Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ni säger att den går mot sols när den går hem, men den kan både gå vänster samt höger varv eller går den bra vänster varv hem? Vill som sagt att den går vänster varv då höger kan bli lite svårt (rädd att den fastnar på ett ställe)
 
Hanquist skrev:
Ni säger att den går mot sols när den går hem, men den kan både gå vänster samt höger varv eller går den bra vänster varv hem? Vill som sagt att den går vänster varv då höger kan bli lite svårt (rädd att den fastnar på ett ställe)
Hänger inte med riktigt... Oavsett höger eller vänster varv kan den ren praktiskt sett fastna på det där stället du oroar dig över. LR söker upp närmsta slingkabel och är inte smartare än att den går dit den pekar.

Så i mitt fall kan det stå med ryggen mot laddstationen när den behöver ladda, men gå nästan hela vägen runt innan den dockar i.

Så det betyder att du kan få problem oavsett (nu går den bara motsols tillbaka, så det är inte mycket att välja på)
 
freddie_nelson skrev:
Japp, är som du säger att får den gå klart sin tid så går den in och laddar fullt innan den väntar på nästa schemalagda tid... Men tycker likväl att den alltid borde ladda/underhållsladda när den står i laddstationen, kanske något som kommer i en framtida mjukvaru-version. Hoppas dom planerar att uppdatera framöver när dom fått in lite feedback från användarna!
Det gör den väl för att inte slita på batteriet? Eftersom den klarar väl bara laddas ett visst antal gången?
 
falmark skrev:
Vad blir det för problem om man gör 90 graders vinklar på "spärrslingan?
Det där var första försöket när jag trodde at det skulle gå att få LR att gena via spärrslingan på väg till laddaren. Dvs den kommer uppe till höger och hakar på spärrslingan och får sedan kontakt med huvudslingan åt höger igen. Det enda jag lyckades med var att den i stället tog omvägen via spärrslingan och sedan fortsatte på andra sidan den vanliga vägen. Så vi glömmer det där med 90 grader i det här fallet.
 
falmark skrev:
Jag är inte helt med.
Blir inte detta en extra slinga som korsar huvudslingan och som inte är en del av denna...
Man kan alltså ha 2 st ej sammanhängande slingor och det funkar ändå?

Jag antar att 20 cm är det som krävs för att LR ska kunna passera till laddaren.
Är det ingen risk att LR skulle kunna "smita" förbi om den träffar yttre slingan i en mycket flack vinkel.

När spärren är tillslagen hänger huvudslingan och spärrslingan ihop. Det kanske ser ut som om c och b har kontakt med varandra på bilden men så är det inte. Borde haft lite större avstånd där.

Det är möjligt att den kan smitaförbi spärren men än så länge fungerar den som avsett.
 
Hanquist skrev:
Tack, tror ni även att den kommer att ta sig fram på framsidan av huset då trädgården är som ett u det jag tog bild på är den mest krongliga delen av trädgården?
Finns det något Minne i roboten så den vet lite var den klippt?
Är det för krångligt att ta sig fram kanske du ska välja en något dyrare robot som du kan skicka iväg längs med slingan ett visst antal meter innan den börjar. Jag har hjälpt föräldrarna med en wiper som (väsnas lite mer) men ibland går den till gaveln (som är avspärrad med staket men klipparen har en egen liten tunnel), ibland till baksidan och 50% av starterna tar den en ramp ner till grannen.
 
Redigerat:
ok, var nu på Jula och fråga lite frågor kring klipparen, de trodde att knivarna skulle gå sönder när de passera över min Ölandssten som finns i trädgården. Är Jula fel på det? Någon som har någon ölandssten i trädgården som vet hur det blir i verkligheten? Eller liknande sten?

mvh / M bild kopia 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hanquist skrev:
ok, var nu på Jula och fråga lite frågor kring klipparen, de trodde att knivarna skulle gå sönder när de passera över min Ölandssten som finns i trädgården. Är Jula fel på det? Någon som har någon ölandssten i trädgården som vet hur det blir i verkligheten? Eller liknande sten?

mvh / M[bild]
Om stenen inte sticker upp över gräsmattan vilken din inte gör på bilden och du inte kommer att klippa kortare än läge 3 så är det inga problem, läge 3 är ungefär 3 cm gräs vilket är kort.

Vi har stenar som vår kör över som inte ligger jämnt (vår skuttar över dem) inga knivar har gått av på 2 veckor som vi haft klipparen och vi har vår på läge 3 i klipphöjd.
 
