Strömförande spikhuvuden är inte så bra, dock. Har varit med om det en gång. Husägaren fixade problemet genom att dra ut spiken med en tång..
 
T
Daniel78 skrev:
Ifall spiken bara gick igenom 1 ledare så hade det inte hänt så mycket, det är inte ens säkert att en isolationsmätning hade visat något fel.
Nej... förutom att spiken hade varit strömförande i det här fallet.
 
tanaris skrev:
Med nydragen slang och pricksäkra snickare kan det bli såhär fint:

[bild]
Måste bara fråga en sak.
När man gör en ny installation, ska inte fasen vara brun då?
 
T
Det är svart fas i resten av huset och brun används som tändtråd på några ställen (och vit. Och grön. Och orange..) , antar att det minskar risken för förvirring.
 
Är det mindre kompletteringar så tycker jag att man kan fortsätta med svart som fas, men är det en större ombyggnad/tillbyggnad så bör man gå över till nuvarande standard.

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Ja för annars skulle man ju lika gärna kunna dra EKK löst i väggarna. ;)
Dra EKK löst i väggarna har varit tillåtet länge.
 
Lazyman skrev:
Dra EKK löst i väggarna har varit tillåtet länge.
Ja, men det är inget man gör på grund av att det är idiotiskt och det vet Mikael redan.
Det var nog tänkt som en liten pick eftersom att mycke_nu just gör det i sin kåk.

//Patrik
 
Va, nä, det var helt säkert en pik åt alla elektriker som inte vågar lägga kabel. :p
 
En bekant till mig påstod att det var OK att lägga FK löst i vägg numer. Jag påstod motsatsen men för att bevara vänskapen så gav jag mig fast än att jag visste att jag hade rätt.

För det hade jag väl?
 
Nej för fan, man kan till och med lägga blanktråd i vägg numera..
Bara du kan motivera hur du på ett säkert sätt frångått standarden?

Men seriöst så känns det som vi får dra gränsen vid lös EKK.. Än så länge.
Lägg upp foto Vojma!
 
mycke_nu skrev:
Strömförande spikhuvuden är inte så bra, dock. Har varit med om det en gång. Husägaren fixade problemet genom att dra ut spiken med en tång..
Å klippte sen 1cm av spiken och slog tillbaka den i samma hål, eller? :wow:;):p
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, men det är inget man gör på grund av att det är idiotiskt och det vet Mikael redan.
Det var nog tänkt som en liten pick eftersom att mycke_nu just gör det i sin kåk.

//Patrik
Att det är idiotiskt kan jag hålla med om.
Jag fick dra om en EKK 3G1.5 till en EKK 5G1.5 i en bostadsrätt som fick ny ägare och de ville dela på tändningen av lamputtagen. Kabeln passerade ett hörne och det var inget roligt att dra om den.

Tyvärr så finns det firmor som drar lös EKK i vägg.

Att dra om lös EKK i vägg är ungefär som att dra om trådarna i en VP-slang som inte sitter ordentligt fast inne i väggen. Det är inget roligt något av dem.
 
Lazyman skrev:
Att det är idiotiskt kan jag hålla med om.
Jag fick dra om en EKK 3G1.5 till en EKK 5G1.5 i en bostadsrätt som fick ny ägare och de ville dela på tändningen av lamputtagen. Kabeln passerade ett hörne och det var inget roligt att dra om den.

Tyvärr så finns det firmor som drar lös EKK i vägg.

Att dra om lös EKK i vägg är ungefär som att dra om trådarna i en VP-slang som inte sitter ordentligt fast inne i väggen. Det är inget roligt något av dem.
Jepp, det är helt fruktansvärt och det är absolut ingenting man förväntar sig.

Jag var hos en kund och skulle sätta upp två extra lamputtag i tak. Borrade upp från takdosa till kallvind och drog slang till två ställen i lösullen och borrade ner. Drog trådar och monterade två utanpåliggande taklamputtag. När jag sedan tänkte att det värsta var klart och jag bara skulle dra i två tändtrådar till och byta en brytare så upptäckte jag att det var dragit med EKK i hela lägenheten. Fick borra upp mig till kallvinden och lösullen igen och dra en till slang bort till en garderob, borra ner, dra i kabel, klamra ner på vägg, borra igenom vägg och montera två ROT-dosor.

//Patrik
 
Problemet är att svenska elektriker inte har rätt verktyg och metoder för att dra kabel i väggar vid ändringar.

När vi bodde i USA behövde vi ett TV-uttag i sovrummet högst upp på plan tre i ett Townhouse. Inkommande var givetvis längst ner, längst bort, i andra änden av huset.

Jag kikade på det, kliade mej i huvudet, gav upp och ringde The Cable Company.

Killen kommer, det rasslar till i väggarna, och inom 20 minuter sitter det ett uttag i sovrummet. HELT dold dragning av lös dubbelkoax i väggarna.

Elektriker gör samma sak, det är inga som helst problem med rätt prylar. Ska man exvis sätta en ny strömbrytare på en vägg så gör man hål för en ROT-dosa, sticker in ett 2m långt, flexibelt, signalborr i väggen och borrar sig upp på vinden. Fäst kabel i borret och dra ner till brytaren. Borra sedan ner till armaturen. Klart.

Ska man gå långt i trånga utrymmen finns det styva stålfjädrar som man kan skjuta in hur långt som helst. Jag har dragit kabel 8 m i mellanbjälklag utan problem.

En amerikansk elektriker skulle få spader om han såg våra utanpåliggande EKRK-installationer.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mycke_nu, i amerikanska väggar finns ingen isolering som stoppar kabeldragning.

Protte
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.