A. Det är endast det som efterfrågas i KONTROLLPLANEN som måste redovisas för att få slutbevis.
B. En villa kan ofta vara antingen VILLA eller FRITIDSHUS och se exakt lika ut. Söker man som SJÄLVBYGGARE bygglov för ett fritidshus, behöver man inte BYGGFELSFÖRSÄKRING, FÄRDIGSTÄLLANDESKYDD eller ENERGIBALANSRÄKNING. M.a.o 10-tusentals kronor att tjäna och man får bo i huset precis som i en villa.
C. Om tomten styckas av från en annan tomt, ska man först dra fram en ny SERVIS för el och sen söka bygglov och stycka av. Åter 10-tusentals kronor att tjäna. Den nya servisen påverkas inte av avstyckningen utan går gratis över till den avstyckade tomten.
D. Har inte provat, men borde kunna göra samma med vatten och skriva ett servitut för den avstyckade tomten.
E. Om ni ska bygga om något där ni tror kommunen kommer att ställa orimliga krav om ni söker bygglov, ska ni först renovera som ni vill ha det och sen söka BYGGLOV för ÄNDRAD ANVÄNDNING. Då krävs ingen bygganmälan - vilket gör att ni t.ex kan komma ifrån hiss och andra dyra anpassningar. Detta gäller gamla kulturhus mm. där ni kanske vill göra café på andra våningen.
Lagar är inte avsedda att följas utan att kringgå.
 
Det enda kruxet är väl att gratisarbete kan betraktas som ett slags gåva och gåvor beskattas om de överstiger ett visst värde. Underskrivna intyg, besiktningsprotokoll etc blir ju inte ogiltiga bara för att kvitton saknas.
 
Beträffande att bygga i egen regi eller med vänner och bekanta så finns det ju inga krav på om man har avtal, fakturor eller andra papper som visar hur det har gått till att bygga huset avtalsmässigt.

Däremot så finns det lagkrav på att det skall vara kontroller, intyg och handlingar som visar det tekniska resultatet och att man har gjort enligt lagar, förordningar och branschspecifica bestämmelser.

Det skall finnas en kontrollansvarig som är certifierad, och har "en självständig ställning i förhållande till den som utför åtgärden"
 
Mikael_L
JEE skrev:
Notera att lagen om byggfelsförsäkringen ändrades 1 juli 2010 (SFS 2010:914) så att det inte behövdes försäkring för arbete som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.

Har ni bygglov som är äldre än detta datum så måste ju bygglovets villkor ändras med automatik efter det ju måste följa lagkrav
Nja, bygglovet är ju utfärdat i enlighet med förra versionen av PBL, så det förändras nog inte retroaktivt.
Ett beslut är ett beslut.
 
pumpola skrev:
.
Lagar är inte avsedda att följas utan att kringgå.
Oj då, du menar att dom är till för alla andra men inte för dig?
Eller du står helt utanför, på en egen liten ö, och använder inget som samhället erbjuder?

För h-e se till och ta ansvar eller du vill Sverige ska sluta som tex Grekland?
 
klerk skrev:
Det enda kruxet är väl att gratisarbete kan betraktas som ett slags gåva och gåvor beskattas om de överstiger ett visst värde.
Nja, gåvoskatten avskaffades 2005, så den risken är för tillfället obefintlig.
 
JEE skrev:
Jag har fått lära mig och som KA med framgång hävdat till okunniga byggnadsinspektörer att byggfelsförsäkring inte behövs när man bygger i egen regi.

Dessutom så kan kan man bara teckna byggfelsförsäkring för åtgärder där man har avtal och fakturor.

Gör Du allt själv med släkt och vänner så kan kunde det förr bara krävas byggfelsförsäkring för materialköpen (vad man nu skall ha det för)

Kommunen skall visa vad de stöder på att du skall teckna byggfelsförsäkring

Byggfelsförsäkring brukar bli billigast om man anlitar Bostads-Garanti i stället för Garbo
Jag hade en kunnig byggnadsinspektör så där var det stopp.

