Min granne har lagt ekparkett fiskben i sitt kök. Vet inte hur det kommer att klara sig med tiden men just nu så är det jätte fint.
 
Är det nån som har forbos "klinkers"laminatgolv?
Jag tycker det ser snyggt ut och antar att det inte är lika hårt som riktig klinker. Dessutom är det ju lättare att lägga. Det skulle dock vara intressant med erfarenheter, hur ser skarvarna ut? Syns det att det är ett laminatgolv? Hur håller det för slitaget i ett kök?
Jo, vi har det (eller något som är mycket likt det) i en hyreslägenhet nu. Det ser snyggt ut men verkar lite ömtåligt. Golvet har en hel del små hack och hål här och där. Skarvar har vi inga, tror jag, eller så är de väldigt fint gjorda.

Jag skulle välja linoleum eller något annat hårdare plastmaterial om jag skulle lägga plastgolv i ett kök.

/Ulrica
 
pinebar skrev:
Jo, vi har det (eller något som är mycket likt det) i en hyreslägenhet nu. Det ser snyggt ut men verkar lite ömtåligt. Golvet har en hel del små hack och hål här och där. Skarvar har vi inga, tror jag, eller så är de väldigt fint gjorda.

Jag skulle välja linoleum eller något annat hårdare plastmaterial om jag skulle lägga plastgolv i ett kök.

/Ulrica
bror duktig måste här kommentera att linoleum inte är plast. Vill inte säga I..
Senare rapporter pratar om plastgolv som avger gaser, farligare än Radon, tänk på det no som springer.
Klinker ett jättebra allternativ i kök om man inte har ett litet barn som snubbluar till, spräcker skallen :'(
Nå dåså välj TRÄ väljk ett ordentligt fuktklassa som kan slipas om när barnen vuxit upp.

Bror duktig har talat, eller är det lördags groggen
 
Klinker ett jättebra allternativ i kök om man inte har ett litet barn som snubbluar till, spräcker skallen
Hur klarar det barnet lek på hal asfalt eller för den delen tjälad gräsmatta med isfläckar här och där? Det känns som att iaf vår tre-åring tillbringar betydligt mer vild lek-tid på andra stenhårda ytor än på köksgolvet. Det måste väl vara extremt ovanligt att barn snubblar på ett köksgolv och spräcker skallen?
 
Ksund skrev:
Hur klarar det barnet lek på hal asfalt eller för den delen tjälad gräsmatta med isfläckar här och där? Det känns som att iaf vår tre-åring tillbringar betydligt mer vild lek-tid på andra stenhårda ytor än på köksgolvet. Det måste väl vara extremt ovanligt att barn snubblar på ett köksgolv och spräcker skallen?
Ej vidsynta människa. Som den förälder du är, och då för en tid sedan nybliven förälder. Det jag säger och antog att de flesta kunde genomläsa var att jag syftade på barnets första tid på egna ben. DVS då det tog sina första strävande försök att resa sig, detta sker rent statistiskt i köksmiljö, då detta är den platsen man vanligen vistas i under dagen, man som kvinna, i hemmavarande stund. I det stadiet har även barnet ett relativt mjukt och känslgt skallben.
Jag vet inte var du lät dina barn ställa sig upp första gången, men inte var det på isade sjöar eller riks45.

/Ingenjörn
 
Jag vet inte var du lät dina barn ställa sig upp första gången, men inte var det på isade sjöar eller riks45.
Jo, just på riksväg 45 var det ;)

Nej, skämt åsido, jag förstod inte att du menade att risken skulle gälla just för barnens första steg.

Givetvis låter jag inte mina barn ta sina första steg på ett stenhårt golv, vare sig på riksväg, i badrummet eller något annat. Däremot ser jag det inte som något problem att inte köra den första gångträningen på sådana ytor.
 
Sorry för mina spädelser, sitter här och har tråkigt. Men som du sa skämt o sido min Grabb 9mån faller ganska lätt och jag är faktiskt glad att jag inte har klinker i köket ( eller v-rum, toa, b-rum eller över huvud taget) för han är rent vid, undrar var det kommer ifrån
 
Jag håller på att montera ett nytt kök (kritvita luckor, amerikansk valnöt bänkskiva). Jag undrar om man ska "matcha" golvet med bänkskivan eller om det ska avvika. Jag har ett mycket litet kök på 8kvm utan några fönster så hela köket kommer att lysas upp med spottar.

