Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kalle LKPG skrev:
De ser väldigt lika tex tältpinnar. Kanske har biltema?
Visst har de det:
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C3%A4ltpinnar

Billigare blev det dock inte. Men om man vill ha blå pinnar för att lättare hitta dem när gräset vuxit över tråden så...
 
Jag har en sluttning ner mot min damm har lagt tråden bara en liten bit ner vågar inte lägga ända ner dumt att chansa vill ju inte fiska upp LR ur dammen, men den har inga problem att gå lite på skrå den följer tråden fint. Funderar på hur jag ska lösa det ner mot dammen vore fint om man kunde få den att klippa längre ner bara den inte far ut i vattnet...:eek:
 
rybbe skrev:
Om du har en ö till det lilla trädet så hade jag lättat några cm på dragningen ut till den, och tvingat den att ta hållet om huset (om den är dragen från staketsidan)
Då får jag ju en 25-35 cm strimma av långt gräs mitt i mattan som jag måste trimma, det blir etter värre. Worx hävdar ju att det skall vara det smartaste som uppfunnits, men så smart verkar den inte vara när partierna är lite svårare? Får väl helt enkelt köra på brädor och inlåsning en gång i veckan eller något.

Har någon annan några idéer? :cool:
 
Jean007 skrev:
Det fungerar bra med regnsensorn, den åker till laddstationen och väntar förinställd tid, sen provar den igen,, på min står det inte "stäng fönstret"
Är du säker på att det inte står "stäng fönstret"?

Börjar det regna när min är ute och kör så stannar den,piper till och sedan söker laddstation. när den kommer till laddstationen står det "stäng fönstret" tills förbestämd tid har gått. mitt fall 60 minuter. sedan åker den ut på nytt om regnsensorn är torr, annars står den 60 min till.
 
Jonas_Pettersson skrev:
Är du säker på att det inte står "stäng fönstret"?

Börjar det regna när min är ute och kör så stannar den,piper till och sedan söker laddstation. när den kommer till laddstationen står det "stäng fönstret" tills förbestämd tid har gått. mitt fall 60 minuter. sedan åker den ut på nytt om regnsensorn är torr, annars står den 60 min till.
Det är väl bara att ta en vattenkanna och prova lite försiktigt :p
 
Jonas_Pettersson skrev:
Är du säker på att det inte står "stäng fönstret"?

Börjar det regna när min är ute och kör så stannar den,piper till och sedan söker laddstation. när den kommer till laddstationen står det "stäng fönstret" tills förbestämd tid har gått. mitt fall 60 minuter. sedan åker den ut på nytt om regnsensorn är torr, annars står den 60 min till.
Hur funkar regnsensorn om man bygger ett tak över den?? Backar den ut och kollar om det fortfarande regnar och kör in igen om så är fallet?
 
freddie_nelson skrev:
Hur funkar regnsensorn om man bygger ett tak över den?? Backar den ut och kollar om det fortfarande regnar och kör in igen om så är fallet?
Rent logiskt så är svaret ja.
 
Jonas_Pettersson skrev:
Är du säker på att det inte står "stäng fönstret"?

Börjar det regna när min är ute och kör så stannar den,piper till och sedan söker laddstation. när den kommer till laddstationen står det "stäng fönstret" tills förbestämd tid har gått. mitt fall 60 minuter. sedan åker den ut på nytt om regnsensorn är torr, annars står den 60 min till.
Det står "Stäng fönstret" om det är under gångtid och "väntar på schemalagdtid" om det är utanför gångtid
 
falmark skrev:
Mitt största problem har varit klipparens wobblande längs överkanten på slänter. Ibland klarar den att följa slingan hem, och ibland inte. Då wobblar den ner en bit i slänten, slirar, roterar, provar köra och sen blir det stopp med åtföljande felmeddelande.
Jag tror jag har fått veta vad problemet kan vara med wobblandet.
Jag pratade med en servicekille på Worx Landroid support / HP Verktyg, som hette Lars.

Han nämnde 2 fel som man kan kolla själv varav 1 som man kan åtgärda:

1) Hjulet glappar i axiel rikning när man snurrar det.
Det beror på att skruven som låser medbringaren på motoraxeln är dåligt åtdragen.
Se bifogad bild. (Jag pekar på låsskruven.)
20120530_164724 medbringare1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör det själv anvisningar:
a) Lossa navkapseln
b) Lossa hjulet med en 19 mm hylsa
c) Ta bort hjulet. Om det kärvar, knacka lite lätt på axeln så lossnar det. Man behöver inte ta bort hjulet helt. Det räcker att dra ut det så man ser låsskruven
d) Dra åt låsskruven (insex 2,5 mm). Vrid på medbringaren och känn efter att den slutat glappa.
e) montera allt i omvänd ordning.

