Hejsan!
Desto mer som jag letar efter vettiga smarta verktyg för att snickra, ju mer inser jag att Festool saknar konkurrens när det gäller systemtänkande, men de är samtidigt snuskigt dyra...1st snabbtving till MFT-bordet kostar 500kr..

Om vi tänker oss att man gör en seriös verktygssatning och bestämmer sig för att köpa Festoolprylar för ca 20-25000kr. Vilket paket skulle du då satsa på?
Det skulle vara väldigt bra med goda råd i denna fråga så man åtminstone inte gör felköp:cool:

Jag kommer framförallt använda verktygen till möbler och inredning i vårt hem.

Med vänlig hälsning,
Stephan
 
Jag skulle leta på blocket. Finns massa sågott som nyskick prylar där som varit använda nån enstaka gång eller två. Jag köpte en planslip (2000kr) och en sticksåg (800kr med systainer) och dom såg knappt använda ut.

Annars sänksåg, sticksåg, extenterslip 150, handöverfräs
 
För 20 000 får du inget :)
Vid 40 000 börjar du få ett system som duger som snickeri i mobilt eller mindre skala men med acceptabel nivå.

För säg så här, du investerar i CMS, och då ska du ha såg, fräs, moduler och diverse anhåll+förlängare. Bara där har du spräckt 25K gränsen. Sen ska man ha dammsugare, slipmaskin, domino m.m.

Om vi bortser från systemtänket ett tag, så skulle jag börja med sänksåg, några skenor, förslagsvis 0,8, 1,4, 3,0 m, och sedan cms+ OF, och sedan sticksåg (med cms modul), kapex med UG-set o.s.v. och då pratar vi om över 50K för allt.
 
Om jag skulle börja om från scratch med min Festool samling skulle nog ordningen bli:
MFT/3 + lite tvingar och spännverktyg
TS55
CT2x/3x
RO90
CMS + CMS-TS55
Kapex
OF1010 (alt 1400)
RO150
DF500
CXS
OF2200 + CMS-OF
PS400/300 + CMS-PS
VAC-SYS

Men ärligt talat, det är jättesvårt att prioritera utan att ha konkreta behov. Jag har investerat allteftersom jag antingen haft ett konkret behov eller råkat springa på roliga saker på blocket/tradera.

Edit: Kan vi sluta summera ihop vad allt kostar!? Jag mår dåligt när jag tänker på hur mycket jag spenderat på grå lådor med grön text senaste året...
 
Dammsugare hade nog varit nr 1 på min lista. Fyfan innan jag hade den. Dåliga låtsasgrovisar. Tom frugan gillar den, trots storleken på maskinen :)
 
Om du ska bygga möbler finns det väl mer lämpade saker än Festools portabla smågrejor. Rikt och planhyvel, svarv, bandsåg, massa tvingar, pelarborr, chipsfräs osv. Men om du har väldigt trångt hemma och hatar sågdamm är det en god idé med deras system, ett separat fräsbord tar plats...
 
Vill du köpa en massa häftiga prylar eller vill du åstadkomma något.
När någon säger att dom vill bygga lite möbler så tänker jag på byrå/skåp, bord, stolar, mera avancerade byggen men det är för att jag är lite skadad av mitt yrke.
Om vi börjar med festool sjukt dyrt inte alls värt pengarna om man skall ha det som stationärt tycker jag. Man kan hitta andra bra lösningar om man har ont om plats som ger mer valuta för pengarna. Men skall du fara om kring och jobba lite här och där blir festool nog svårslaget
.
Men för att svara på din fråga utan att räkna pengar så skulle jag köpa i ordningen
Dammsugare ej mini eller midi
sänksåg
fräs gärna of1400
rotex
Sakerna måste inte vara festool
med dom prylarna kan man bygga möbler av skiv matreal typ tvbänk
Det går med enkla medel att tex montera fräsen i ett bord.

Och på blocket kan man fynda.

Mvh pär
 
Redigerat:
Hejsan!
Tackar för svaren. Jag vet att Festool- verktygen är överprissatta och vill helst ha billigare saker men med samma kompatibilitet mellan de olika delarna, så om det finns billigare varianter som har bra kvalitet så är jag såklart intresserad, men så fort man börjar leta efter fräsbord, arbetsbord, klyvsågar mm så känns det som att det bara är Festool som har hela kitet. Jag har sett att Wolfcraft har ett lite större arbetsbord för 4500kr men jag känner mig lite osäker på deras kvalitet. Jag har ett ganska litet verkstadsutrymme på ca 12 kvm med drygt 2 meters takhöjd.
Därinne samsas ett antal hyllor längs väggarna, en tvättho, en 60cm djup arbetsbänk längs ena långsidan.
Jag vill och har plats för ett fristående arbetsbord men allt måste vara kompakt och genomtänkt för att det inte skall bli för trångt, helst vill jag även kunna fälla undan arbetsbordet. Jag vill kunna kapa och bearbeta skivmaterial reglar mm med precision och utan att fylla hela källaren med sågspån. Idag har jag två träbockar som jag lägger materialet över bearbetning av skivor sker med en cirkelsåg kopplad till dammsugare, det funkar sådär bra... Jag har en dewalt kap och gersåg för kapning den funkar bra men jag får gå ut på altanen när den skall användas för att den sprider sågspån som en snökanon.

