Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har ett bekymmer med min tomt (som är ganska avancerad för lotta). Hon klipper inte i det hörnet som bilden visar. Alla mått är över 2m runt om trädet. Det som inte klipps är alltså in mot huset, den delen ut mot staketet är välklippt!

Idéer?
 
  • uploadfromtaptalk1338234938068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jensbergbom skrev:
Jag har ett bekymmer med min tomt (som är ganska avancerad för lotta). Hon klipper inte i det hörnet som bilden visar. Alla mått är över 2m runt om trädet. Det som inte klipps är alltså in mot huset, den delen ut mot staketet är välklippt!

Idéer?
Hur länge har du kört med klipparen.
Hade en hörna Fido inte var intresserad av i början. Men nu är den överallt.
 
Hur bra sitter skruvarna som håller knivarna?
Behövs Loctite eller räcker det med "normal" åtdragning?
 
Bure skrev:
Hur länge har du kört med klipparen.
Hade en hörna Fido inte var intresserad av i början. Men nu är den överallt.
2 veckor ca.
 
Hej,

En annan fråga som kanske någon har erfarenhet av:
Tänkte mig att antingen lägga plattor eller stenmjöl på de 45 cm som man måste lägga gränskabeln från tomtgräns/fasta hinder, allt för att ha en helt underhållsfri gräsmatta! :) Någon som gjort något liknande med bra resultat?

/Fredrik
 
Hej! Jag har olika erfarenheter. Har en Husqvarna 305 som jag köpte förra året. Den tyckte det var trevligt att tugga på kabeln. Men efter att ha tryckt ner den under jorden så har den fungerat bra. Vid ett tillfälle så fick jag uppgradera den hos handlaren medan jag väntade. Tydligen var det en bugg i programmeringen. Förra veckan köpte jag en Jula variant Landroid. Installerade den i helgen och var nöjd med den realtivt sätt enklare installtionen. Den stannar INNAN kabeln vilket gör att den troligen inte behöver grävas ner. Däremot så skall man prova sig fram med hur när kanten kabeln kan stå då den lämnar en ganska bred kantrand. Efter att ha gått en dag så började den indikera att ena hjulet var blockerat. Efter kontroll och återställning så gick den en stund för att indikera samma igen. Trots att vi har en i det närmaste platt grässmatta så stannade den till och från. det var inget som satt emellan. Det blev en transport till JULA som var avigt inställda till att ta emot den utan hänvisade till ett annat nummer i skåne. Efter att ha högläst konsumentköplagen så togs den motvilligt emot i Lördags. Jag skall ju inte behöva valsa runt hos deras underlerantörer som kund. Jag över medelnivån teknisk och fick känslan att det var i växelhuset som felet låg. Jag har ännu inte hört något. Men spontant så skulle jag avvakta fler utvärderingar från fler kunder innan man kan säga att den är bra. Och sedan så tycker jag att personalen på Jula i Halmstad var direkt otrevlig och deras förmåga att serva denna typen av produkter är också avgörande. Sedan så kommer priserna att rasa beronde på att Husqvarnas patent för delar av konstruktionen löpt ut.
 
falmark skrev:
Piruetten var en engångsföreteelse (hoppas jag). Den stod och snurrade och jag tänkte vänta ut den. Men efter några minuter startade jag om den och sen funkade allt som vanligt.

Mitt största problem har varit klipparens wobblande längs överkanten på slänter. Ibland klarar den att följa slingan hem, och ibland inte. Då wobblar den ner en bit i slänten, slirar, roterar, provar köra och sen blir det stopp med åtföljande felmeddelande.

Igår kväll justerade jag läget på alla dela av slingan som ligger längs överkant av de 3 slänter som varit problematiska. Och i natt och på morgonen har den klarat 2 st klipp/laddningscykler utan att jäklas. Peppar, peppar.

Jag har inte klippt överflödig kabel än...

Jag tog idag bort all överflödig kabel som jag hade jämte och det verkar ha löst mina pirruettproblem. Hade också lite överflödskabel som låg utåt, den har jag nu lagt inåt som för en ö fast utan ö.

Endast ett stopp sedan dess och det var när min klippare försökte våldta laddstationen. Nåja inte riktigt, men tydligen samma fenomen som någon annan råkat utför, nämligen att den kör på laddstationen precis intill stålramen och lyckades därför bli upplyft. Känns ju lite som en konstruktionsmiss??? Får åtgärda med en pinne i marken jämte stålramen för att undvika detta framöver.
 
freddie_nelson skrev:
Hej,

En annan fråga som kanske någon har erfarenhet av:
Tänkte mig att antingen lägga plattor eller stenmjöl på de 45 cm som man måste lägga gränskabeln från tomtgräns/fasta hinder, allt för att ha en helt underhållsfri gräsmatta! :) Någon som gjort något liknande med bra resultat?

