Googlat lite. Är Wiper One och Ambrogio L 300 Elite (R?) samma klippare?
 
Spännande chakanp, fortsätt gärna att rapportera hur du upplever Landroid.
Kan man ställa hur långt över begränsningskablen den skall gå eller är det fabriksinställningar som gäller ?
Jag ca 10 cm bred kantsten runt hela gräsmattan och utanför stenarna så är det staket, det optimala vore om man kan få klipparen att klippa in över stenarna men inte köra in i staketet. Då skulle man slippa gå med trimmer runt hela gräsmattan.
Dock beror ju detta även på hur långt avstånd det är mellan knivarna och ytterkanten på höljet på klipparen också.
 
6
swegam skrev:
Googlat lite. Är Wiper One och Ambrogio L 300 Elite (R?) samma klippare?
Samma tillverkare på Wiper och Ambrogio. Jag har dålig erfarenhet av Ambrogio.se, gällande deras förmåga att svara på mejl. Mejlade samma fråga till två av deras mailadresser som finns på deras hemsida för snart en månad sedan men inget svar ännu.
 
Ambrogio.se försökte med två mejl också utan att få svar, kanske jag bara haft otur?
Gott att deras återförsäljare åtminstonde är snabba på att svara, tackar för det.

Klipparen kommer också att säljas av Stiga, förra årets robotklippare från Stiga kom inte i produktion trotts löften om leverans förra våren.
 
chakanp skrev:
Nu har jag installerat en Landroid. Har bara varit ute och klippt en kvart ännu, men den går väldigt tyst i alla fall. begränsningstråden kunde ha varit lite längre (saknade 15m i slutet), skarvade på med vad jag hade hemma.
Låter den klippa under helgen så får man se hur pass bra det blir.
Nyfiken på hur det blev :)
 
NU har den hållit på ett par dagar och nu har istort sett hela gräsmattan haft besök, bara några enstaka tofsar som sticker upp. So far so good kan man nog säga. Har fått rätta till ett par hörn där den fastnat, jag hade dragit hörnen lite väl snålt.
Den behöver 45 cm till närmaste föremål speciellt i hörnen då den följer tråden hem till basen.
Jag har en lite smalare passage där jag trodde det skulle vara problem för den att hitta in och ut igenom (mellan fram och baksida av huset) men det ser ut att gå alldeles utmärkt. Det är en passage om ca 1.5m bred och 2.5m längd.
Någat man skulle kunna önska sig är väl i sådana fall lite snabbare laddning och lite smartare klippmönster. Jag tror HQ går i spiral om den träffar på mer gräs, den här går rakt fram. Men som sagt efter 2.5 dag så har i stort sett hela gräsmattan blivit klippt.
 
chakanp skrev:
NU har den hållit på ett par dagar och nu har istort sett hela gräsmattan haft besök, bara några enstaka tofsar som sticker upp. So far so good kan man nog säga. Har fått rätta till ett par hörn där den fastnat, jag hade dragit hörnen lite väl snålt.
Den behöver 45 cm till närmaste föremål speciellt i hörnen då den följer tråden hem till basen.
Jag har en lite smalare passage där jag trodde det skulle vara problem för den att hitta in och ut igenom (mellan fram och baksida av huset) men det ser ut att gå alldeles utmärkt. Det är en passage om ca 1.5m bred och 2.5m längd.
Någat man skulle kunna önska sig är väl i sådana fall lite snabbare laddning och lite smartare klippmönster. Jag tror HQ går i spiral om den träffar på mer gräs, den här går rakt fram. Men som sagt efter 2.5 dag så har i stort sett hela gräsmattan blivit klippt.
Intressant! Hur stor och komplicerad tomt pratar vi om?

Det har talats om ett högt pip när den startar klippningen, är det något du har märkt av?
 
Jo den piper dels när den ska starta och dels när den startar klippningen verkar det som. Men jag låter den starta först 10 på morgonen så ingen bör bli störd av det.
Nu efter helgen så ser hela gräsmattan klippt ut, så det verkar ju lovande.
Min tomt är nog relativt enkel. Näst intill helt platt och som jag skrev tidigare bara en smalare passage som det svåraste partiet. Visst finns det en del träd och buskar samt rabatter men jag har ringat in de som inte tål en ihopstötning och det fungerar. Har även en stengång där jag lagt tråden precis längs med kanten och det går riktigt bra.
 
Härligt att höra att Landroid verkar fungera bra. Pipet, går det verkligen inte att konfigurera bort? Jag har väl tankar på att låta maskinen klippa på natten istället, men pip vill man ju inte ha.
 
Jag har laddat ner sprängskisser samt reparations videor till Landroid, intresserad? Skicka mig ett pm så skickar jag länken.
 
Jag installerade en Landroid i Söndags. Ställde in att den skulle starta kl 06.00. Det var för fuktigt i gräset, så det fungerade inte. Fastnade massa gräs på hjulen så att den stannade till sist. Nu startar den 12.00 och då funkar det bra. Den piper 3 ggr när den startar och när den slutar klippa och ska tillbaka och ladda.
 
Hej. Har installerat min Landroid. Klipper bra. Visst pipper den, men hörs inte så mycket ner man är inne.
 
husköp skrev:
Visst pipper den, men hörs inte så mycket ner man är inne.
Om pipet uppfattas som ett problem av någon borde det väl finnas en del kreativa sätt att kväsa oljudet...:cool:
 
3st landroidköpare alltså.. Spännande att se hur maskinerna sköter sig IRL.
 
Var inne på Jula idag och spanade lite på maskinen och försökte sammanställa optiska för och nackdelar:

Fördelar:
* Lika lättmanövererad programmeringsmässigt som 220AC
* Ganska snygg
* Optiskt sett lika effektiv klipptallrik (en ren rip off kan man säga)
* Garantier, 2 år på maskin, 1 år på batteri.

Nackdelar:
* Många kablar som ej var inkapslade. Fuktproblem framöver?
* Större än 305 (av förklarliga skäl), blir klumpigare för oss med liten tomt.

Sen så diskuterade jag reservdelar med killen på Jula. Eftersom han jobbade på Jula visste han ingenting och ringde således de som visste. De skall lagerföra reservdelar och förbrukningsmaterial (eller kunna ta fram) under 10 år efter att produkten slutat säljas i butikerna. Det var betryggande att höra, men det kommer krävas skriftligt för att jag skall vara lugn..

Så jag måste säga att jag är väldigt nära att slå till, står i kö för de maskiner som kommer in nästa vecka.

/ Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.