Skulle behöva hjälp med placering av plintar till denna altan, och vad bör jag tänka på om jag vill lägga trallen diagonalt som på ritningen.

Frisen på själva ritningen är trappan. Och är ej medräknad i måtten jag skrivit på ritningen.

Dimensionerna jag har tänkt att använda är följande:
Bärlina: 45x195
Golvreglar: 45x170 (Kanske räcker med 45x145?)
Trall: 28x120

Eller har någon av er ett förslag?

Med vänliga hälsningar
Rasmus
 
Behöver inte bli så farligt jobbigt. Bygg som vanligt men sätt golvreglarna lite tätare än cc60. Sedan bör du ha en fris runtom även in mot huset så att du kan efterkapa all trall istf att snekapa innan.
Mät o tänk noga så att du inte får några riktiga småbitar i hörnen.
Du bör även kontrollmäta ofta när du lägger trallen.
 
Bra tänkt.
 
Tack för svaren!

Okej, jag kan alltså lägga bärlinor och golvreglar "rakt"? Skönt att slippa lägga alla dessa på diagonalen, sparar iaf några plintar :).

Vad kan tänkas för cc på golvreglarna, pratar vi cc45, cc50, cc55?

Med vänliga hälsningar
Rasmus
 
60*cos(45) blir väl strax under 45cm
 
45*145 räcker gott o väl till bjälklag. Tror inte du behöver lägga de så tätt som under 45 cc.
 
Regla 60cc.
Använd 45x170 golvreglar
samt 45x220 bärlina...
Mvh
estwing
 
estwing skrev:
Regla 60cc.
Använd 45x170 golvreglar
samt 45x220 bärlina...
Mvh
estwing
Håller inte med dig, du får svaj i trallen med en spännvidd på 85 cm. Jag skulle aldrig lägga trall med större spännvidd än 60cm
 
Nimajneb skrev:
Håller inte med dig, du får svaj i trallen med en spännvidd på 85 cm. Jag skulle aldrig lägga trall med större spännvidd än 60cm
Hej. 85 får du ej cc utan runt 78 cm.
Du får ej nån märkbar svikt gentemot 60 cc på 28x120 trallen.
Därimot dina förslag till klenare stommar som e stor risk för gung samt.skak i kaffekoppar på nordet gör mig mer.orolig.

Nä... regla upp med dom dim jag nämnt i 60 cc så kan du lägga 45 graders diagonalläggning.
Har gjort.detta.på många altaner...

Mvh
estwing
 
estwing skrev:
Hej. 85 får du ej cc utan runt 78 cm.
Du får ej nån märkbar svikt gentemot 60 cc på 28x120 trallen.
Därimot dina förslag till klenare stommar som e stor risk för gung samt.skak i kaffekoppar på nordet gör mig mer.orolig.

Nä... regla upp med dom dim jag nämnt i 60 cc så kan du lägga 45 graders diagonalläggning.
Har gjort.detta.på många altaner...

Mvh
estwing

Det är bara överdrivet att använda 220 samt 170. Självklart blir de inte sämre men de behövs definitivt inte. Däremot är de vansinne att lägga bjälklaget på cc 800 ! Där lär det bli svikt.
 
estwing skrev:
Hej. 85 får du ej cc utan runt 78 cm.
Du får ej nån märkbar svikt gentemot 60 cc på 28x120 trallen.
Därimot dina förslag till klenare stommar som e stor risk för gung samt.skak i kaffekoppar på nordet gör mig mer.orolig.

Nä... regla upp med dom dim jag nämnt i 60 cc så kan du lägga 45 graders diagonalläggning.
Har gjort.detta.på många altaner...

Mvh
estwing
Hur menar du med klenare stommar?
Du har rätt i att spannet blir 78cm då jag tog cc måttet istället men då skall det ställas mot att spannet på en vanlig cc60 är 55cm, Mao så är det 45% längre än brukligt.
 
teton skrev:
Det är bara överdrivet att använda 220 samt 170. Självklart blir de inte sämre men de behövs definitivt inte. Däremot är de vansinne att lägga bjälklaget på cc 800 ! Där lär det bli svikt.
Har ej nämnt att lägga bjälklaget på 80 cc utan det skall läggas på 60 cc.
Läs vad jag skriver.
Angående bjälklag m.m så vet jag av stor eraren het att 220 samt 170 stomme är mycket bra att använda.
Såvida du inte villa ha flera bärlinor å massa mera plintar.
 
Nimajneb skrev:
Hur menar du med klenare stommar?
Du har rätt i att spannet blir 78cm då jag tog cc måttet istället men då skall det ställas mot att spannet på en vanlig cc60 är 55cm, Mao så är det 45% längre än brukligt.
Korrekt men 28x120 på 60 cc är ett bra mått som man kan utan problem ha vid diagonalläggning.
 
estwing skrev:
Har ej nämnt att lägga bjälklaget på 80 cc utan det skall läggas på 60 cc.
Läs vad jag skriver.
Angående bjälklag m.m så vet jag av stor eraren het att 220 samt 170 stomme är mycket bra att använda.
Såvida du inte villa ha flera bärlinor å massa mera plintar.
Ja du har säkert stor erfarenhet av det. Men jag vill isf veta varför man måste ha det. Har byggt flertalet altaner och de har aldrig blivit någon svikt.
Det är snarare överdimisionerat.

Avslutar detta nu. För du kommer aldrig ge dig ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.