/Fredrik
Lämnar den verkligen 45 cm oklippt. Trodde den gick lite över och klippte?

Är förvisso inställd på att få köra ett var i veckan med min "gamla" gräsklippare för att trimma bort det som blir kvar.
 
hk1971j skrev:
Lämnar den verkligen 45 cm oklippt. Trodde den gick lite över och klippte?

Är förvisso inställd på att få köra ett var i veckan med min "gamla" gräsklippare för att trimma bort det som blir kvar.
Nej, troligtvis inte efter att läst på lite mer i tråden... Verkar bli 30-35 cm kvar som förblir oklippt. Tänker köra ett tag innan jag lägger jobbet på att lägga plattor/stenmjöl för att kolla av hur mycket som blir kvar oklippt.
 
freddie_nelson skrev:
Nej, troligtvis inte efter att läst på lite mer i tråden... Verkar bli 30-35 cm kvar som förblir oklippt. Tänker köra ett tag innan jag lägger jobbet på att lägga plattor/stenmjöl för att kolla av hur mycket som blir kvar oklippt.
Jag har lagt en rad byasten på längden runt rabatterna och det räcker hyfsat
 
freddie_nelson skrev:
Nej, troligtvis inte efter att läst på lite mer i tråden... Verkar bli 30-35 cm kvar som förblir oklippt. Tänker köra ett tag innan jag lägger jobbet på att lägga plattor/stenmjöl för att kolla av hur mycket som blir kvar oklippt.
Den klipper ca. 11-13 cm över kabeln så det beror alltså på hur långt ut du satt kablen, har man satt den 35 cm ut får du ca. 23-24 cm oklippt kant.
 
freddie_nelson skrev:
Måste den då gå inom de programmerade tiderna när du kör den i den mindre zonen? Har planer på att köra min större yta (baksidan) på natten och det optimala hade ju varit om den stod i laddaren när jag kommer hem från jobbet och bär fram den så den får gå ett par timmar så jag kan bära tillbaka den på kvällen igen. Men samtidigt vill jag ju inte att den skall gå om jag inte bär fram den... Är det möjligt att konfigurera den så eller måste den klippa även framsidan inom de programmerade tiderna?
Jo, den måste klippa inom programmerade tider, annars vill den inte starta då den inte har något "manuellt" läge, tyvärr. Behöver du klippa alla ytor varje dag? Du kan ju klippa baksidan varannan natt och programmera dagtid varannan dag. Annars är det ju snabbt gjort att ändras tiden när du lyfter över den så det stämmer med klippningen den skall göra.
 
antbar skrev:
Hej! Jag har olika erfarenheter. Har en Husqvarna 305 som jag köpte förra året. Den tyckte det var trevligt att tugga på kabeln. Men efter att ha tryckt ner den under jorden så har den fungerat bra. Vid ett tillfälle så fick jag uppgradera den hos handlaren medan jag väntade. Tydligen var det en bugg i programmeringen. Förra veckan köpte jag en Jula variant Landroid. Installerade den i helgen och var nöjd med den realtivt sätt enklare installtionen. Den stannar INNAN kabeln vilket gör att den troligen inte behöver grävas ner. Däremot så skall man prova sig fram med hur när kanten kabeln kan stå då den lämnar en ganska bred kantrand. Efter att ha gått en dag så började den indikera att ena hjulet var blockerat. Efter kontroll och återställning så gick den en stund för att indikera samma igen. Trots att vi har en i det närmaste platt grässmatta så stannade den till och från. det var inget som satt emellan. Det blev en transport till JULA som var avigt inställda till att ta emot den utan hänvisade till ett annat nummer i skåne. Efter att ha högläst konsumentköplagen så togs den motvilligt emot i Lördags. Jag skall ju inte behöva valsa runt hos deras underlerantörer som kund. Jag över medelnivån teknisk och fick känslan att det var i växelhuset som felet låg. Jag har ännu inte hört något. Men spontant så skulle jag avvakta fler utvärderingar från fler kunder innan man kan säga att den är bra. Och sedan så tycker jag att personalen på Jula i Halmstad var direkt otrevlig och deras förmåga att serva denna typen av produkter är också avgörande. Sedan så kommer priserna att rasa beronde på att Husqvarnas patent för delar av konstruktionen löpt ut.
Tråkigt att dom strular. När batteriet gav upp på min så fick jag en helt ny maskin i box. Dvs att jag fick 200m extra med kabel....:) hos jula. Lustigt att det skall skilja sig så!
 
hej vi byggde ett hus till erland så han kommer bara år laddstationen när han ska laddas
 
pastor_72 skrev:
hej vi byggde ett hus till erland så han kommer bara år laddstationen när han ska laddas
Kan du inte lägga upp en bild på huset Robort blev avundsjuk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.