Nej dyrare är såklart alltid bättre. En Festool sänksåg är ju mycket bättre än en eldriven kedjesåg från COOP när man ska ta ner en stor Björk. Det vet ju varenda verktygssamlare.
 
  • Gilla
Maveric77 och 1 till
  • Laddar…
KungAnka skrev:
Nej dyrare är såklart alltid bättre. En Festool sänksåg är ju mycket bättre än en eldriven kedjesåg från COOP när man ska ta ner en stor Björk. Det vet ju varenda verktygssamlare.
Ja, det var ju också en jämförelse. Påminner lite om det här med äpplen och päron på något vis... :x

Men jag släpper det. TS har fått svar på sin fråga.
 
Tja, det är nog äpplen och päron. Vad jag var ute efter är kanske stora och små äpplen. Julas borr väger 7 kg och skulle säkert paja efter ett par månader i en hantverkares ägo, men för en hemmafixare som då och då behöver bila stora hål är den bättre än en liten Hilti. Fast fick jag välja på en 7 kilos Hilti och Julas maskin vet jag vad jag hade valt!
 
Jag har spräckt massor av stora stenar med hjälp av en värmestav, 14mm diameter c:a 600 mm lång.
Spräckt sönder stenar som varit upp till 1,5x1,5x1,5 m.
Dessutom massor av andra stenar som varit för stora att flytta på för hand.
Jag borrar ett hål på 16mm i stenen, maskinen är från Jula 799:-
http://www.jula.se/borrhammare-1500-w-001062
Har borrat massor av hål med den, inga problem med maskinen.
Jag har t.o.m kört 24mm hål i stenar med samma maskin, då använde jag 2 st seriekopplade 10mm halogenlampor (dia 10mmx300mm långa) som jag stoppade ner bredvid varandra i hålet.
Det fungerade också alldeles utmärkt, men nu är det betydligt snabbare att borra med 16mm borr.
20-40 min värmning och man har flertalet sprickor i stenen, bara att stoppa ner en kil eller ett spett i hålet och vicka isär stenen.
DSC_1754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1692.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor sten som låg i backen, och en kant som stack upp.
DSC_1685.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den största stenen till vänster i bild är nu nästan färdigspräckt, 4st borrhål gjorda +några till behövs.
 
Redigerat:
@Utfons: Var köper man en sådan värmestav någonstans? Är det en elpatron?
 
Just värme har jag använt mig av på landet för att få stora stenar spräckta till mindre mer hanterbara.
Jag har tagit ved och spillvirke. Lagt veden runt stenen (grävt på sidor om stenen gått djupt ner i marken), gjort upp en eld, tagit vilstolen och beskådat brasan :)
Efter någon timme har stenarna gett med sig och har sprickor lite här och var. Sedan dränker jag det hela med vatten. OBS att stenarna är ordentligt varma så antingen får man ta mycket vatten eller vänta tills de svalnat innan man kan ta hand om dem och forsla bort dem. I något fall har jag fått elda en andra gång om stenen varit stor och inte spruckit hela vägen.
 
mexitegel skrev:
@Utfons: Var köper man en sådan värmestav någonstans? Är det en elpatron?
Jag köpte min på Elvärmeteknik i Gävle, de specialtillverkade den efter mina önskemål.
En passande elpatron som de har fäst i ett rejält kopplingsstycke, så man kan skyddsjorda enheten.
Du har säkert någon liknande firma i ditt närområde.
Annars är mitt förslag att du kontaktar företaget i länken nedan, de vet vad det handlar om och kan tillverka en åt dig.

Om du skaffar en: Det är viktigt att du borrar i stenen för fulla längden av värmestaven,
för att få all värme i stenen. Långa SDS-borrar finns att köpa i varierande
längder.

http://www.elvarmeteknik.se/?aid=41&pid=97
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
DSC_1764.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora stenen nästan färdigdelad med värmestaven.
DSC_1762.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt ofarligt att spräcka med värmestav, inget som flyger och far.
Bara att stoppa ett spett i hålet och vicka isär.
Värmen inifrån borrhålet gör att det blir sprickor åt fler håll, det hinner inte ens värma upp någon större del av stenen.
Det är bara rejält hett i närheten av hålet.
Kyla med vatten tillför inga extra sprickor, det som vill spricka har redan spruckit.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Du verkar ha full sysselsättning med dina stenar på den där tomten ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hittade spräcka-sten.se som verkade ha bra kilar för 20mm hål. Står att de passar med elborrar och tänkte kanske köra det med min slagborr, och kanske kyla med vatten när jag borrar.

Nån som handlat där?
 
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
Köpte 4 st 20 mm kilar från http://www.sten-spräckning.se
Dom har fungerat bra, se till att dom är ordentligt infettade och ha alltid en lös ifall stenen inte vill spricka direkt.

Satsa på kvalitetsborr, köpte 2 st noname för att undvika överhettning. På ena lossnade hårdmetallskäret och den andra gick helt av några cm från skäret, ett slitet Hilti borr som jag lånade från svärfar överlevde utan problem.
 
Ah, det var den sidan jag syftade på... Minnet svek dock!!
 
  • Gilla
hammer1975
  • Laddar…
Redigerat:
Ufons skrev:
Jag köpte min på Elvärmeteknik i Gävle, de specialtillverkade den efter mina önskemål.
En passande elpatron som de har fäst i ett rejält kopplingsstycke, så man kan skyddsjorda enheten.
Du har säkert någon liknande firma i ditt närområde.
Annars är mitt förslag att du kontaktar företaget i länken nedan, de vet vad det handlar om och kan tillverka en åt dig.

Om du skaffar en: Det är viktigt att du borrar i stenen för fulla längden av värmestaven,
för att få all värme i stenen. Långa SDS-borrar finns att köpa i varierande
längder.

[länk]
Ser ju nästan för bra ut för att vara sant, har kontaktat EVT för att se om dom kan bygga ihop en till :)

Du har ett PM med lite fråger angående själva staven.
 
Då var stenen färdigspräckt, värmestaven har återigen gjort sitt jobb.
StenenSpräckt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från en ohanterlig sten, till hanterbara bitar.
Det blev fler bitar av stenen än de som syns på bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.