I helgen började vi måla fasaden :) (kortsidorna blev kvar till nästa helg, måste ju ha något att göra då). Därefter blir det vindskivor och fönsterfoder. Funderar just på vilken vit nyans som passar bäst till det Faluröda... det finns mååånga att välja mellan :eek:

DSC_0134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Kanallt skrev:
I helgen började vi måla fasaden :) (kortsidorna blev kvar till nästa helg, måste ju ha något att göra då). Därefter blir det vindskivor och fönsterfoder. Funderar just på vilken vit nyans som passar bäst till det Faluröda... det finns mååånga att välja mellan :eek:
En ljusgrå kulör, enligt mig.
Vitt brutet med 10-30% grön umbra. Skitsnyggt. :)
blogger-image--629248483.jpg
http://kallmuren.blogspot.se/

Men ett annat tips är att rulla runt lite och kika på gamla hus i trakten. Om ni vill få tidstypiskt och bygdetypiskt så blir det nog bäst. För att modet är inte lika överallt.
 
Redigerat:
Yes, det ser väldigt bra ut! Har sett några hus i krokarna med den färgkombon.
Har funderat på äggskalsfärgad matt täcklasyr som är bruten med en droppe rött vilket skulle kunna passa bra med det faluröda, dock är det vit alu-karm på fönstrena där färgen har glansvärde 80, något som jag inte tänkte på när jag pratade färg med färghandlaren. Matta fönsterfoder kanske blir tokigt till de blanka fönsterbågarna, för stor kontrast. Får fundera ett varv till på både det och färgbrytning.
Fin blogg, förresten :).
 
Mikael_L
Ja bloggen är inte min. Jag försökte bara hitta bilder på ett hus med grå foder bestående av bruten grön umbra. :)
 
Idag kom elektrikern med nytt elskåp, nya kablar, dosor och kontakter.
 
Current point of view :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1338127290.290259.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Blev lite irriterad när dottern idag återigen gav fan i att låsa grindarna i öppet läge utan lämnade de sådär lagom halvöppna så att risken finns att när man ska köra ut nästa gång får en grind i sidan.

Istället för att återigen tjata om vikten av att haspa upp grindarna(med den ngt krångliga haspen som var innan) så gjorde jag slag i saken och monterade upp de neodymmagneter jag sedan tidigare hade köpt för detta syftet.

Fick borra o plugga den ena i stenmuren o den andra satte jag i befintlig stolpe, nu sitter grindarna bra i öppet läge och ingen kan skylla på att det är krångligt att ställa upp grindarna :)

Får se om det blir win-win
 
Monterat mera garderober, och gjort hela familjen sur, eftersomde andra hellre vill vänta på att de monterar sig själva efter vad det verkar.
 
Målat pärlspont. Fruktansvärt tråkigt, men nu är den klar att spikas upp
 
Skurat 70-80 m2 altan. Just nu njuter av ett glas cola och tittar på när vattnet torkar sen är insåpning som gäller.

Vad fint det blev, altanen var visst grå under det gröna lagret :D
 
mycke_nu skrev:
Började dagen med att konstatera kortis i släpvagnskontakten på Hustruns MB. Skruvarna som satt som berget så det blir en ny kontakt. Isolerade och skruvade ihop. Kortisen fick tydligen en SAM att lägga av i bilen så nu är bakblinkerserna helt galna. Kul med moderna bilar och en bra början på dagen.. För att inte säga DYR.

[bild]

(...snip resten av inlägget...)
Tips: Nästa gång smockar du kontakten full med vaselin innan du skruvar fast den, så håller den betydligt längre. Det är sjukt vad släpvagnskontakter blir utsatta för korrosion pga regn, snö och saltade vägar (på en del orter).
 
Inte idag men i helgen som var: Sågade bort 2.1 x 2.3 m yttervägg och monterade altandörr och fönster istället! Fast givetvis har leverantören skickat med fel låsbeslag till dörren, inte det som jag beställt.
 
Idag har jag inte gjort så mycket, men helgen gick åt till att skrapa takskägget på ena långsidan, samt slipa bort plastfärg från hussockeln på ena långsidan och kortsidan av huset ( med en Biltema vinkelslip och en diamantslipkopp ) samt grundmåla den samma med silikatgrund, 2 ggr på långsidan och en gång på kortsidan. Ska göra andra strykningen av kortsidan i eftermiddag samt grundmåla takskägget.
 
Mikael_L
Kattvovven skrev:
Current point of view :)
Jaha, skrev du inlägget med din smartpjone, där uppifrån ...? :D
 
Grundat ett fönster och altandörrs smygar och foder innan jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.