raginaharjar skrev:
Richard A--> Ska kolla mina ritningar igen, ser inte ut att finnas ngn diff.spärr på mitt hus vilket skulle vara kalas.

Om man nu säger att det är diff spärr i väggen och att det skulle leda till att delar av väggen (225 av 240cm i höjdled) får dubbla diffspärrar. hur ventilerar jag jag då väggen lättast? Är ett par hål med hålsågen mellan reglarna tillräckligt? Ska sänka innertaket 15cm så i överkant finns möjlighet att öppna upp väggen.
Det är precis detta som jag inte hittar någon bra information om.
Jag har kommit fram till två saker, Bastu skall man antingen ha utomhus (sep, byggnad) alternativt att man bygger den i ett sten hus, He He.
När det gäller att bygga bastu mot yttervägg så har både Tylö och Havia information på hur man bygger om man har en sten vägg eller om man bygger rum i rummet, men ingen information om hur man gör med dubbla tätskikt ( diffspärr).

Jag kommer att lägga en luftspalt som mynnar upp mot det sänkta taket och sedan som du skriver öppna upp i överkant.
Det jag är osäker på är var jag skall öppna upp, jag har möjlighet att öppna upp mot sovrummet eller in mot badrummet.
Om jag öppnar upp mot sovrummet kan jag få in fuktig luft i sovrummet men som kanske inte är så farlig.
Öppnar jag upp mot badrummet så kommer jag få in fuktig luft från badrummet till detta utrymme och detta kanske är värre.Vi får se hur jag gör.
 
Richard A skrev:
Det är precis detta som jag inte hittar någon bra information om.
Jag har kommit fram till två saker, Bastu skall man antingen ha utomhus (sep, byggnad) alternativt att man bygger den i ett sten hus, He He.
När det gäller att bygga bastu mot yttervägg så har både Tylö och Havia information på hur man bygger om man har en sten vägg eller om man bygger rum i rummet, men ingen information om hur man gör med dubbla tätskikt ( diffspärr).

Jag kommer att lägga en luftspalt som mynnar upp mot det sänkta taket och sedan som du skriver öppna upp i överkant.
Det jag är osäker på är var jag skall öppna upp, jag har möjlighet att öppna upp mot sovrummet eller in mot badrummet.
Om jag öppnar upp mot sovrummet kan jag få in fuktig luft i sovrummet men som kanske inte är så farlig.
Öppnar jag upp mot badrummet så kommer jag få in fuktig luft från badrummet till detta utrymme och detta kanske är värre.Vi får se hur jag gör.
I mitt fall är bastuväggen bara en del av problematiken :). Där jag riskerar att få dubbla fuktspärrar är bakom badkaret vilket angränsar mot bastuväggen och en yttervägg osv.... :--). Så det är i första hand den fuktspärrade badkarsväggen som jag är rädd för att jag kommer att få dubbla fuktspärrar på eftersom det är en yttervägg. Dock så ser det ut på mina ritningar som att det inte finns ngn plast bakom. Därför jag tänkte vara säker och öppna upp i överkant om det går. Bastu väggen får jag dubbla fuktspärrar på. Dels från badkarshållet samt innifrån bastun där jag tänkt sätta bastufolie. Vill inte ha utan så att vattenångan har fritt fram attt kondensera mot den kalla aquapanelskivan inne i väggen. Där har jag fått för mig att man kan lämna glipa (ca 10cm) längst upp och att väggen då kan ventilera ordentligt.

Jag har bara möjlighet att öppna in mot badrummet. Frågan är ju om luften kryper in i väggen. Om den gör det så kan den ju vädras ut också. Alternativet för mig är att bygga igen helt men då får jag ju som sagt en sluten bastuvägg med dubbla fuktspärrar och en yttervägg med 150cm (av ca 400cm) dubbel fuktspärr 8i värsta fall, blir ju inte så om ritningarna stämmer).
 
