tallriken.
OK, det är nog att mina blad slagit i saker under första tiden innan jag rensat bort småsten pinnar och annat. Känner precis som du att "geggan" som hindrar kniven att rotera är största problemet.
 
Bankeryd skrev:
Ni som har haft era Landroids ett tag, hur mycket slits era knivar/blad? Jag har kört ungefär 4 veckor nu och har vänt på mina blad 2ggr, dvs är inne på den 3:e eggen på bladet. Ett annat "problem" är att gräs fastnar i det andra inte använda skruvhålet. Hur är det för er?
Har kört över en månad med min nu utan att vända bladet tycker den klipper bra än, men då har den inte kört i sten. Börjar väl bli dags att vända på som nu.
 
Jula skulle fått in nya klippare 29/5 men har inget fått från leverantören ännu. Är det möjligen så att även Jula inte vågar sälja dem el är det bara segt att få fram? Jula säger bara att de skulle kommit 29 maj och att de inte har någon mer info.

Har sedan tidigare 1st men vill skaffa 1st till för ett annat hus.

MVH
Kalle
 
johan119 skrev:
Någon som kollat sin mjukvaruversion än?
Jag har version 3.14, samma som du m.a.o. Dessutom har jag fått svar från LR supporten som jag skrev till att inga SW uppdateringar är planerade vad de vet så i konsekvensens namn borde samtliga sålda LR ha samma version.
 
Mabcus skrev:
kan bara konstatera att du inte har koll.. Trollman skrev så här ju:

Intressant, jag har tittat lite och det är dessa patent som verkar ge problem:

  • EP1058958
  • EP1025472
  • EP1302147
  • SE511254

Jag är ingen patentingenjör men jag tycker inte att SE patentet är vattentätt(ända jag tittat igenom) och det handlar mest om en intelligent slingsignal. Nu har ju inte landroid detta...

Läs det understrukna två tre gånger till.. sen kan jag bara utgå ifrån att ett så stort företag som Husqvarna inte ger sig in i en patent strid utan att veta vad WORX har eller inte har.. alla inklusive Husqvarna har talat om 2 patent.

[länk]

Så tills det är över lämna dina spekulationer därhän.. please,,
Detta forumet är öppnat av Trollman för att vi som har eller tänker skaffa Landroid klippare skall kunna utbyta erfarenheter och hjälpa varandra med råd och tips. Det är alltså inte till för att klanka ner på Worx eller deras Landroid maskiner då vi som har eller kanske tänker skaffa dessa förmodligen tycker om dessa maskiner och vad de kan hjälpa oss med. Dina HQ åsikter känner vi nu till och därmed kan du återgå till de forum som behandlar HQ frågor med dina åsikter som vi egentligen inte alls är intresserade av så länge de inte hjälper oss att installera, köra och sköta våra maskiner.
Spekulationer är ju det du själv håller på med medan både Trollman och jag försöker förstå vad det är som HQ retat upp sig på. Att Trollman skriver "verkar" beror självfallet på att HQ just nu undanhåller oss väsentliga fakta och därmed får man försöka slutleda själv. Du som känner till så mycket om HQ är välkommen att upplysa oss om vilka patent de egentligen åberopar, om det nu inte är de patent vi tittat på, men förmodligen kan du inte mer om det än vi.
 
lubbe75 skrev:
Vad händer när LR är på väg tillbaka till laddstationen och stöter på ett hinder? Väljer den en ny slumpvis utvald riktning tills den stöter på slingan igen, eller försöker den gå i en båge runt objektet? Om den väljer en helt ny riktning så borde man kunna utnyttja det genom att lägga ut hinder på slingan där den har långt kvar till laddstationen.

Japp. Har läst manualen. Har ännu inte köpt någon LR eftersom den är slutsåld.
Jag är inte säker på vad du vill åstadkomma med att lägga ut hinder i vägen. När den går på slingan har den ju redan slagit av klippningen och vill ladda upp sig. Därmed är det ju bäst att den når laddstationen så snabbt som möjligt så att den kan ladda fullt och sedan komma ut igen. Att hindra den kommer ju bara att förlänga tiden vilket ju inte är önskvärt. För övrigt försöker den hitta en väg runt ett hinder ett antal försök men till slut brukar den ge upp och meddelar oftast då "hjulmotor blockerad".
Kan du förklara vad är du menar med "kunna utnyttja det".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.