816 606 läst · 2 113 svar
817k läst
2,1k svar
Husqvarna Automower
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Säg den trädgårdsmaskin som aldrig krånglar för någon. Fördelen med robotklippare är att den är lätt att ta med sig i bilen när den går sönder. Lite skillnad på min fd HQ Raider. Jag tror att det är det svenska klimatet som gör att en hel del får problem.
Såg att Coop har en kopia på Automower för 8000 riksdaler. Mycket var lika i uppbyggnaden under maskinen fast klenare. Skalet är annorlunda. Sommarstugeklippare?
Såg att Coop har en kopia på Automower för 8000 riksdaler. Mycket var lika i uppbyggnaden under maskinen fast klenare. Skalet är annorlunda. Sommarstugeklippare?
Redigerat:
Har kört min nya AM 220 ett par dagar nu.
Själva maskinen går tyst och fint, men jag tycker det är ett fasligt skramlande från knivarna. Skall det vara så? Jag tycker inte jag noterat det när jag gått förbi andra trädgårdar där AM knallar runt, men jag lyssnar kanske mer kritiskt på min egen.
Själva maskinen går tyst och fint, men jag tycker det är ett fasligt skramlande från knivarna. Skall det vara så? Jag tycker inte jag noterat det när jag gått förbi andra trädgårdar där AM knallar runt, men jag lyssnar kanske mer kritiskt på min egen.
Hej JohanJohanKBA skrev:
Hur gick det detta sedan?
Jag har en helt ny AM 220 där knivarna skramlar rätt friskt.
Skulle kunna vara samma problem.
Och nu på morgonen var klipptiden nere på 11 minuter på redan välklippt gräsmatta....pacman42 skrev:Eftersom jag misstänkte batteriet, testade jag lite grann:
- nya knivar (ville att mätningen skulle göras under optimala förhållanden)
- manuellt läge
- relativt tungklippt gräsyta (sänkte gräshöjden från 4 till 3)
=> Batteriet räckte i 16 minuter. Batteriindikatorn visade helt tomt.
Batteriet är nog tyvärr slut.
Har redan beställt service, batteribyte samt däcksdyte hos GPLshop. Det ena bakdäcket är slut efter ett års slirande i lera/sand i gräsmattans kraftiga sluttningar. Fyrkantklippningen är inte längre fyrkantig pga detta...
Redigerat:
Har en AM 220 AC med 1000h drifttid.
Har läst 94 sidor på denna tråd med hittar ingen som upplever sin AM högljudd.
Jag upplever att drivmotorn till hjulen låter irriterande mycket.
Finns det några kända orsaker till högt ljud på drivningen?
Har jämfört med ljudet på en 230acx och den är mycket tystare än min 220.
Någon som har erfarenheter kring detta ?
Tack på förhand.
Har läst 94 sidor på denna tråd med hittar ingen som upplever sin AM högljudd.
Jag upplever att drivmotorn till hjulen låter irriterande mycket.
Finns det några kända orsaker till högt ljud på drivningen?
Har jämfört med ljudet på en 230acx och den är mycket tystare än min 220.
Någon som har erfarenheter kring detta ?
Tack på förhand.
Den ska fukttätas regelbundet, helst varje säsong men absolut minst vartannat år. En service för 3-4 år sedan hjälper inte denna säsong.Mats80 skrev:
Du kan öppna den och kolla om du är lite händig, men du måste återinfetta skarvarna efteråt. Din ÅF vet vad det ska vara för fett.
230-motorerna upplever jag ha ett lite mjukare ljud, men du ska inte bli störd av 220-motorerna heller. Är det från båda hjulmotorerna är det förmodligen inget fel, är det från ena så kan det vara en växellåda som inte mår så bra.dekeroos skrev:Har en AM 220 AC med 1000h drifttid.
Har läst 94 sidor på denna tråd med hittar ingen som upplever sin AM högljudd.
Jag upplever att drivmotorn till hjulen låter irriterande mycket.
Finns det några kända orsaker till högt ljud på drivningen?
Har jämfört med ljudet på en 230acx och den är mycket tystare än min 220.
Någon som har erfarenheter kring detta ?
Tack på förhand.
Be dem köra ett ordentligt batteritest, jag tycker det verkar vara i underkant på livslängden på batteriet.pacman42 skrev:Och nu på morgonen var klipptiden nere på 11 minuter på redan välklippt gräsmatta....
Har redan beställt service, batteribyte samt däcksdyte hos GPLshop. Det ena bakdäcket är slut efter ett års slirande i lera/sand i gräsmattans kraftiga sluttningar. Fyrkantklippningen är inte längre fyrkantig pga detta...
Normalt är ca 2000 h eller 2000 laddningar, så då borde du i alla fall ha en säsong kvar på batteriet. Sedan är iofs varje batteri unikt, så det kan skilja mycket. Den jag sett som kört längst hade över 3000 timmar på sitt första batteri, men det var nog mest tur.
Garanti täcker ju normalt endast fabrikationsfel, vilket är extremt ovanligt på batterier, speciellt om klipparen ändå har fungerat över 1000 timmar. Är det fabrikationsfel på batteriet hade det troligen inte ens lämnat fabriken.
Däremot kan man ju alltid ta en goodwilldiskussion med din ÅF. Det är din säljare som står för ev garanti eller goodwill, hur de senare löser det med Husqvarna ska du inte behöva bry dig om.
Jag tror mer på bristande underhåll med tanke på hur de vi får in på verkstaden ser ut. Jag menar, om jag hade köpt en grej för 20 000 så hade jag åtminstone borsta av lite gräs innan jag lämnade in den för att i alla fall ge lite intryck av att jag brydde mig. Det är inte ovanligt att vi måste börja servicen med att ta bort ett halvkilo gammalt mögligt gräs när klipparen inte går igång första körningen för säsongen.johnjensen skrev:
Och nu 30s...pacman42 skrev:Och nu på morgonen var klipptiden nere på 11 minuter på redan välklippt gräsmatta....
Har redan beställt service, batteribyte samt däcksdyte hos GPLshop. Det ena bakdäcket är slut efter ett års slirande i lera/sand i gräsmattans kraftiga sluttningar. Fyrkantklippningen är inte längre fyrkantig pga detta...
Mjukvaran måste uppdateras. Det kan vara lite meckigt att få GPS:en att fungera, och garantin upphör eftersom du måste öppna klipparen.tomlan skrev:
Dessutom måste du ha en ny packning till chassit för att fuktsäkra.
Tänk på att skaffa ett SIM-kort också, ett aktiverat utan pin-kodslås. Vi bruka köra med Telia kontant, men de behöver man ladda ibland för att de ska vara aktiva. Jag har för mig att Telia har ett billigt abonnemang som man kan använda också, passar bra till just sådana här enheter. Det är bara data och sms-abonnemang, men det har nog Teliabutikerna bättre koll på.
Tack för svar, upplever kanske något mer från det ena hjulet men inget avsevärt större skillnad mellan de olika.Nonkan skrev:
Får försöka leta upp en 220 och jämföra med. Men det verkar alltså inte som ett vanligt bekymmer på AM?