Arbetet fortskrider, jag ska köpa läkt att sätta upp i taket och bestämt mig för dessa.
De bör funka eller? (jag tänkte ha dom på hållet så att det blir 23mm luftspalt mellan tak och regel).
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/utepanel-undertak/lakt/08125038/lakt-23x36mm


Sedan på med boarden som jag blivit tipsad om.
Frågan är om man kan ha en sådan här board?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43323
Det står inget om att den är oljehärdad vad jag kan se, kommer den att funka?


Hur noga är det med måtten på boarden?
Bredden mellan takstolarna i förrådet är som jag skrev tidigare 113cm.
Om jag ber dom på byggvaruhuset skära till boarden på en bredd som är 112 cm så har jag en liten glipa på 5mm per sida men då är jag säker på att den går upp relativt enkelt.
Går det eller förstör jag konstruktionen genom att lämna ett avstånd på 5mm i varje sida?
 
savio skrev:
Bredden mellan takstolarna i förrådet är som jag skrev tidigare 113cm.
Om jag ber dom på byggvaruhuset skära till boarden på en bredd som är 112 cm så har jag en liten glipa på 5mm per sida men då är jag säker på att den går upp relativt enkelt.
Kapar du bort 5 mm på varje sida på alla skivor så blir det ju 1 cm glipa mellan skivorna! Då blir det inte så mycket kvar att skruva i.
 
Nyfniken skrev:
Kapar du bort 5 mm på varje sida på alla skivor så blir det ju 1 cm glipa mellan skivorna! Då blir det inte så mycket kvar att skruva i.
Hur tänkte du där egentligen?
Det blir 5mm kant på varje sida, mot takstolarna.
Sedan så kommer ju inget att skruvas mot dessa skivor ändå (det är ju masonit).
 
savio skrev:
Hur tänkte du där egentligen?
Det blir 5mm kant på varje sida, mot takstolarna.
Jag tror jag missförstått dig. Kör hårt och mät efteråt så får vi se om det var du som missförstod mig :D
 
Förresten, ska köpa skruv nu för att fästa läkten i taket samt för att sen fästa masonitskivorna i läkten.
Detta kommer alltså att göra så att det blir luftspalt och ligga ovanför isoleringen

Min fråga är om jag behöver köpa rostfri skruv till detta?
Eller funkar vanlig träskruv för inomhusbruk?
 
Nej, rostfri skruv är överkurs till det där. Är lite fundersam kring den där luftspalten. I ett förråd har du normalt inte något fukttillskott. Det betyder att du har samma ånghalt inne som ute men lägre RF på grund av högre temperatur. Lika ånghalt innebär att det inte finns någon drivkraft för fukt att diffundera utåt i konstruktionen.

Om den där luftspalten kommunicerar med inneluften gör isoleringen i taket ingen nytta. Om den istället kommunicerar med uteluften riskerar du kondens på grund av nattutstrålning.

Hur man än gör har man arslet bakåt.
 
Okej.
Då vet jag att jag slipper köpa rostfri skruv.

Men du är tveksam till hela konstruktionen då menar du.

Jag är osäker på vad du menar, med min nuvarande plan så bör det ju inte bli någon kontakt mellan inneluften och luftspalten.
Men du är rädd att det blir kondens via nattUtstrålning skriver du, hur funkar det och vad kan det innebära för problem?
 
Njae, fundersam. Den fungerar säkert. Se till så att du inte får in markfukt där inne. Hur isoleras golvet?

Klara, kalla nätter *kan* taket anta en lägre temperatur än omgivande luft på grund av nattutstrålning. Alla kroppar varmare än den absoluta nollpunkten strålar ut energi ut i rymden. Luft som finner vägen in i din luftspalt riskerar då att kylas ned och eventuellt ge upphov till en ansamling av fukt på ytorna där uppe. Allt beror givetvis på en massa annat - exempelvis på takbeläggning, vilken temperatur du tänker ha i förrådet osv. I en horisontell luftspalt kan man inte förvänta sig samma egenkonvektion som i en vertikal varför kondenserad fukt kanske inte torkar ut i samma utsträckning som bakom en vägg.
 
