Kör vidare med Adsl.

Problemet för grannen är att han har beställt installationen av Telia (det var de som erbjöd mig också), all information går enkelriktat från Telia. Det ges ingen som helst möjlighet att meddela sig med installatörerna. Alla försök att få kontakt bemöts med "jag befattar mig inte med kunder", eller jag vet inte och kan (vill) inte ta reda på det från personer som befattar sig med kunder.

Telia i ett nötskal.

Nu skall tilläggas att grannen är inte speciellt tekniskt bevandrad, under vår korta konversation lyckades jag inte reda ut vad det var han ville prata med Telia om, bortsett från att de vill borra sig in i hans vardagsrum. Och visst är det säkert Skanova som står för installationen, med UE. Men kunden ges ingen annan kontaktmöjlighet än via Telia som håvar in betalningen. Och de sköter som sagt sin kundkontakt ungefär som en fakturaskojarfirma.
 
Verkar lite konstigt att det inte går att kommunicera med installatörerna, hur avtalar dom tid för inkopplingen?
 
Telia håller på att gräva fiber i mitt område nu. Det går väldigt smidigt. I mitt fall fick jag ett brev från entrepenören någon vecka innan där de meddelade när de ville komma, och bad mig bekräfta via email eller telefon. Man kom på eftermiddagen dagen innan (på vinst och förlust, eftersom man tydligen hade fått lite tid över) och började undersöka hur teleröret kommer in i huset. Dagen därpå fick de söka och gräva på tre ställen, lyckligtvis utanför tomtgränsen. På utsatt tid dök man upp och skruvade upp fibermodemet. I leveransen ingår upp till 5 meter kabel inne i huset men det slapp de i mitt fall.

Nu återstår ett besök då de ska komma in med själva fibern och ansluta den.
 
Förra året blev vi erbjudna Telia fiber, och man var tvungen att binda sig för Telia-tjänster för att få ett vettigt pris. Vi tackade nej. Nu är vi erbjudna "Telia Öppen Fiber" för 16700:-, utan förpliktelser, och vi tänker tacka ja. Det verkar inte vara så många som vill dra fiber i området.
 
mycke_nu skrev:
Verkar lite konstigt att det inte går att kommunicera med installatörerna, hur avtalar dom tid för inkopplingen?
Enl. grannen så avtalar de inte tid. Jag vet inte om det har låtit meddela att de kommer en given dag, men som sagt envägs kommunikation. Men grannen arbetade i trädgården fullt synlig från gatan, hör oväsen och då hade de börjat såga upp trottoaren där de siktade mot vardagsrummsväggen. Detta var helt utan förvarning, ingen kommunikation hade föregått arbetet, som de påbörjar 15m från fastighetsägaren utan att ta någon kontakt överhuvudtaget. Och installatören menade att han skulle börja borra "nu".

Just den dåliga biten får man skylla på entrepenören. Men den planerade vägen för installationen är inget som grannen givits någon som helst information om, ännu mindre fått möjlighet att diskutera eller godkänna. Det är också en helt annan väg in i huset än där nuvarande telekabel går in. Och när han då försöker få kontakt för att reda ut det här möts han av svaret att den ansvarige befattar sig inte med samtal från kunder.

Bara det uttrycket alldeles oavsett vad frågan gäller får håret att resa sig, jag är väldigt glad att jag valde att inte besvära den "ansvarige" genom att köpa något.

Exakt hur mycket information som ev. inte har förståtts av min granne är jag inte tvärsäker på, men det allvarliga är att kommunikationen hela tiden är envägas, det ges ingen möjlighet att fråga, eller påverka något överhuvudtaget.
 
b_hasse skrev:
Förra året blev vi erbjudna Telia fiber, och man var tvungen att binda sig för Telia-tjänster för att få ett vettigt pris. Vi tackade nej. Nu är vi erbjudna "Telia Öppen Fiber" för 16700:-, utan förpliktelser, och vi tänker tacka ja. Det verkar inte vara så många som vill dra fiber i området.
Det är just en sådan där telia öppen fiber som erbjöds här.

Självklart hade jag fått stå ut med telia om det vore min enda väg att få vettig internet till huset.
 
Jag skulle dels tro att din granne missat något, dels att du nog borde hoppat på fibertåget när du hade chansen.

Även din ADSL går väl via ledningar som ägs av Skanova?
 
När vi köpte huset så beställde vi fiberanslutning direkt (kommunen äger fibern men telia sköter driften). Fick hämta en påse med innomhusuttag, 1 m VP10-rör dragning genom vägg och 15 meter fiber med kontakt i ena änden utan i den andra. Blåsrör var redan draget i backen (gjordes samtidigt som fjärrvärmen drogs). Det jag skulle göra var att se till att fibern stack ut 2-3 meter utanför husväggen där blåsröret stack upp. Sedan så kom några kommungubbar och blåste i fibern från huset till kopplingspunkt, monterade en fiberskarvbox och svetsade fibern (tog någon vecka från beställningen). Samtidigt skickade Telia ut fiberkonvertern, när fibern blivit inkopplad och driftsatt kunde vi koppla upp oss mot tjänstebeställningssiten och beställa dom tjänster vi vill ha. Nu finns det fler tjänsteleverantörer än bara Telia.
 
Hej på er.
Ni som blivit erbjudna fiber för runt 15 000. Var bor ni då? Mitt i skogen eller inne i en större stad /by?

