Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Säg den trädgårdsmaskin som aldrig krånglar för någon. Fördelen med robotklippare är att den är lätt att ta med sig i bilen när den går sönder. Lite skillnad på min fd HQ Raider. Jag tror att det är det svenska klimatet som gör att en hel del får problem.

Såg att Coop har en kopia på Automower för 8000 riksdaler. Mycket var lika i uppbyggnaden under maskinen fast klenare. Skalet är annorlunda. Sommarstugeklippare?
 
Redigerat:
johnjensen skrev:
Jag tror att det är det svenska klimatet som gör att en hel del får problem.
Aha, den funkar som snöslunga åxå. :)
 
R
Har kört min nya AM 220 ett par dagar nu.
Själva maskinen går tyst och fint, men jag tycker det är ett fasligt skramlande från knivarna. Skall det vara så? Jag tycker inte jag noterat det när jag gått förbi andra trädgårdar där AM knallar runt, men jag lyssnar kanske mer kritiskt på min egen.
 
R
JohanKBA skrev:
Testade utan plåten nu och då blev den helt tyst igen, finns det någon anledning som gör att man absolut inte skall köra så?
Jag menar, plåten sitter väl inte där för att vara snygg?

/Johan
Hej Johan
Hur gick det detta sedan?
Jag har en helt ny AM 220 där knivarna skramlar rätt friskt.
Skulle kunna vara samma problem.
 
pacman42 skrev:
Eftersom jag misstänkte batteriet, testade jag lite grann:
- nya knivar (ville att mätningen skulle göras under optimala förhållanden)
- manuellt läge
- relativt tungklippt gräsyta (sänkte gräshöjden från 4 till 3)
=> Batteriet räckte i 16 minuter. Batteriindikatorn visade helt tomt.

Batteriet är nog tyvärr slut.
Och nu på morgonen var klipptiden nere på 11 minuter på redan välklippt gräsmatta....

Har redan beställt service, batteribyte samt däcksdyte hos GPLshop. Det ena bakdäcket är slut efter ett års slirande i lera/sand i gräsmattans kraftiga sluttningar. Fyrkantklippningen är inte längre fyrkantig pga detta...
 
Redigerat:
Har en AM 220 AC med 1000h drifttid.
Har läst 94 sidor på denna tråd med hittar ingen som upplever sin AM högljudd.
Jag upplever att drivmotorn till hjulen låter irriterande mycket.
Finns det några kända orsaker till högt ljud på drivningen?
Har jämfört med ljudet på en 230acx och den är mycket tystare än min 220.
Någon som har erfarenheter kring detta ?
Tack på förhand.
 
Mats80 skrev:
Tack Nonkan för snabbt svar!

Det är årsmodell 2006 eller 2007, förra ägaren var något osäker.
Han har haft den inne på service minst en gång och de har då bytt mjukvara.

Finns det något jag kan göra eller bör den lämnas in?
Den ska fukttätas regelbundet, helst varje säsong men absolut minst vartannat år. En service för 3-4 år sedan hjälper inte denna säsong.

Du kan öppna den och kolla om du är lite händig, men du måste återinfetta skarvarna efteråt. Din ÅF vet vad det ska vara för fett.
 
dekeroos skrev:
Har en AM 220 AC med 1000h drifttid.
Har läst 94 sidor på denna tråd med hittar ingen som upplever sin AM högljudd.
Jag upplever att drivmotorn till hjulen låter irriterande mycket.
Finns det några kända orsaker till högt ljud på drivningen?
Har jämfört med ljudet på en 230acx och den är mycket tystare än min 220.
Någon som har erfarenheter kring detta ?
Tack på förhand.
230-motorerna upplever jag ha ett lite mjukare ljud, men du ska inte bli störd av 220-motorerna heller. Är det från båda hjulmotorerna är det förmodligen inget fel, är det från ena så kan det vara en växellåda som inte mår så bra.
 
pacman42 skrev:
Och nu på morgonen var klipptiden nere på 11 minuter på redan välklippt gräsmatta....