2) Styrdatorn larmar felaktigt för låst hjul. Testa om styrdatorn är på väg att ge upp genom att med strömmen påslagen snurra hjulen och känna efter om de går olika tungt

I Detta fall måste klipparen in på service.

=========================================

Jag kontrollerade glapp i hjul enligt alt 1) och jag hade ett glapp som motsvarade 1/5 varv. Efter åtgärd wobblar den väldigt lite jämfört med innan.
Jag borde kunna lägga slingan närmare väggar och hinder igen.
Sen tror jag att jag ska utmana ödet och prova att lägga slingan nära mina berömda slänter igen ;-)

Jag rekommenderar att ALLA kollar hjulglappet enligt ovan.
Det kan säkert fixa en del av problemen med skråkörning, slänter, fastkörningar och "utanför arbetsområde error".

Jag hoppas någon fler kan ha nytta av informationen
 
Redigerat:
  • Gilla
Henke2 och 6 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för tipset falmark! Har skruvat åt medbringaren på ena sidan (hjulet glappade ganska mycket innan) så nu ska det bli spännande att se hur den följer slingan.
 
Min f.d. "wobbler" går numera i det närmaste spikrakt över slingan när den ska hem och ladda :) Kan bara jämföra hur mycket den "slängde med huvudet" när den hade glappande hjul. Och det var MYCKET!

För att fira detta får han nu ett officiellt namn, "Agaton Sax". (Ja det är en han)
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Järnia säljer Stigas i 200pack för 240:-


Hilles skrev:
Håller med dig- hutlösa priser hos Jula på tillbehören, själv köpte jag ett 100-pack extra HQ märlor till min LR på [länk] , 225:- inklusive frakt- då var det bara å hämta på utlämningsstället- klappat å klart!
 
hk1971j skrev:
Gungor och karuseller säger jag om JULA.

100 Pack märlor kostar 399:-
:eek:
[länk]

Köpte ett 100 pack hos en HQ återförsäljare för 190:- (standard pris hos HQ ÅF)

[länk]

Dom 200 som följde med gick åt snabbare än väntat

Så i detta fall är HQ billigare än JULA :wow:
lite priser från tyska hornbach. 100 märlor för 13 euro tycker att jula borde kunna hålla dom priserna med.
http://translate.googleusercontent....kzB9LfBWM63NwhKU1N3FJB2A#artikeldetailsstimmt
 
falmark, tack för tispet, min har fastnat på lite underliga ställen längs slingan på sistone, kände på mina hjul nu ikväll o den ena medbringaren satt löst, skönt med lättfixade problem.
 
falmark skrev:
Jag tror jag har fått veta vad problemet kan vara med wobblandet.
Jag pratade med en servicekille på Worx Landroid support / HP Verktyg, som hette Lars.

Han nämnde 2 fel som man kan kolla själv varav 1 som man kan åtgärda:

1) Hjulet glappar i axiel rikning när man snurrar det.
Det beror på att skruven som låser medbringaren på motoraxeln är dåligt åtdragen.
Se bifogad bild. (Jag pekar på låsskruven.)
[bild]
Gör det själv anvisningar:
a) Lossa navkapseln
b) Lossa hjulet med en 19 mm hylsa
c) Ta bort hjulet. Om det kärvar, knacka lite lätt på axeln så lossnar det. Man behöver inte ta bort hjulet helt. Det räcker att dra ut det så man ser låsskruven
d) Dra åt låsskruven (insex 2,5 mm). Vrid på medbringaren och känn efter att den slutat glappa.
e) montera allt i omvänd ordning.

2) Styrdatorn larmar felaktigt för låst hjul. Testa om styrdatorn är på väg att ge upp genom att med strömmen påslagen snurra hjulen och känna efter om de går olika tungt

I Detta fall måste klipparen in på service.

=========================================

Jag kontrollerade glapp i hjul enligt alt 1) och jag hade ett glapp som motsvarade 1/5 varv. Efter åtgärd wobblar den väldigt lite jämfört med innan.
Jag borde kunna lägga slingan närmare väggar och hinder igen.
Sen tror jag att jag ska utmana ödet och prova att lägga slingan nära mina berömda slänter igen ;-)

Jag rekommenderar att ALLA kollar hjulglappet enligt ovan.
Det kan säkert fixa en del av problemen med skråkörning, slänter, fastkörningar och "utanför arbetsområde error".

Jag hoppas någon fler kan ha nytta av informationen
Menar du att du hade ett glapp notsvarande 20% av ett varv? med hjulet monterat eller? Jag kollade min ikväll och glappet jag har är max 5 mm fram och tillbaka på varje hjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.