ullberg
FatZo skrev:
Ser ju nästan för bra ut för att vara sant, har kontaktat EVT för att se om dom kan bygga ihop en till :)

Du har ett PM med lite fråger angående själva staven.
Har du fått ett pris? Jag är också intresserad och även om vi knappast kan köra samfrakt så kanske det är mer intressant (tom. billigare?) för EVT om de får göra två likadana...

/U
 
ullberg skrev:
Har du fått ett pris? Jag är också intresserad och även om vi knappast kan köra samfrakt så kanske det är mer intressant (tom. billigare?) för EVT om de får göra två likadana...

/U
Ufons var så snäll att han åkte in med sin "stenspräckare" idag till EVT så att dom kunde se vad dom en gång i tiden hade byggt ihop då det inte fanns kvar några papper på vilka komponenter dom hade använt.

Dom skulle ringa mig imorgon med ett pris och sedan skulle dom sätta ett artikelnummer på denna "stenspräckare" om det skulle ringa in några fler som ville spräcka stenar. När jag har pratat med dom kan jag lägga upp artikelnummer/benämning hos dom samt pris här.
 
Ja, en sån produkt skulle jag önska fanns för uthyrning!
 
Slår ett "slag" för stenkilarna. Är den metoden man använde förr när man spräckte sten till t.ex. grindstolpar och fungerar alldeles utmärkt. Man behöver då inte borra djupare hål än att kilen inte bottnar.
 
Kul att ni hjälpa åt så mycket här i tråden.
Har oxå några stenar som ska bort vilka är för stora för min traktor.
Snigelnär dyrt om man ska ha det till många stenR så om staven funkar vorde det ju kanon.
Är det 230volt? Vore ju bra om det går att köra på elverket man redan har.
Hoppas du får ett prisförslag och delar mdd er här i tråden!
Dela gärna med er av mer tester V stenspräckning.

Mvj jon
 
hjorthjon skrev:
Kul att ni hjälpa åt så mycket här i tråden.
Har oxå några stenar som ska bort vilka är för stora för min traktor.
Snigelnär dyrt om man ska ha det till många stenR så om staven funkar vorde det ju kanon.
Är det 230volt? Vore ju bra om det går att köra på elverket man redan har.
Hoppas du får ett prisförslag och delar mdd er här i tråden!
Dela gärna med er av mer tester V stenspräckning.

Mvj jon
Har idag beställt en "stenspräckare", priset landade på 2000kr + moms. Dom skulle skicka ett mail till mig med artikelnummer på denna produkt men jag har inte fått något än.

Det är 230V.
 
Lät ju ett.hyfsat pris om den funkar så bra.som det sägs. Följer med spänning på fortsättning på tråden.
Har själv en värmepatron liggande och ska se hur den är utformad så kansle man kan göra något eget.
Problemet lär väl bli att få den till en stav. Länge sedan jag såg den sist men tror inte värmeelementet är
En stav utan mer en spiral.. Och hur överför mN värmen lr bockar om spiralen?
Mer bilder på både stavar och spräckta bilder nu så vi får se vad prylarna g0r för!
Verkligen inrr det här....
 
Fick svar av EVT och artikelnummer för denna "stenspräckare" är 120401015 (pris 2000kr + moms).

Det som inte ingår är elkabeln, den får man fixa på egen hand (sitter "sockerbit" i huvudet).

Har beställt en nu och dom trodde att dom skulle få hem rören nästa vecka så jag hoppas att man hinner få den innan nästa helg :)
 
ullberg
FatZo skrev:
Fick svar av EVT och artikelnummer för denna "stenspräckare" är 120401015 (pris 2000kr + moms).

Det som inte ingår är elkabeln, den får man fixa på egen hand (sitter "sockerbit" i huvudet).

Har beställt en nu och dom trodde att dom skulle få hem rören nästa vecka så jag hoppas att man hinner få den innan nästa helg :)

Stort tack, kan mycket väl bli en beställning. För att inte störa EVT i onödan väljer jag att störa er istället ;), vad är det för inkopplad effekt? om man ibland ska driva den med elverk kan ju det vara intressant information.

/U
 
ullberg skrev:
Stort tack, kan mycket väl bli en beställning. För att inte störa EVT i onödan väljer jag att störa er istället ;), vad är det för inkopplad effekt? om man ibland ska driva den med elverk kan ju det vara intressant information.

/U
Min värmestav drar 1500-1540w (vandrar upp/ned) när den är inkopplad.
På staven är det instansat 1600w

Mvh// Uffe
 
En större sten som jag värmde sönder förut, den som jag värmde sönder nyligen syns i bakgrunden.
Större sten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Styrman skrev:
Hyr en "cobra" och borra några rediga hål på ett par minuter. Går på bensin och för ett jävla liv.

Jag är sugen på att få veta om du kan "spränga" den med hjälp av banka ner torra pinnar i hålet som du sedan vattnar. Kan vara en skröna men kan ju också vara sant. Så gjorde man på 60-talet enligt icke trovärdig källa. :)
Så gjorde även inkafolket enligt en av många böcker om stenhuggeri som jag inköpt.

2000 + moms känns lite i överkant för mig men jag tycker idén är fantastisk och om pengar finnes kommer jag definitivt beställa en.

Själv vill jag investera i en borrhammare och sprängkilar då jag primärt vill dela sten på ett sådant sätt som jag kan använda den sedan. Dock är jag lite osäker på hur mycket skiljer olika borrhammare åt. Kan man på något sätt räkna hur mycket snabbare det går att borra ett hål med exempelvis Makitas största maskin med nästan 20 J anslagskraft mot exemelpelvis en billigare från Jula som kostar en tiondel av Makitan och har en anlagskraft 4J?
 
ullberg
Ufons skrev:
En större sten som jag värmde sönder förut, den som jag värmde sönder nyligen syns i bakgrunden.
[bild]
Hur många borrhål behövdes för att åstadkomma den stora sprickan i mitten av stenen? ung. tidsåtgång? (gärna uppdelat i aktiv tid, dvs. borrning & bräckning, samt passiv tid, dvs. sitta med en öl och vänta på att staven gör sitt jobb)

/U
 
Jag hade ett par bergskammar som stack upp i ett kabeldike där jag passar på att lägga i dräneringsrör. Jag försökte ge mig på dom med stora bilmaskinen men det var lönlöst. Tog hit en sprängare istället. Det kostade 1500 för att dom bortsprängda. Billigt tycker jag.
 
2st borrhål, c:a 10 min borrhål.
2 x 45 min värmning.
Sedan fanns sprickan tvärs genom stenen, jag knackade ner 2st spetsiga huggmejslar i hålen för att sära på sprickorna (mycket lätt, med en vanlig hammare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.