Har varit en tråd om det här förut, men mest baserat på deras egna reklam. Har någon kört hårt med den, hur bra är den. Funkar stabiliseringen av bladet osv.
Behöver inhandla en sticksåg och vill veta om det är värt den extra summan gentemot gst 85 eller en aeg. ::)
 
Ja den är värd den extra slanten! Helt klart!

Använder min som yrkesman dagligen och den får verkligen gå hårt. Har ägt den i ungefär ett år och den funkar precis som när jag tor den ur förpackningen...klockrent.

Precision controlen funkar jättebra, men ofta behövs inte den om man använder fräscha och bra blad, men när det är riktigt noga eller små radier i tjockt material så är den väldigt bra att ha, för att inte säga oumbärligt då det med en vanlig stickis blir vint så in i #¤%#

Tycker dock det finns en nackdel, det är möjligheten till dammsugning som inte funkar så bra. Men är dte ingen fara att det "bösar" ner lite så är det inget att hänga upp sig på. Den inbyggda luftströmmen (frånkopplingsbar) som blåser bort spånen från siktlinjen funkar dock väldigt bra, men bösar som sagt ner en hel del.

I övrigt är den en helt underbar maskin.
-Styrbackarna (Precision Control)
-Möjligheten att flytta bak foten (SDS)
-Bra pendling
-Superenkelt klingbyte (betydligt enklare än på 85:an)

Ja helt enkelt en av de bättre sågarna du kan hitta...om inte den bästa :)

Och nej, jag är inte säljare på bosch ;)

/elof

/EDIT:

Kan väl tillägga att det precis som med de flesta maskiner är väldigt viktigt att man använder dem med bra verktyg. Även denna såg blir halvkass med billiga dåliga blad. Är väldigt viktigt att man köper blad av hög kvalitet då de håller betydligt längre och ger ett mycket bättre resultat, men det säger väl nästan sig självt :)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Aldrig testat just 135:an, men tror inte den är bättre än någon annan av maskinerna i den priklassen.
 
Tror gör vi i kyrkan. Läs och fundera på förra inlägget. Stort tack all ni som delar med Er av erfarenheter av verktyg baserat på verklig användning, i synnerhet Ni som använder verktyg proffesionellt!
 
Hej,

Är i samma situation. Min 65:a börjar bli till åren.

Mitt dilemma är att jag har en Festo såg med skena, så jag är i valet och kvalet om det skall bli en Festo eller Bosch stickis.

Någon som har erfarenhet av de bägge, och vill dela med sig av erfarenheten?

T/
 
Tack för svaren, det blir att öppna plånboken och gräva bland kvittona.
 
Mitt dilemma är att jag har en Festo såg med skena, så jag är i valet och kvalet om det skall bli en Festo eller Bosch stickis.
Varför ska du ta fram stickisen om du tänker såga rakt. Då är det väl bättre att hålla sig till cirkelsågen.
 
Det finns ett anslag som gör att man kan köra festools stickis på rälsstyrskenan.
Kan ju vara bra om man inte har sänksågen med sig eller bara ska köra en kort bit men ändå vill ha det rakt.
 
För ca ett och ett halvt år sedan köpte jag ovan nämnda anhåll till sticksågen, mest bara för att det fanns.. Jag har aldrig använt det, trots att hackepickan används dagligen. Jag har heller inte använt splitterskydden eller dammuppsamlingskåpan.

Som Eld skriver så kör man med sänksågen eller handklingan om det måste bli rakt, och duger det med sticksågen så duger det också att köra på fri hand i 99,97% av fallen.

Idag hade jag nog satsat på en Bosch och stoppat den i en Systainer för logistikens skull. Det enda som talar emot Boschen är att den är något klumpigare än Festool, men det kanske uppvägs av ljudvolymen...
 
ACME skrev:
För ca ett och ett halvt år sedan köpte jag ovan nämnda anhåll till sticksågen, mest bara för att det fanns.. Jag har aldrig använt det, trots att hackepickan används dagligen. Jag har heller inte använt splitterskydden eller dammuppsamlingskåpan.

Som Eld skriver så kör man med sänksågen eller handklingan om det måste bli rakt, och duger det med sticksågen så duger det också att köra på fri hand i 99,97% av fallen.

Idag hade jag nog satsat på en Bosch och stoppat den i en Systainer för logistikens skull. Det enda som talar emot Boschen är att den är något klumpigare än Festool, men det kanske uppvägs av ljudvolymen...
Håller helt med.
Det där med skena är inget direkt för sticksågar, och om man skulle behöva det så är det ju bara att vända skenan (splitterskyddet bortåt) och följa den raka profilen med foten på stickisen.

Angående att köpa blåttt och packa i systainer så är det precis vad jag har gjort ;) Har även tänkt att köpa en plug-it kontakt och sätta på den, men har aldrig blivit av ::)
 
Tack för svaren!

Det får nog bli en Blå vad det lider.

 
Blå på jobbet, svartgrön hemma.
Boschen sågar bättre än Festoolen och kostar dessutom ett par hundralappar mindre.
Festoolen är däremot rejält mycket smidigare med lägre vikt och mer slimmad design.
 
milwaukee har kampanj på en av sina modeller tror den hette 110 qx
 
Nu är den inköpt. Beställde den från drift-underhåll. Kan inte säga att det var en trevlig människa man fick på tråden, men det gick fort. Beställde den igår torsdag kl 10:00 och fick avit att den kommit idag kl 13. Kanon. Den kommer att få jobba hårt framöver. ;D :) ;) :cool: ::)
 
Jag skrev ut sidan från drift och underhåll, åkte till Serbrants och fråga vad dom kunde göra för pris.
Jag fick den 100:- billigare hos dem.
Trevligt med sådana företag som inser att det är bättre att sälja till ett bra pris istället för att inte få sälja till mig.

Kanonmaskin.


Häls Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.