Någon la in en länk här på forumet till SP, Statens Provnings och forskningsinstitut och en SP Rapport 2005:20 Dubbla tätskikt i våtrumsytterväggar med keramiska plattor.
Jag har den på min dator men kan inte hitta länken.
Denna rapport beskriver tydligt att det är bättre att ha kvar diffspärren ( plasten)i väggen även om man har tätskikt i form av våtrums-tätskikt.
Detta betyder, som jag tolkar det ( och många med mig på forumet) att dubbla tätskikt inte är ett problem, så länge man har luftspalt.
Nu skall vi komma ihåg att det inte kommer regna in vatten bakom tätskiktet för då har vi andra problem, det som kan hända är att vi får mindre fukt (kondens).
Därför tror inte jag att det har någon detalierad betydelse hur vi utformar luftspalten eller var den mynnar ut eller in.
 
Raginaharjar, det du skriver om att bygga in helt, detta har jag också funderat på.
Ha luftspalt i alla väggar som sedan mynnar upp i det sänkta taket som har en "luftspalt" på 20cm, ingen till eller från lufts öppning

Sedan har jag en stödbens vägg i anslutning till min ena bastu vägg där jag kommer att dra el till aggregatet och spiro-rör till bastu ventilationen, om jag öppnar upp här till bastu-taket kommer jag att få större luft mängd till förfogande i detta utrymme.
 
Richard A skrev:
Någon la in en länk här på forumet till SP, Statens Provnings och forskningsinstitut och en SP Rapport 2005:20 Dubbla tätskikt i våtrumsytterväggar med keramiska plattor.
Jag har den på min dator men kan inte hitta länken.
Denna rapport beskriver tydligt att det är bättre att ha kvar diffspärren ( plasten)i väggen även om man har tätskikt i form av våtrums-tätskikt.
Detta betyder, som jag tolkar det ( och många med mig på forumet) att dubbla tätskikt inte är ett problem, så länge man har luftspalt.
Nu skall vi komma ihåg att det inte kommer regna in vatten bakom tätskiktet för då har vi andra problem, det som kan hända är att vi får mindre fukt (kondens).
Därför tror inte jag att det har någon detalierad betydelse hur vi utformar luftspalten eller var den mynnar ut eller in.
Intressant. Hur menar du med luftspalt? Att man sätter läkt på väggen innan man sätter dit skivmaterialet och får en luftspalt från golv till tak? Så kommer inte min 1,5m badkarsvägg se ut. Där blir det byggboard-aquapanel-fuktspärr-kakel. Om det sitter plast bakom boarden så får jag ju en del av väggen som har fuktspärrar på båda sidor. Min ide om luftspalt är att att upp hål i utrymmet för taksänkningen så att den dubbelfuktspärrade väggen kan andas om det nu mot alla odds skulle komma in fukt där. Det kanske var det du menade också.

Min bastuvägg blir samma som du beskriver eftersom jag också ska dra spirorör i taksänkningen.
 
Snart får jag ta upp ett hål i väggen bara för att dubbelkolla om det sitter plast bakom :).
 
raginaharjar skrev:
Intressant. Hur menar du med luftspalt? Att man sätter läkt på väggen innan man sätter dit skivmaterialet och får en luftspalt från golv till tak? Så kommer inte min 1,5m badkarsvägg se ut. Där blir det byggboard-aquapanel-fuktspärr-kakel. Om det sitter plast bakom boarden så får jag ju en del av väggen som har fuktspärrar på båda sidor. Min ide om luftspalt är att att upp hål i utrymmet för taksänkningen så att den dubbelfuktspärrade väggen kan andas om det nu mot alla odds skulle komma in fukt där. Det kanske var det du menade också.