Så mina behov är:
Effektiv spån/dammhantering
Bearbetning med precision
Kompakthet
"vettig kostnad"

Vad jag kommer att tillverka vet jag knappt ännu, och kommer väl troligen bero på om jag får till lösning som gör det roligt att arbeta med trä, hititills har jag under några år grovrenoverat vårt hus, men just de lite mer finsnickrarpysslet har väl varit min svaga sida.
En dubbelsäng och en stor stereo/ mediabänk ligger först i priolistan.
Bänk ock hyllplan till ett badrum, inredning med bänkar garderober utdragslådor mm till entre/hall skall oxå göras.
Sedan kan det bli lite utemöbler, fågelholkar mm.

Mina nuvarande tankar är att kanske starta med tex
TS55 och en CTL midi dammsugare och bygga ett arbetsbord eller köpa ett MFT
Åtminstone är det den funktionalitet som jag vill ha tror jag.
Funderar även på en liten pelarborrmaskin, så om det är någon som har rekommendation på en liten och bra sådan så är det oxå intressant..

Med vänlig hälsning,
Stephan
 
Förresten varför inte CTL mini eller midi?
 
Effektiv spån/dammhantering skriver du köp då inte mini eller midi som jag skrev. dom har mindre motor än ctl22 och uppåt.
12kvm är ju jätte bra.

Pär
 
Sänksågen är fantastisk på att suga i sig damm. Lägger du din mdf eller vad du nu ska såga på en frigolitskiva så får du nästan inget damm alls. Jag kör min 55:a kopplad till en billig nilfisk grovdammsugare, funkar kanon, det enda jag saknar är autostart på dammsugaren. För att göra detta krävs en bra slang, Stihls slang är en exakt kopia av Festool men kostar bara 1/3. Vad jag vill säga är: börja med sänksågen. Sågning inomhus blir plötsligt roligt.
 
KungAnka skrev:
Sänksågen är fantastisk på att suga i sig damm. Lägger du din mdf eller vad du nu ska såga på en frigolitskiva så får du nästan inget damm alls. Jag kör min 55:a kopplad till en billig nilfisk grovdammsugare, funkar kanon, det enda jag saknar är autostart på dammsugaren. För att göra detta krävs en bra slang, Stihls slang är en exakt kopia av Festool men kostar bara 1/3. Vad jag vill säga är: börja med sänksågen. Sågning inomhus blir plötsligt roligt.
Jag håller med om sänksåg som första köp för TS eftersom det verkar bli mkt skivhantering för de möbler som nämns.

Jag har haft Makita SP6000, Festool TS55 och har nu Bosch GKT55 och set ingen större skillnad gällande funktionalitet, precision eller dammuppsugning. Däremot är det en enorm skillnad mot min gamla bosch gks55 cirkelsåg gällande spån som flög runt i halva rummet trots dammsugaren.

Vill du ha kompabilitet och bra verktyg för finsnickeri så är Festool i mina ögon väldigt bra, prisvärdhet är relativt men för oss amatörer är hållbarhet bra så priset går att leva med.

Jag hade valt såhär tror jag
Festool TS55
Festool CTL22
Festool OF 1010
Festool MFT eller en egen kopia av detta
Festool ets 150/3
Plus en sticksåg där det för mig inte är livsviktigt med systemtänk då denna endast används till enkla snitt eller frihandskörning - iofs kanske skönt med sladden och systainer så en beg festool är ett bra alternativ ändå

Som pelarborr för enklare hemmasyften hade jag funderat på Boschs relativt nya PBD40 - ja den är grön men rätt prissatt och känns mer gedigen än kinavarianterna och på 12 kvm blir det svårt att offra plats för en större pelarborr

Gällande kap/ger så hade jag behållt din dewalt. Kapex har förvisso kanske något bättre spånupptagning men även med denna får du räkna med lite spån. Den är i mina ögon en för dyr uppdatering i förhållande till en vettig dewalt och tillför inte så mkt i systemtänket så mina pengar hade gått till annat
 
Redigerat:
Har inte mini/midi fått starkare motor än tidigare?
 
Jo, mini/midi har samma motor som de andra maskinerna sedan i höstas eller något sådant. Men en annan bra anledning att inte köpa dem är att de är så små. Gå på en CT26 eller hellre en CT3x. så slipper du byta påsar hela tiden. Vill man vara ännu mer avancerad skaffar man en Dust Deputy också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.