Vi har en fiberförening här som är i startgroparna, och det skall kosta 15000 att bli inkopplad oavsett var man bor, själv bor jag mitt i skogen.

Så om 15 000 är ett ok pris i staden måste det vara ett riktigt bra pris ute på landet där det krävs betydligt längre grävning.
 
Zixten skrev:
Hej på er.
Ni som blivit erbjudna fiber för runt 15 000. Var bor ni då? Mitt i skogen eller inne i en större stad /by?

Vi har en fiberförening här som är i startgroparna, och det skall kosta 15000 att bli inkopplad oavsett var man bor, själv bor jag mitt i skogen.

Så om 15 000 är ett ok pris i staden måste det vara ett riktigt bra pris ute på landet där det krävs betydligt längre grävning.
Här i Göteborg (stora sammanhängande villaområden) så får man fiber för just 15k om det görs i samband med fjärrvärmeinstallation, alltså inte direkt i obygden (har inget pris på om man bara vill ha fiber). Så det låter alldeles utmärkt.
 
man ska undvika telia...mest problem att och göra med dem...
30min i telefonkö är inget ovanligt....telia tjänar så mycket penagar att dom har råd att ge service till sina kunder...
snart har telia bara pensionärer kvar som kunder..då dom inte vågar byta.....
vore bra om telia gick i kk ...men lär väl inte hända...
 
Zixten skrev:
Hej på er.
Ni som blivit erbjudna fiber för runt 15 000. Var bor ni då? Mitt i skogen eller inne i en större stad /by?

Vi har en fiberförening här som är i startgroparna, och det skall kosta 15000 att bli inkopplad oavsett var man bor, själv bor jag mitt i skogen.

Så om 15 000 är ett ok pris i staden måste det vara ett riktigt bra pris ute på landet där det krävs betydligt längre grävning.
Ja, det är ett bra pris.

Man kan inte riktigt jämföra fiberföreningar på landet med kommersiella aktörer i storstaden. Många parametrar skiljer kraftigt, exvis:

Avstånd mellan hus
Frivilligt arbete kontra entreprenörer
Tillstånd
Markersättningar
Återställning
Antalet anslutningar
Subventioner från leverantörer
Etc.

Den faktiska kostnaden när vi lade fiber var 28 000 kr per anslutning (i medeltal 200 m grävning till varje hus). Pga olika bidrag betalade vi ca 13 000 per hushåll. Andra föreningar på Gotland som följt i våra fotspår har debiterat sina medlemmar 15-20 000 beroende på omständigheterna, typiskt med 10 000 kr i kombinerat stöd från Regionen och Telia. Det senare i utbyte mot 10 års bindningstid.

Visst kan, och bör, man klanka på Telias kundtjänst men det är i alla fall en organisation som har sina rötter i gamla Televerket. Ett statligt verk som förbjöd anslutning av andra telefoner än sina egna och ansåg att datahastigheter över 1200/75 bit/s (inte kbit/s, Mbit/s eller Gbit/s kids!) skulle äventyra telenätets funktion.
 
mycke_nu skrev:
Ett statligt verk som förbjöd anslutning av andra telefoner än sina egna och ansåg att datahastigheter över 1200/75 bit/s (inte kbit/s, Mbit/s eller Gbit/s kids!) skulle äventyra telenätets funktion.
Men teleavbrotten var i alla fall färre då än nu mtp. alla routrar som ska startas om för att IP-telefonin ska fungera. :D. (Bara lite ironi - det är faktiskt bättre nu)
 
Nu så har man faktiskt blåst in en fiber i huset och anslutit den. Grävningen i området var visst mycket besvärligare än de tänkt sig så de bli nog inte färdiga före jul med resten.

Nu återstår att välja leverantör. Ansluter jag via fibermodemet kommer jag till en portal som är alldeles ovanligt värdelös och säkert utvecklad av en sommarjobbare (det var väl inte en enda sida som var utan problem). Nu ska det inte få färga av sig på leverantörerna :) men när jag jämför priserna verkar alla ligga ungefär likadant, runt 500 kr/månad för 100/100 internet och telefoni, vilket ungefär är vad jag betalar till Telia för ADSL-förbindelsen på 24/3 Mbit och telefoni idag. Nöjer jag med 10 upp och 100 ner blir det en hundring billigare.

De som kan leverera här är: Bahnhof, AllTele, Tyfon, T3, Telia, Bredband2, Bixia och Universal Telecom.

Det jag vill ha är: internet och telefoni (vill spara på mitt fasta nummer nämligen). Jag vill inte ha en massa tilläggstjafs i stil med trådlösa routrar, antivirus, brandväggar, backup, email, osv.

Någon som har argument för eller emot någon av de ovannämnda företagen? Nu tänker jag mest på leveranssäkerhet och tendenser till att lova mer än de kan hålla - kundtjänst och support tänkte jag inte prata med så ofta.

Telia brukar i min erfarenhet leverera och vara pålitliga, men bråkar något kan det vara svårt att få tag på rätt person. Bahnhof gav mig en blaha-upplevelse i slutet på 90-talet men det är nog förlåtet nu.
 
100/10 räcker absolut om du inte skall göra något extremt. Jag kör tom en webserver utan problem på 100/10, i praktiken är det ofta 20-40 Mbit upp när jag mäter.

Vet inget om de andra leverantörerna, men Telia funkar klockrent här. Inga som helst problem på två år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.