Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonas Pettersson: Den ser inte dubbeltråden, inte när den klipper vanligt heller.

Kan även tillägga att klipparen fungerar med ca 450 meter slinga den har inte kört på alla ställen ännu, men rent elektriskt så funkar den.


Salle
 
falmark skrev:
Någon skrev att det behövdes större avstånd i hörn.
Då är frågan om det är kinkigare med ytter- eller innerhörn.
Om man lägger en 90 graders kurva på slingan, så verkar det som om klipparen tar ut svängen utanför slingan och inte genar. Stämmer den iakttagelsen? Jag frågar en sista gång innan jag ska lägga c:a 350 slinga :)
Ytterhörn är ju mer känsligt såvida du har något hårt hinder utanför, innehörn borde ju aldrig vara ett problem om du inte har något träd eller liknande i närheten. Ja, den tar ut kurvan så vill man inte det gör man en "mjuk kurva" i flera steg så håller den linjen bättre. Den tappar dock aldrig linan även om den tar ut svängen så har man plats så sparar man ju peggar på tvära kurvor.
 
Salle60 skrev:
Kan även tillägga att klipparen fungerar med ca 450 meter slinga den har inte kört på alla ställen ännu, men rent elektriskt så funkar den.
Låter bra! Har du förlängt med "vanlig" RK 1.5 hela vägen? (Typ denna alltså? http://www.jula.se/enkel-rk-kabel-410111)
 
Prins Daniel: Ja det är sån kabel, det borde även gå att använda vanlig FK oxå, i RK så är det många små tunna ledare och i FK:n så är det bara 7 st ledare, det gör att FK:n blir lite styvare.

Ska bli spännande att se hur länge kabeln håller, tror inte att den är UV-beständig, men jag tycker att den bör hålla rätt så länge iaf.

Salle
 
Salle60 skrev:
Prins Daniel: Ja det är sån kabel, det borde även gå att använda vanlig FK oxå, i RK så är det många små tunna ledare och i FK:n så är det bara 7 st ledare, det gör att FK:n blir lite styvare.

Ska bli spännande att se hur länge kabeln håller, tror inte att den är UV-beständig, men jag tycker att den bör hålla rätt så länge iaf.

Salle
Så här skrev någon angående val av kabel i en annan tråd;
"Husqvarnas tråd är mycket seg och stark. Nästan som en vajer i samma dimension. Den har UV-stabilt hölje och varje kardel i tråden är förtennt. Höljen är också smält i de tvinnade kardelerna. Något man märker när det är dags att skala tråden.
Det finns en anledning till detta. Vanlig kvalitets-FK klarar inte att läggas i marken. Den ruttnar eller slits helt enkelt av p.g.a. markens rörelser. Farsan upptäckte detta och bytte ut all FK mot HQs kabel. Inte särskilt dyr, men han hade rätt mycket FK liggande och testade."

Kan tillägga att utan förtenning av kardelarna kommer de att ärga snabbt och leda strömmen sämre. Plasten i höljet på RK/FK ledning är inte heller helt fukttätt. Men det är klart att det håller säkert ett par år men själv hade jag tänkt ha min robot fungerande längre tid än så. Tror helt enkelt det är dumsnålt att inte satsa på kvalitet direkt, dvs LR eller HQ kabel. Sen kan man ju fråga sig om Landroidroboten är kvalitet, liten chansning men den verkar i alla fall välbyggd och hittills har egentligen ingen klagat på själva maskinen, bara på det den inte kan/skall kunna.
 
Har lagt 300 m. Skarvat på en sista hundring.
Sen blir det premiärtur :) Spännande...
 
Premiärtur.
Följa slingan HOME, åtföjdes av lite justeringar i några hörn. Men nu verkar allt funka.

Startade klippningen och efter 15 min öppnade sig himlen, klipparen detekterade regn och sökte sig snällt till närmaste delen av slingan och hem till basen.

Jag kör med default regninställning. Så om 180 min gör den väl ett nytt försök

Frän grej :-D
 
JonasiGbg skrev:
Här finns det en som haft "hårdvaruproblem": [länk] />
Jo, den har jag sett, krettskortsfel som visade sig redan efter en vecka. Positivt att de fick den lagad inom en vecka och tydligen hemkörd dessutom. Vi får väl se om någon mer får bekymmer efter hand.
 
falmark skrev:
Premiärtur.
Följa slingan HOME, åtföjdes av lite justeringar i några hörn. Men nu verkar allt funka.

Startade klippningen och efter 15 min öppnade sig himlen, klipparen detekterade regn och sökte sig snällt till närmaste delen av slingan och hem till basen.

Jag kör med default regninställning. Så om 180 min gör den väl ett nytt försök

Frän grej :-D
Den klipper lika bra i regn, min har gått hela veckan. Idag vände jag på den för att rengöra från gräs som klibbat fast och blev positivt överaskad över hur lite det var som fastnat, inget alls på knivtallriken t.ex.
 
MBygga skrev:
Den klipper lika bra i regn, min har gått hela veckan. Idag vände jag på den för att rengöra från gräs som klibbat fast och blev positivt överaskad över hur lite det var som fastnat, inget alls på knivtallriken t.ex.
Klipparen körde ett par gånger genom en plätt med jord innan regnsensorn aktiverades. Det fastnade så mycket jord runt hjulen att det skrapade inne i skärmarna. Det får nog bli en ö till...
 
Nu har jag testat med gps, den kör ca 1 km/laddning på min tomt
 
  • uploadfromtaptalk1337350996521.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Honken_byggare och 5 till
  • Laddar…
Glömde bilden uploadfromtaptalk1337351038750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jean007 skrev:
Nu har jag testat med gps, den kör ca 1 km/laddning på min tomt
Otroligt Nördigt och Vetenskapligt på samma gång :)
Gilla
 
Jean007 skrev:
Nu har jag testat med gps, den kör ca 1 km/laddning på min tomt
Haha, underbart kul och absolut nödvändigt!

Och jag har nu också inhandlat en maskin. Eller rättare sagt min fru eftersom jag redan är Jula-medlem och redan har förbrukat mina 10%...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.