Har fått en offert på 10.000kr så det är väl så lågt man kan komma prismässigt för denna skitförsäkring antar jag?

Men som sagt jag kan inte bestrida eller kriga om detta nu pga tid och pengar.
Måste lägga tid på bygget istället.
 
flygrc skrev:
Oj då, du menar att dom är till för alla andra men inte för dig?
Eller du står helt utanför, på en egen liten ö, och använder inget som samhället erbjuder?

För h-e se till och ta ansvar eller du vill Sverige ska sluta som tex Grekland?
Ditt svar låter naivt. När jag säger att lagar är till för att kringgås - då menar jag:
Om byggandet av villa kräver bl.a byggfelsförsäkring, då kan man bygga ett fritidshus som behandlas på ett annat sätt i PBL. Lagen tillåter att du bor hela året i ditt fritidshus och du har följt de lagar som gäller.
För att återknyta till tråden - förr kallades det för goda grannar att hjälpa varandra att bygga - se Amischfolket i filmen "Vittne till mord" - men idag är det tveksamt om skattemyndigheten godkänner allt för hjälpsamma grannar.
 
pumpola skrev:
men idag är det tveksamt om skattemyndigheten godkänner allt för hjälpsamma grannar.
Var har du fått det ifrån?

Om jag bygger ett hus åt någon annan helt utan ersättning finns det inte ett smack SKV kan göra åt den saken även om dom skulle lyckas få reda på det. Det är nämligen inte beskattningsbart.
 
Redigerat:
Jo, men det verkar ju kräva motprestation, om man hjälper till utan att kräva hjälp någon annan gång så är man ju fri.
 
mycke_nu skrev:
Var har du fått det ifrån?

Om jag bygger ett hus åt någon annan helt utan ersättning finns det inte ett smack SKV kan göra åt den saken även om dom skulle lyckas få reda på det. Det är nämligen inte beskattningsbart.
Svaret är naturligtvis ett klart nej. Bara man kan visa de protokoll som krävs i byggets kontrollplan. De papper din bank kräver och de som ev. försäkringsbolag vill se har ju inget med förbud och olagligt att göra.
 
Skulle TS (rent hypotetiskt) kunna teckna försäkringen, få ett intyg/försäkringsbrev och sedan ångra sig?
Dvs, få försäkringspengarna tillbakabetalda men ändå ha ett försäkringsbrev att visa upp för kommunen?
 
pumpola skrev:
B. En villa kan ofta vara antingen VILLA eller FRITIDSHUS och se exakt lika ut. Söker man som SJÄLVBYGGARE bygglov för ett fritidshus, behöver man inte BYGGFELSFÖRSÄKRING, FÄRDIGSTÄLLANDESKYDD eller ENERGIBALANSRÄKNING. M.a.o 10-tusentals kronor att tjäna och man får bo i huset precis som i en villa.
Kan funka. Men om kommunen "ser" en villa ger de avslag på ansökan om fritidshus.

E. Om ni ska bygga om något där ni tror kommunen kommer att ställa orimliga krav om ni söker bygglov, ska ni först renovera som ni vill ha det och sen söka BYGGLOV för ÄNDRAD ANVÄNDNING. Då krävs ingen bygganmälan - vilket gör att ni t.ex kan komma ifrån hiss och andra dyra anpassningar. Detta gäller gamla kulturhus mm. där ni kanske vill göra café på andra våningen.
Bygganmälan finns inte längre. Var står det att bygglov för ändrad användning inte medför krav om HC-anpassning?
 
pumpola bra tänkt! Det gäller att hitta kryphålen! För myndigheterna bara bestämmer en massa saker som vi "måste" ha eller söka lov för... Så får vi vackert betala hutlösa pengar för det..
Nej kan man komma undan dessa maktmissbrukare så ska man det...

Jag var tvungen att skicka in ansöka och ritningar för min 3kammarbrunn och infiltration, jag fixade allt jobb med ritningar mm.. Dom skickade en faktura på fem och ett halvt tusen. Det är hutlöst mycket pengar för något som dom kräver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.