Status
Inte öppen för fler kommentarer.
magnil skrev:
Har ca 4000 kvm för en 230 ACX, fungerar kanon. När det växer som mest får den gå 24/7.
Låter bra! Det är just den frågan som jag har hängt upp mig på. Skönt att höra att det fungerar. Blir nog att åka och införskaffa en då.
 
Jag har ju haft min på service och garantireparation en vecka hos GPL och klipparen klarade galant klippa rent på 3 dagar på högsta höjden (okej, har själv handklippt halva tomten, på 4 cm höjd, men rätt bra arbetat av 230 ACX ändå). Jag har 600 meter kabel minus 180 m till guide så tror att CAS01 klara sig med en 230 ACX. Visserligen blir det inga 4200 kvm tomt för man lägger lite öar också och hinder tar bort några kvadrat, men säg 2800 kvm så ljuger jag nog inte.

Rätt lustigt. När jag hade på högsta = 6 så fyrkantsklippte den inte men nu, sänkt till 5, älskar klipparen fyrkantsklippning. Kopplas det ur närman kör på högsta?
 
Redigerat:
CAS01 - Även jag har denna erfarenheten, 3000 m² +/-20% är absolut mer plus än minus :D
 
Automover skrev:
Någon som vet om det kommit någon uppdatering på mjukvaran till 230 ACX?
Ingen?? :|
 
Automover skrev:
CAS01 - Även jag har denna erfarenheten, 3000 m² +/-20% är absolut mer plus än minus :D
(y)
 
Nonkan skrev:
På motsvarande ställe innanför chassit sitter lyftsensorn som känner av magneten. Plockar du bort magneten kommer det stå "klipparen lyft" och den kommer inte fungera.

Drar man åt skruven till pelaren för hårt kan pelaren vrida sig och då blir det samma fel. Det är därför det sitter taggbrickor mellan kaross och pelare. Jag kan meddela att man känner sig som en idiot när man felsökt "klipparen lyft, skruvat isär chassit och bytt lyftsensorkort innan man kommer på det där med magneten och vriden pelare :)Hur gör man om magneten lossnat och vill få den att funka igen?
 
Hur gör man när magneten lossnat och vill starta igen?
 
Pärrko skrev:
Tjenare. Nu är jag inne på mjukvaran till en 220AC denna gången, någon som vet vad den senaste heter?
Jag har 02.80.

Vad står datumet Oct 20 2010 för? Tillverkning?
Jag har samma version på min 220 som jag köpte i början av april i år.
 
Igår kväll backade AM ur laddstationen, stannade med förklaringen "fel: ingen slingsignal" och dioden blinkade (= avbrott på slingan). Slingan är nergrävd - pust och stön...! Var är avbrottet? Ohm-mätte och konstaterade på vilken sida guiden som felet var. Köpte sedan denna på Kjell & Co. för 299 kr och kunde hitta var på slingan avbrottet fanns. Det var inte helt enkelt, tills jag fattade att tonen inte helt försvann efter avbrottet, utan bara blev svagare. Sparade dock en hel del jobb...

http://www.kjell.com/sortiment/dato...materiel/verktyg/tongenerator-med-prob-p38059
 
Automover skrev:
CAS01 - Även jag har denna erfarenheten, 3000 m² +/-20% är absolut mer plus än minus :D
Jag har en kompis som kört sin 220 på ca 2500 m2 i många år. Ganska enkel layout och den går 24/7 men det har funkat bra...
 
Ni som funderar över om klipparen klarar lättare grusgångar kan titta på mitt klipp här från SenrNet:
http://t.co/KuD784UX

Har bytt från Läge Komplex tomt till Normal tomt. Har ju komplex tomt men stora ytor så kör ändå på normal-tomt ett tag. Bägge funkar bra men på normal-tomt är klipparen på samma område mer av tiden.

tomt.jpg
 
Joachim skrev:
Jaha, då har jag nästan bestämt mig.
Behöver det kloka forumets hjälp med lite frågor och ideér kring kabeldragning.
Ytan jag skall klippa ligger på ca 2200 m2 vilket naturligt styr mig in på 230-modellen.
Stegat upp ungefär hur mycket kabel jag behöver och det är ca 600 m. Notera dock att detta är med min egen idé kring kabeldragning vilken säkert är långt från optimal.
Tanken är att "kojan" skall stå på den grå plätten framför huset längst upp på bilden.

Några funderingar.
1. Ritat en väldig enkel skiss över gården. Brandgula fyrkanter är hus. Grått är grusgångar (singel) och grönt är gräsytor. Ritat in några ljusgröna bubbliga saker och de är häckar.
Glesa på sina ställen (skulle 230:n kunna köra fast om man inte kablar in utgår jag från)
Hur skulle ni dra kabeln på bästa sätt?

2.Den gröna högra plätten framför den stora byggaden längst ner i bild hade jag tänkt att den skulle vara en egen liten ö som jag lyfter klipparen till. Främst för att det blir en så lång guidekabel från basen. Gissar på 50 meter. Den vänstra plätten framför den stora byggnaden struntar jag nog i helt och handjagar.
Finns det smartare sätt att göra det på för den högra plätten? Jag har ju bara två guidekablar att tillgå och en tänkte jag nyttja till den gröna triangeln framför det det vänstra huset med grusgångarna framför.

3. Om jag väljer att ha ovan plätt separat. Räcker det med att jag kopplar den till en närliggande slinga för att den idén skall funka?

4. Bör man ha någon guidekabel för den stora sammanhängande gräsytan så klipparen hittar lättare till alla ställen? Ytan är ju ganska utspridd och och den finns ju några passager som inte är så breda.....

5. Annat att tänka på?

Tror det var allt för nu. Har så gott som bestämt mig för en 230 (skall bara sälja åkgräsklipparen först). Egentligen bestämt mig utan någon större marknadsundersökning på egen hand, men den känns etablerad och säker.

[bild]
Ingen som har lite tips om hur man bäst drar slinga och lite tankar kring mina andra frågor?
 
joa_bj skrev:
Ingen som har lite tips om hur man bäst drar slinga och lite tankar kring mina andra frågor?
Det är ingen raketteknik precis egentligen . Se till att täcka så stora ytor som möjligt (skära av). Jag har ca en tredjedel av omkretsen till guiden nu efter mina senaste tillägg utan problem. I ditts fall så är nog det viktigaste att täcka av alla sidor av huset och bägge sidorna av häcken. Enklast genom att gå med guide genom öppningen i den. Det får inte ta många minuter att hitta för då ger batteriet upp snabbare...
 
krille2 skrev:
Hej, har en automower 220 som har börjat bete sig underligt när den följer begränsningsslinga in för att ladda, tidigare följde den slingan smidigt och utan konstigheter men nu så följer den slingan 2 meter, vrider nosen in mot slingan i en båge, stannar och vrider ut nosen och går 2 meter igen, så ryckigt håller den på tills den kommer fram till laddaren, nån som har en idé varför den börjat göra så.
/Krille
Det där beror nog på att signalen i begränsningsslingan har blivit svagare, tex pga skarv som blivit dålig. Då beter sig automowern just på det där viset. Och är det på det viset så vill den inte heller följa begränsningsslingan ut ifall du har den inställningen. Den börjar klippa direkt istället. Min erfarenhet är att den svagaste länken i slingan är anslutningen i laddstationen- Så börja med att byta ut kabeldojjorna där.
 
Nån som vet hur man gör när magneten lossnat har en 305a, det står klipparen lyft men kan inte starta om den även om jag satt tebaks magneten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.