Jag ska definetivt ha ett trägolv men är osäker hur mörkt golv (ek, valnöt) som jag vågar ha. Priset är inte sådär jätteviktigt eftersom köket är så litet.
 
drx skrev:
Lade laminatgolv blockad ek i köket och det håller kanonbra.
Stod dock och höll krampaktigt i Viva tarketts matta valnötsgolv som är så fruktansvärt underbart snyggt.
Detta grusades dock av säljarens ord som fortfarande ringer i öronen "du det där golvet skall du absolut inte ha i köket"  :(
Blir dock valnötsgolv / klinker lösning i nästa kök  ;D
Vi la dyr laminat i köket. Det är svinkallt att gå på och stenhårt. Desutom är det en hel del hål o märken i det efter tappade köksredskap, då det kan gå vilt till i köket emellanåt ;)

När vi gör om köket nästa ggn(planerna finns redan) så blir det trägolv ev med klinkers framför disbänken där man slabbar mest.
 
 Jag håller på att montera ett nytt kök (kritvita luckor, amerikansk valnöt bänkskiva). Jag undrar om man ska "matcha" golvet med bänkskivan eller om det ska avvika. Jag har ett mycket litet kök på 8kvm utan några fönster så hela köket kommer att lysas upp med spottar.  

Jag ska definetivt ha ett trägolv men är osäker hur mörkt golv (ek, valnöt) som jag vågar ha. Priset är inte sådär jätteviktigt eftersom köket är så litet.    
Vi kommer att ha golvet lika mörkt som bänkskivan, tror det kommer bli super snyggt till det vita köket! Vart har du köpt bänkskivan? Lycka till med ditt kök!
 
Lusläser för att få bra input till vårt köksgolvsval.. Det lutar åt Marmoleum clic-golv, i två ljusa kulörer "lagda 45 grader". Vet någon om det är jobbigt/krångligt/dyrt att sköta ett linoleumgolv? vad krävs för att det skall behålla lystern? Kan man "laga" repor? På jobbet kommer de ju då och då med värsta polermaskinerna... behöver man göra ngt liknande i hemmiljö? Vi har småbarn och planerar för glasdörrar från köket ut i trädgården (och sandlådan) - bör man lägga ngt ännu tåligare innanför dörrarna kanske?? eller klarar linoleum den påfrestningen????
 
pbma skrev:
Lusläser för att få bra input till vårt köksgolvsval.. Det lutar åt Marmoleum clic-golv, i två ljusa kulörer "lagda 45 grader". Vet någon om det är jobbigt/krångligt/dyrt att sköta ett linoleumgolv? vad krävs för att det skall behålla lystern? Kan man "laga" repor? På jobbet kommer de ju då och då med värsta polermaskinerna... behöver man göra ngt liknande i hemmiljö? Vi har småbarn och planerar för glasdörrar från köket ut i trädgården (och sandlådan) - bör man lägga ngt ännu tåligare innanför dörrarna kanske?? eller klarar linoleum den påfrestningen????
Linoleum är lättskött :) Använd flytande vax i vattnet när du torkar golvet och behandla det med koncentratet någon gång om året. För övrigt se Forbos sidor ;)
http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf...amp;buttonid=b27c1aa12cec27e5c1256fe8003151b9

http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/c1256a540028a27fc125690d0064d9c0/81ae91cf140ace82c1256fdc0047c0c0/$FILE/Marmoleum%20Click%20teknisk%20information.pdf
 
Jag har haft Korkoplast i ett tidigare hus där jag bott, och var mycket nöjd med det

Några av fördelarna var:
- Varmt och skönt att gå barfota på - varmare än trä eller plast
- Mjukt att stå på - man blir inte trött i fötter & ben
- Lättstädat - bara dammsuga och torka ibland med våt trasa
- Småskräp syns inte
- Vackert golv!

En nackdel:
- Man måste se till att alltid ha tassar på stolarna, för annars syns slitaget av stolsbenen efter några år med köksbordet stående på exakt samma plats

Tommy
 
Nix skrev:
[quote author=Göran link=1076856148/40#42 date=1091133628]
var finns detta?
Ledsen att svaret tagit sådan tid...

Jag vet faktiskt inte var man kan köpa det idag. Vi köpte det via Sweden Trade i Sollentuna.
Kommer inte heller ihåg vad levernatören hette...[/quote]

Kom inte och säg att jag inte minns gamla olösta problem;)

Jag har hittat en liknande platta på K-rauta.
30*30 finns i granitgrå och ljusbeige för 159:-/kvm
40*40 finns mörkgrå för 199:-/kvm.

Grattis till er ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.