Har redan beställt service, batteribyte samt däcksdyte hos GPLshop. Det ena bakdäcket är slut efter ett års slirande i lera/sand i gräsmattans kraftiga sluttningar. Fyrkantklippningen är inte längre fyrkantig pga detta...
Be dem köra ett ordentligt batteritest, jag tycker det verkar vara i underkant på livslängden på batteriet.

Normalt är ca 2000 h eller 2000 laddningar, så då borde du i alla fall ha en säsong kvar på batteriet. Sedan är iofs varje batteri unikt, så det kan skilja mycket. Den jag sett som kört längst hade över 3000 timmar på sitt första batteri, men det var nog mest tur.

Garanti täcker ju normalt endast fabrikationsfel, vilket är extremt ovanligt på batterier, speciellt om klipparen ändå har fungerat över 1000 timmar. Är det fabrikationsfel på batteriet hade det troligen inte ens lämnat fabriken.

Däremot kan man ju alltid ta en goodwilldiskussion med din ÅF. Det är din säljare som står för ev garanti eller goodwill, hur de senare löser det med Husqvarna ska du inte behöva bry dig om.
 
johnjensen skrev:
Lite skillnad på min fd HQ Raider. Jag tror att det är det svenska klimatet som gör att en hel del får problem.
Jag tror mer på bristande underhåll med tanke på hur de vi får in på verkstaden ser ut. Jag menar, om jag hade köpt en grej för 20 000 så hade jag åtminstone borsta av lite gräs innan jag lämnade in den för att i alla fall ge lite intryck av att jag brydde mig. Det är inte ovanligt att vi måste börja servicen med att ta bort ett halvkilo gammalt mögligt gräs när klipparen inte går igång första körningen för säsongen.
 
pacman42 skrev:
Och nu på morgonen var klipptiden nere på 11 minuter på redan välklippt gräsmatta....

Har redan beställt service, batteribyte samt däcksdyte hos GPLshop. Det ena bakdäcket är slut efter ett års slirande i lera/sand i gräsmattans kraftiga sluttningar. Fyrkantklippningen är inte längre fyrkantig pga detta...
Och nu 30s...
 
Funderar på att köpa gps modul till min 230acx (2011) , kan man montera den själv eller ryker garanti då ? kanske måste mjukvara uppdateras också? någon som gjort detta?
 
tomlan skrev:
Funderar på att köpa gps modul till min 230acx (2011) , kan man montera den själv eller ryker garanti då ? kanske måste mjukvara uppdateras också? någon som gjort detta?
Mjukvaran måste uppdateras. Det kan vara lite meckigt att få GPS:en att fungera, och garantin upphör eftersom du måste öppna klipparen.

Dessutom måste du ha en ny packning till chassit för att fuktsäkra.

Tänk på att skaffa ett SIM-kort också, ett aktiverat utan pin-kodslås. Vi bruka köra med Telia kontant, men de behöver man ladda ibland för att de ska vara aktiva. Jag har för mig att Telia har ett billigt abonnemang som man kan använda också, passar bra till just sådana här enheter. Det är bara data och sms-abonnemang, men det har nog Teliabutikerna bättre koll på.
 
Tack Nonkan,

Det bli en tur till åf
 
Nonkan skrev:
230-motorerna upplever jag ha ett lite mjukare ljud, men du ska inte bli störd av 220-motorerna heller. Är det från båda hjulmotorerna är det förmodligen inget fel, är det från ena så kan det vara en växellåda som inte mår så bra.
Tack för svar, upplever kanske något mer från det ena hjulet men inget avsevärt större skillnad mellan de olika.

Får försöka leta upp en 220 och jämföra med. Men det verkar alltså inte som ett vanligt bekymmer på AM?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.