Pepparkaka skrev:
Det är väl bra att lämna dom till en biståndsorganisation? Då kan man ju hoppas att de kommer till nytta.
Ja, men... 2-3 sopsäckar varje år?? Då tycker jag att man har köpt lite för mycket...

Iofs är det kanske inte varje år, kanske bara jag som fått för mig det:) Men som sagt var, jag gillar inte alls att slänga fungerande saker. Har kläder kvar från gymasietiden, jag kommer inte i dem längre men vill inte slänga för de funkar ju! :)
 
Nerre skrev:
Ja, men... 2-3 sopsäckar varje år?? Då tycker jag att man har köpt lite för mycket...

Iofs är det kanske inte varje år, kanske bara jag som fått för mig det:) Men som sagt var, jag gillar inte alls att slänga fungerande saker. Har kläder kvar från gymasietiden, jag kommer inte i dem längre men vill inte slänga för de funkar ju! :)
Snap out of it!
Kommer du inte i dom, så funkar dom inte!!:p
 
Mikael_L
Blindnit skrev:
Har nog inget att tillföra med detta mer än att jag själv köpt skit x antal gånger och sen köpt riktiga saker.
Och då blir det både dyrae och mer miljöovänligt.
+1.
Jag har två av nästan varje verktyg pga det... :)
Dom dåliga ska sparas i all framtid så jag har något att låna ut till ovänner och griniga grannar. :D
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Samma sak gäller ju det mesta som vi kan köpa. Vitvaror höll mycket längre förr men inte en chans att du kunde köpa en helt ok tvättmaskin för 2500 år 1960 (justerat för inflation naturligtvis). Det finns fortfarande dyra maöbler, verktyg, vitvaror osv. för de som vill ha "rejäla" saker som barnen kan ärva men för den som accepterar ett kortare liv för produkterna i utbyte mot ett lägre pris har utbudet blivit mycket bättre.
Numera kan man kanske köpa en tvättmaskin från 1960 för 250 kr - men hur står sig en sådan maskin mot en modern 2500-kronorsmaskin? Längre hållbarhet är ju inte samma sak som bättre. Vad som är "bra" är ju en högst individuell bedömning, och det som är bra för någon kan vara dåligt för någon annan.

När det gäller de modera IKEA-borden så tycker jag att de är betydligt bättre än gamla eller nya bord i massiv ek, eftersom de nya borden är så flexibla vad gäller iläggsskivor som kan förvaras i borden mm. Dock gör den sämre materialkvaliteten att livslängden blir kortare.
 
Jag såg den också väldigt intressant.
Jag är inte heller köp slit och slängtypen.
Sambon är så "den här har jag haft i 2-3 år dags att köpa en ny, oftast inte för att det är något fel på den eller att den inte fungerar utan det är nån magisk gräns den där 3 års gränsen som en leasingbil man gör sig av med det bara för att man kan.

Personligen är sådan jag använder saker tills de går sönder, är det trasigt så reparerar man eller slänger.
sen kan det vara trasigt av olika grad.
Man slänger inte den gamla tvättmaskinen för att remmen gått sönder om man kan köpa en ny på macken för 60 kr och ägna en halvtimme för att lösa problemet.
Vill jag ändå ha en ny maskin så lagar jag den gamla och säljer den eller skänker bort den det ger mig mer om jag vet att den kommer till användning.

Samma sak med min mors tvättmaskin den är 20 år gammal och läckte från avloppsslangen 150kr för en ny och maskinen har fungerat i 2 år eftersom en stor tvättstuga finns så duger den åt henne för den lilla tvätt hon gör.

Köp gärna nytt men låt någon ha glädje av de gamla.
 
Jag och sambon blir lika ledsna varje gång vi är på återvinningsstationen och ser folk kasta fruktansvärt fina möbler, byggmaterial, kontorsmöbler, tavlor osv osv. Tjejen vägrar tom. åka med för att folk kastar saker det verkligen inte är fel på.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Det finns folk som slänger grejer för de vill inte att någon annan ska använda dem.
 
Andy78 skrev:
Det finns folk som slänger grejer för de vill inte att någon annan ska använda dem.
Dom gångerna vi tagit oss till mods att fråga, eller för att man hunnit innan det är kastat (4 st tokfina trästolar, massa plåtreglar och utlägg som fortfarande var buntade, en WiFi router med USB-Wifi) så har folk blivit glada att någon vill återanvända deras gamla saker.
 
Vissa verktyg som skall ha en vass egg. Tex gammla svenska stämjärn. Det klassiska "Svenskt stål" är världs känt och var bättre för i vissa avseende.

Mvh Pär H
 
Korvgubbe
Värt att nämna är väl inte bara kvaliteten när man jämför "då" och "nu" utan även tekniken. Visst har det hänt mycket fantastiskt genom åren och mycket har blivit bättre men ibland är enkelheten i gamla prylar överlägsen. Förra sommaren behövde jag fästa en bryggring i sommarstugans brygga. Absolut bäst och enklast var att stå i vattnet och arbeta, och eftersom det var i sommarstugan så bestod utbudet utav en borrmaskin med sladd, till vilken det hade krävts skarvsladdar, eller farfars gamla borrsväng. Gissa vilken jag valde att släpa ner till sjön för att stå och arbeta med i vattnet!
Sen beror det även på vad man anser att begreppet "bättre" innefattar. En ny bil är förvisso miljövänligare att köra, men den har även en pay-off tid på den miljöpåverkan som tillverkningen bidrog med och då är det inte alltid man kan räkna hem ett byte.
 
pär h skrev:
Vissa verktyg som skall ha en vass egg. Tex gammla svenska stämjärn. Det klassiska "Svenskt stål" är världs känt och var bättre för i vissa avseende.

Mvh Pär H
Tycker faktiskt att knivar överlag nuförtiden säljs "oslipade".
 
Problemen idag är väl att bolagen förväntas ge mer och mer vinst varje år medans arbetskostnaderna i Kina där typ allt görs går stadigt upp. Enda sättet för bolagen att då nå bra lönsamhet kortsiktigt är att dra ner på materialkostnader och kontroller etc. Sen finns det ju alltid bolag som vägrar gå den vägen. Tyvärr kommer konsumenten att välja det billiga framför det bra i de flesta fallen. I alla fall tills man köpt samma pryl 2-3ggr och börjat fatta vad det handlar om.

Avslutningsvis. Gjutjärnspanna is the shit.
 
Bricco skrev:
Då ska du köpa dina knivar här istället..

[länk]

Rekommenderar Hattori. Makalösa knivar.
Tänkte mest på "arbetsknivar" dvs diverse från Mora, Hultafors och liknande.
 
Aldrig varit med om en arbetskniv som varit annat än sylvass (lägg mot tomat och den nära på går igenom)

Allt från 9-99kr typ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.