Hanquist skrev:
Ni säger att den går mot sols när den går hem, men den kan både gå vänster samt höger varv eller går den bra vänster varv hem? Vill som sagt att den går vänster varv då höger kan bli lite svårt (rädd att den fastnar på ett ställe)
Laddaren skall placeras med pilen som är markerad på laddaren IN mot gräsmattan. Vilket i sig gör att LR kommer att gå motsols//vänstervarv.

Ett tips till alla som funderar på att köpa LR. Gå in på worxlandroid.com/sv. Där finns det installationsmanual, programguide, instruktionsbok och felsökningsguide!! Läs gärna denna (det blir inte så många sidor på svenska) så kanske man slipper fråga om uppenbara installationsfrågor.

Jag tycker det vore roligt om denna tråd kunde fortsätta ta upp krångliga tomter, egna lösningar, erfarenheter av klipptider osv.
Ta inte detta som kritik utan som uppmuntran (y)
 
Hanquist skrev:
ok, var nu på Jula och fråga lite frågor kring klipparen, de trodde att knivarna skulle gå sönder när de passera över min Ölandssten som finns i trädgården. Är Jula fel på det? Någon som har någon ölandssten i trädgården som vet hur det blir i verkligheten? Eller liknande sten?

mvh / M[bild]
Jula har rätt och fel. Det är helt beroende på vilken klipphöjd du ställer in. LR anpassar inte klipphöjden efter underlaget utan du ställer in en fix klipphöjd i olika steg. Du kommer komma till en gräns där knivarna slår emot stenen och förstörs (precis på samma sätt som om du kör med motorgräsklippare eller handgräsklippare på låg klipphöjd). Har du LR på högsta klipphäjden kanske den klarar stenen men du får också nöja dig med högre gräs. Hoppas att du forstod mitt resonemang..
 
hkp skrev:
Jula har rätt och fel. Det är helt beroende på vilken klipphöjd du ställer in. LR anpassar inte klipphöjden efter underlaget utan du ställer in en fix klipphöjd i olika steg. Du kommer komma till en gräns där knivarna slår emot stenen och förstörs (precis på samma sätt som om du kör med motorgräsklippare eller handgräsklippare på låg klipphöjd). Har du LR på högsta klipphäjden kanske den klarar stenen men du får också nöja dig med högre gräs. Hoppas att du forstod mitt resonemang..
Om stenarna ligger i nivå med gräset eller lägre än gräset så är risken obefintlig att knivarna skulle slå i stenarna möjligtvis slå i jorden när framhjulen går på stenarna och bakhjulen på gräset, vi klipper på 3:an utan problem.
 
  • Gilla
hkp
  • Laddar…
Hanquist skrev:
ok, var nu på Jula och fråga lite frågor kring klipparen, de trodde att knivarna skulle gå sönder när de passera över min Ölandssten som finns i trädgården. Är Jula fel på det? Någon som har någon ölandssten i trädgården som vet hur det blir i verkligheten? Eller liknande sten?

mvh / M[bild]

Det hela hänger på om det sticker upp. Det ser ganska gämt ut på bilden. tar din vanliga gräsklippare i ? om inte så bör det ju funka.
 
Det ska inte vara några problem med stenarna. Själv går min LR över grusgångar (gårdssingel) utan problem (klipphöjd 40mm).
 
  • Gilla
hkp
  • Laddar…
Jag installerade en hq automover 305 idag åt en på jobbet.. Kan säga det att jag är glad och nöjd över att jag själv valt en Landroid.
Landroiden ser betydligt robustare och välbyggd ut. Enda nackdelan jag kan se på den är att den inte har en guidekabel. I övrigt ser jag bara fördelar. Regnsensor, bättre programmeringsmöjligheter av klipptider (då 305;an behöver 8 tim/dygn vilotid??) mm.
Nackdel med hq var det lilla hjulet som inte var svängbart utan är som en boll som glider över gräset när den svänger. Det gnisslade när den svängde i det fuktiga gräset.
Kvalitetsmässigt över tid återstår att se.

Jag vet att det hade varit mer rättvist att jämföra Landroiden med hq 220 istället men..
 
Hanquist skrev:
När man lagt ut kabeln måste man sedan klippa av det som blir över, eller kan man vänta med att göra detta tills man är säker på att man inte vill göra någon förändring?
Du bör lägga ut den i en smal slinga parallellt med och på utsidan av kantslingan för att störa så lite som möjligt. Rinka inte ihop eller rulla inte upp den på spolen för då kan det störa funktionen för LR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.