Min bastuvägg blir samma som du beskriver eftersom jag också ska dra spirorör i taksänkningen.
Jag tog bort masoniten (byggboard)på ytterväggen då jag hade plast innanför denna, för att få en luftspalt innan bastu isoleringen och för att ha så lite organiskt material där som möjligt, om det behövdes eller inte är jag lite osäker på nu efteråt, känns som den kunde vara kvar, så mycket fukt skall det inte bli här.
Vad jag menade med luftspalt var läkt på väggen som du skriver, men har funderat på en ny variant.
Om jag bygger en vägg utanför ytterväggen säg 22mm utanför, som är förankrad i taket och golvet och sedan kommer denna luftspalt mynna ut i taket, behöver jag inte läkt på väggen och luftspalten är total.
Blev nu lite osäker på det du skriver, är din badkarsvägg eller bastuvägg mot en yttervägg?
 
Det är min badkarsvägg som är mot ytterväggen. Har iofs en bastuvägg också mot ytterväggen men där får jag luftspalt på per automatik då jag ska upp med folie och läkt.
 
raginaharjar skrev:
Det är min badkarsvägg som är mot ytterväggen. Har iofs en bastuvägg också mot ytterväggen men där får jag luftspalt på per automatik då jag ska upp med folie och läkt.
Ok, jag vill ha ytterliggare en luftspalt mellen ytterväggen (plasten) och isoleringen, jag kommer självklart ha folie och läkt (luftspalt) innan bastupannelen.
Men hur ser det ut efter folien in i ytterväggen, skall du inte isolera? Det är efter isoleringen som jag vill ha en luftspalt.
 
Jag har tänkt bygga direkt mot ytterväggen. Mitt resonemang är att det är ett modernt isolerat hus så jag ska inte behöva bygga en extra innervägg (alla väggar jag bygger mot är isolerade eller så isolerar jag dem nu under bygget). Jag aluminiumpappar och läktar direkt mot byggboarden på ytterväggen. Att bygga en extra innevägg känns mer aktuellt i en källare/äldre sämre isolerat hus.
 
  • bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och Tylös byggrekommendationer är lika aktuella nu som på 70-talet???? De har fortsatt samma häfte som de alltid haft, det är inte uppdaterat med tanke på moderna konstruktioner och man forutsätter alltid att bastu byggs som rum i rum.
När bastu byggs inn i ett nybygge tex så byggs den oftast integrerat, att inte ha fuktspärr mot iaf yttervägg strider ju mot ALLA byggrekommendationer. Bygges det integrerat, så är folie ett must, och då lufting under panel. Jag skulle använda "sauna satu" fra SPU. Damptätt rum= 0 kondens/fukt i vägg.

MVH
Sakke
 
Kan ju iofs vara så att den sett lika ut sedan 70 men det behöver inte vara fel för det. Kåkar som byggdes 1890 hade betydligt mindre problem med fukt och mögel (läs "inga") än kåkar byggda på 90-talet.
Jag köper dock resonemanget "ska man så ska man" och då kör man folie runt allt inklusive tak + tejpar alla skarvar men frågan är väl densamma som så många gånger förr, to be, or not to be?
 
Ja, helt klart at problemen var mindre 100 år sedan, men då var det ingen isolation heller, og väggstrukturen var öppen med tanke på luft/damp. DVS att materialerna var genomvarma, og fukten blev driven ut av väggen. Problemetär att det är inte så man bygger hus nu, det är tjock med isolation och kondens är en reel risk.
Kan man bygga bastu som rum i rum så är tylös sätt OK, men annars (speciellt mot yttervägg) så är den skrämmande.

MVH
Sakke
 
Det finns olika typer av bastuanläggningar (torr/våt), olika sätt att bruka dem (ofta/sällan), olika omgivande miljö (källare 60-talsvilla, överplan kataloghus). Det finns ingen förutom experterna här på Byggahus som kan föreskriva en enda allmängiltig lösning som passar alla. Rum i rum tror jag personligen fungerar i de flesta fall utom allmän bastu i simhallar och gym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.