Hej alla

Jag har rivit en brädlada och ska uppföra den på ett nytt ställe och användas som snickarbod / förråd. Den gamla ladan är mycket gles och öppen för vindar (naturligtvis) - men jag vill ha en oisolerad lada MEN det ska inte blåsa genom den. Vill kunna vara i ladan utan att blåsten tar tag i dammet.

Nu till min fråga. Kan jag sätta VINDPAPP direkt bakom brädorna (obs gamla grånade brädor), eller ska det vara en luftspalt mellan brädorna och pappen. Jag är rädd för att om jag gör en luftspalt så kommer det att prassla/skramla i pappen när det blåser.
 
Det skall vara luftspalt.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Sedan jag skrev inlägget har jag funderat vidare - papper är tra och andas. Trä + papper andas - alltså borde det inte spela någon roll om jag tar vindpaapper direkt bakom träet! Det problem jag kan få är att pappen blir blöt - HMMMM kanske man ska ha en luftspalt ändå!:surprised:
 
  • Gilla
Ro.Jo och 1 till
  • Laddar…
Just nu är det ganska luftigt!
IMG_5128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_5107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niklas Wulff och 3 till
  • Laddar…
Hej igen, nej mitt svar var inte särskilt uttömmande :surprised: tack för ironin, jag förtjänade den nog.

Problemet med brädor direkt mot pappen är att vatten blir stående mellan papp-bräda pga kapillärkrafter och att det i den fuktiga miljön med träet som skafferi lätt växer mögel och svamp.
Jag vet, jag har fått riva och bygga om en hel vägg pga detta.

Så lyd råd: Luftspalt så panelen kan torka ut!
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret - jag ska lyda dig och skapa en luftspalt.
 
KnockOnWood skrev:
Hej igen, nej mitt svar var inte särskilt uttömmande :surprised: tack för ironin, jag förtjänade den nog.

Problemet med brädor direkt mot pappen är att vatten blir stående mellan papp-bräda pga kapillärkrafter och att det i den fuktiga miljön med träet som skafferi lätt växer mögel och svamp.
Jag vet, jag har fått riva och bygga om en hel vägg pga detta.

Så lyd råd: Luftspalt så panelen kan torka ut!
Vart kommer vattnet ifrån som sugs upp via kapillär effekt. Är det betingat av några speciella förutsättningar, dvs tunn isolering, typ av väggfärg, materialval papp kontra vindväv, fritidshus som värms sporadiskt, ev. kallställs, etc.
Bygger själv alltid med luftspalt, men har rivit en del panel utan luftspalt som inte har visat på fuktskador.
 
AndersS skrev:
Vart kommer vattnet ifrån som sugs upp via kapillär effekt. Är det betingat av några speciella förutsättningar, dvs tunn isolering, typ av väggfärg, materialval papp kontra vindväv, fritidshus som värms sporadiskt, ev. kallställs, etc.
Bygger själv alltid med luftspalt, men har rivit en del panel utan luftspalt som inte har visat på fuktskador.
Var vattnet kommer ifrån? Regn, regn, regn.

Ingen träpanel är helt tät, så regnvattnet, tillsammans med blåst, letar sig in bakom panelen.
Och när vattnet har kommit in, så hålls det kvar mellan träpanelen och pappen och har svårt att torka ut.

Du har väl hört om problemen med de enstegstätade putsfasaderna?
Det är just luftspalt som de saknar.
 
  • Gilla
Riley666
  • Laddar…
Använder man en öppen färg typ Falurödfärg behövs ingen luftspalt och det är väl just det som är på gamla lador.
 
  • Gilla
p.sjo
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Använder man en öppen färg typ Falurödfärg behövs ingen luftspalt och det är väl just det som är på gamla lador.
Är detta fakta eller gissningar?

a) Gamla lador har enkel panel, så fukten vädrar ut utan problem på baksidan.
De är ju i själva verket byggda för att ge god ventilation.
b) Det spelar nog ingen roll vad man målar utsidan med för färg, eller om den är omålad.
Fukten kan inte vandra genom 20-25 mm trä i någon märkbar mängd.
 
  • Gilla
HCX
  • Laddar…
Slutredovisning:

Det blev en inre yttervägg, sedan papp, sedan en läkt för att avsluta med det med den GAMLA ytterpanelen.
Tack KnockOnWood för rådet. Se bild för slutresultatet.
IMG_5171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas Wulff och 3 till
  • Laddar…
S
cecar33 skrev:
Använder man en öppen färg typ Falurödfärg behövs ingen luftspalt och det är väl just det som är på gamla lador.
men gamla lador brukar inte ha någon isolering eller innerpanel
 
Jag håller just på och tar upp lite hål i ytterväggen på ett bostadshus från -43, där finns absolut ingen luftspalt utan väggen ser ut så här inifrån och ut:
- Tretex-skiva
- tvåtums spontad plankvägg
- ca 2 cm isolering av kutterspån
- brun papp för att hålla spånet på plats
- 17 mm liggande råspont
- svart vindpapp
- 22x145 mm stående ytterpanel
- lockläkt över skarvarna på panelen.

Allt ser nästan ut som nyskick, trots att det alltså är 68 år gammalt! Fasaden är inte målad med någon slamfärg utan en oljefärg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilber
  • Laddar…
Ledsen att ta upp en gammal tråd men jag ska ta och byta delar av panel på en vägg i sommar. Det är gammal fjällpanel som gjort sitt på den nedre hälften av väggen. Liksom b8q har min vägg i dagsläget ingen luftspalt och vad jag sett så finns det inga skador bakom ytterpanelen. Väggen är del av en tillbyggnad från -68 och direkt bakom panelen är det i dag svart vindpapp och bakom den stående 45x45mm reglar med glasfiberisolering mellan. Jag har inte hittat nån fuktspärr eller liknande.

Min fråga är om jag bara kan byta ut panel+vindpapp+ev. skadad/underdimensionerad isolering utan att sätta en luftspalt? Eller måste jag riva hela panelen och sätta luftspalt (22/28mm?) bakom? Det blir ett så otroligt mycket större projekt för mig i så fall i och med utflyttande av fönster, omdimensionering av knutbrädor osv.
Övre delen av väggen har panel i bra skick. Den byttes för ett antal år sedan av, normalt sett väldigt skickliga och noggranna, snickare och de valde att inte sätta någon luftspalt.
 
Ställ dig frågan hur det kommer sig att HÄLFTEN av panelen är så dålig att den måste bytas!
Kanske en luftspalt kan rädda väggen nästa 20 åren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.