Jag har sedan en tid gått i pannbytartankar som snart kommer omvandlas i handling.
I mina funderingar kring vilken panna och ackvolym jag skall ha så har jag i huvudsak två begränsningar:
1) Pengar: har helt enkelt inte råd med exempelvis en Baxi solo inova (hur mycket jag än vill ha den) och en platsbyggd tank på minst 3000 liter:confused:. Därför blir det en form av kompromiss och en anläggning som en del på forumet skulle säga är en B-lösning, jag vet det.
2) Pannrummets yta: En allt för stor panna innebär att jag måste bygga om pannrummet en hel del vilket även det till viss del begränsas av ekonomi. Acktankar kommer troligtvis bli 3x750 Liter från strömsnäspannan. Även detta innebär alltså att det blir en kompromiss.
Idag eldat jag med 30 cm ved i en CTC parca combi från 1991 mot en 500 Liters tank. Med andra ord så kommer ju ovanstående kompromiss i alla fall bli bättre än vad jag har idag.
Det jag skulle vilja ha er hjälp och åsikter i kring är i fråga om de pannor jag idag står och väljer mellan, dessa är:

Nibe Vedex 3300; på plussidan: Bra pris, mått som gör att jag inte behöver ändra pannrummet någonting, bra verkningsgrad, etablerat märke som det inte verkar vara problem med i fråga om reservdelar och service. På minussidan: Litet vedutrymme (95 liter)

Atmos DC 35SF; på plussidan: Stort vedutrymme (140 liter), hyfsat etablerade vilket bör innebära enkelt att få tag på reservdelar och ev. service, ganska bra pris. På minussidan: Måste bygga om pannrummet en del på grund av pannans större mått.
Har ibland även tänkt på Maga Ma 31. Känns inte lika aktuell som ovanstående men har ändå funderat. Även denna har stort vedutrymme (140 liter) men det är ju ett ganska nytt och oetablerat märke (i alla fall i Sverige).
HUR tycker ni att jag skall tänka? VILKEN panna skulle ni själva valt i mitt ställe? NÅGON annan panna som ni tycker jag (utifrån mina förutsättningar/begränsningar) kanske skulle tänka på som jag missat?
 
Redigerat:
vill rekomendera husqvarna tanksvets när du ska köpa tankar.
dom är billigast.

köp 3 stycken 750 oisolerade.bygg in dom och isolera med lösull .där kapar du ett gäng tusenlappar.

importera din panna från kotly.com .många som handlat därifrån.jag köpte själv ett exp.kärl därifrån och sparade ett gäng tusenlappar. hemeltron.fi säljer också massvis med olika pannor men vet ingen som köpt därifrån. kotly.com är safe, där slipper du oroa dig.
 
vad får pannan kosta? vad får tanken/arna kosta?
 
Pannan har jag tänkt högst 35.000, tankar 10-12.000 ungefär
 
jussi_76 skrev:
Pannan har jag tänkt högst 35.000, tankar 10-12.000 ungefär

okej. hur stor plats får acktankarna ta?

kolla med husqvarna tanksvets vad dom tar för en rektangulär tank. kan tänka mej att du hamnar på kanske 18000:- för ca 2,5 kubik. du spar ju in pengar på rör o kopplingar mot om du ska ha 3 tankar. sen kanske en atmos panna eller denna orlan panna kanske..

http://www.blocket.se/ostergotland/Ny_Vedpanna__Ny_Laddomat__Ny_Golvvarme_40059754.htm?ca=8&w=3
 
Har kollat på 3x750 L oisolerade tankar på rinkabyrör och då är det väl ungefär 13.000 för dem.
 
Viken typ av expansion hur kommer VV att beredas ?
En stor tank gör att man sparar rördelar arbete lättare att isolera
Kanske läge för övertrycksfritt enligt Matss "recept"
TÄNK på att investeringen ska användas under lååång tid (inte som att byta bil) är man missnöjd
så får man använda anläggningen med sina fel och brister ändå eller frysa.
 
en rektangulär tank på 3,2 kubik tar lika mycke plats som 3*750L. kolla upp vad en tank motsvarande dina 2250L kostar, är de bara nån tusing eller 2 dyrare så måste de va bättre o du tjänar säkert igen dom pengarna, genom mindre rördelar, smidigare isolering, anslutningarna där du vill ha dom mm mm
 
pr95 skrev:
Viken typ av expansion hur kommer VV att beredas ?
En stor tank gör att man sparar rördelar arbete lättare att isolera
Kanske läge för övertrycksfritt enligt Matss "recept"
TÄNK på att investeringen ska användas under lååång tid (inte som att byta bil) är man missnöjd
så får man använda anläggningen med sina fel och brister ändå eller frysa.
I fråga om expansion har jag tänkt att använda mig av ett slutet system. Jag vet att ett öppet system egentligen är bättre men jag känner å andra sidan många som kör med slutet vilket i de flesta fall fungerar riktigt bra.
VV kommer beredas med en TVA från Baxi. Vad gäller tank så vore det drömmen att ha en stor tank istället för fler små dock är min situation så att enda sättet att få ner en stor tank i pannrummet skulle vara genom att gräva sig ner och ta upp väggen utanför pannrummet. För att inte trötta ut er med en förklaring av hur vi bor så kan vi bara konstatera att detta skulle vara ett gigantiskt projekt. Därför kommer det att bli mindre tankar (3 x 750L) som jag isolerar själv med lösull:(.
 
Jag har en Maga MA 20 som jag är helnöjd med.. funkar hur bra som helst
 
jussi_76 skrev:
.........Därför kommer det att bli mindre tankar (3 x 750L) som jag isolerar själv med lösull:(.
Visst måste man kunna ställa tankarna dikt an mot varandra (oisolerade) om dom är parallellkopplade och sedan isolera "in dom"?

Har du nån måttsatt skiss på pannrummet, glöm inte höjden!?
 
Redigerat:
Staffans2000
Själv har jag en Orlan 25. Den fungerar fint. Jag löste ackumulatortanksproblemet genom att bygga om min gamla oljetank till trycktank. Det var mycket jobb, men bra och billigt, det blev det.

Staffan
 
en liten fråga. hur har du tänkt få ner pannan till källaren?
om du ska ta den i källartrappen borde du också fundera på vikten på pannan.
min 650kg+ panna hadde jag inte velat ta ner för en trapp.
jag tog upp ett hål i väggen och satte in en dörr. så här i efterhand så hadde jag lika gärna kunnat gjuta igen hålet.
 
Glöm bara inte höjden i källaren det gjorde jag.
Det blev en hel veckas extra arbete med att bila upp golv gräva ur och gjuta ny platta samt flytta ett avloppsrör.
Mycket svett blod och svordommar blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.