Locke skrev:
Njae, fundersam. Den fungerar säkert. Se till så att du inte får in markfukt där inne. Hur isoleras golvet?

Klara, kalla nätter *kan* taket anta en lägre temperatur än omgivande luft på grund av nattutstrålning. Alla kroppar varmare än den absoluta nollpunkten strålar ut energi ut i rymden. Luft som finner vägen in i din luftspalt riskerar då att kylas ned och eventuellt ge upphov till en ansamling av fukt på ytorna där uppe. Allt beror givetvis på en massa annat - exempelvis på takbeläggning, vilken temperatur du tänker ha i förrådet osv. I en horisontell luftspalt kan man inte förvänta sig samma egenkonvektion som i en vertikal varför kondenserad fukt kanske inte torkar ut i samma utsträckning som bakom en vägg.
Golvet består av en gjuten betongplatta, jag antar att man inte behöver göra ngt på golvet?

Det blir en vertikal luftspalt men samtidigt så är det ju en viss lutning på taket, då kanske fukten enklare kan rinna bort?
 
Ja, det kan nog fungera.
 
  • Gilla
Tomte371
  • Laddar…
Okej, då kör jag vidare på denna plan!

Men hur noga är det att masonitskivorna ligger dikt an mot kanterna åt alla 4 håll?
Är det livsviktigt eller är det okej om det är en glipa på 5mm runt om?
 
Upprepar frågan i sista inlägget.
Hur viktigt är det att masonitskivorna som ska utgöra luftspalten sluter helt tätt åt sidorna?
Gör det något om det är glipor på 5mm här och var?

En annan fråga: Längden på masonitskivorna är 240cm vilket inte räcker för att täcka hela längden.
Ska jag då skarva ihop 2 st? Hur gör man det på bästa sätt?
 
savio skrev:
Upprepar frågan i sista inlägget.
Hur viktigt är det att masonitskivorna som ska utgöra luftspalten sluter helt tätt åt sidorna?
Gör det något om det är glipor på 5mm här och var?

En annan fråga: Längden på masonitskivorna är 240cm vilket inte räcker för att täcka hela längden.
Ska jag då skarva ihop 2 st? Hur gör man det på bästa sätt?
Om jag förstått allt rätt och riktigt så gör det ingenting om det är en liten glipa på något ställe då det inte är frågan om något tätskikt. Skarvar gör du genom att låta den övre skivan överlappa den undre med (nu gissar jag friskt) 5-10cm. Det är väl tänkt att vatten ska kunna rinna hela vägen ner från nocken och ut. Jag är absolut ingen hantverkare och hoppas att jag inte far med allt för mycket osanning nu bara:)

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Jag är som sagt lite fundersam kring den där luftspalten men om den är tänkt att vara uteluftsventilerad så skall den inte kommunicera med inneluften och vice versa. Se mitt inlägg en bit upp.
 
Lostmoose skrev:
Om jag förstått allt rätt och riktigt så gör det ingenting om det är en liten glipa på något ställe då det inte är frågan om något tätskikt. Skarvar gör du genom att låta den övre skivan överlappa den undre med (nu gissar jag friskt) 5-10cm. Det är väl tänkt att vatten ska kunna rinna hela vägen ner från nocken och ut. Jag är absolut ingen hantverkare och hoppas att jag inte far med allt för mycket osanning nu bara:)

Sent from my ST17i using Byggahus
Det är precis så dom beskriver det som jag har tänkt, dvs säga att den övre skivan ska överlappa så att eventuellt vatten har en naturlig nedförsbacke hela vägen.

Angående skarvarna så är jag rätt att det letar sig ner fukt mellan skarvarna ner mot isoleringsrullarna, men det kanske inte är någon fara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.