mycke_nu skrev:
Jyssta bananer! (y)

Hur är det med ljudnivån? Du har ingen dörr till utrymmet om jag minns rätt?
Var det en IVT 490 495 eller så kommer det snart sitta dubbla dörrar. De låter som ett tröskverk tycker jag.
 
Mikael_L
Tja, den låter lite.
Jag tror nu faktiskt att det ganska säkert kommer bli en dörr där ganska snart efter inflytt. :)
men inte två dörrar. :cool:
 
Mikael_L
klykan skrev:
Sträckläst och är så otroligt imponerad av både en förmåga att utföra bygget men även att du gjort det solo mot en budget! Är något liknande jag hoppas kunna göra en dag. Stämmer fortfarande din budget någorlunda?
Ja i sällskap med andra här i forumet är man ju bara en slags medelmåtta.
Denna tråd följde jag som nyreggad på byggahus, då var husbyggarplanerna fortfarande bara något abstrakt som kanske kunde hända någon gång i framtiden.
http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/23309-ja-da-var-man-igang-med-stommen.html
Men det var lite av en tidig förebild iaf.

Sen har jag följt en rad andra byggen såsom spoon195, enk_projektet och många andra förstås, många jag "glömde" nu :surprised:. Och sen alla som redan byggt själva redan, men ändå hänger här.
Nä, jag känner mig inte som någon hjälte, mest bara sliten och rådvill. :eek:
(Och dessa jag räknade upp nu ska man ju inte jämföra sig med ifall man inte vill känna sig smått värdelös, tempot i de där byggena är inte av denna värld, inte min iaf.)

Fast visst är det kul och utmanande ändå, även om det också är jobbigt.

Hoppas energin finns kvar då jag redan känner en viss bild-abstinens =)
Oj, nä nu är energin slut. Vi bränner ner stommen och säljer tomten istället ... :x

Det kommer nog lite mer snart, ska du se.
Jag måste kakla badrum och göra färdigt köket nu snart.
 
Jo, har kikat igenom enk-projektet och estwing samt många fler undernågra år. Vissa byggen är så omfattande och avancerade att det känns konstigt att det överhuvudtaget går... Många verkar ha betydligt fler timmar på dygnet än jag tycks få ihop =). Samt en kunskapsbank som går utanpå det mesta!

En sak som jag kan tycka känns skrämmande är de våldsamma kostnaderna vid nybygge, som gör att ett bygge på landet inte går att räkna hem i min värld. Ditt bygge (även fler) gör dock att tanken helt plötsligt kommer närmare igen då priset till slut är ganska humant! Den egna tiden är givetvis inte värdelös, men jag tror de som bygger tycker det är roligt och tillfredsställande.

Fortsätter följa och snappar upp ett och annat tills det blir dags =) Tack för det trevliga och informativa svaret Mikael.
 
Imponerande bygge, följt denna tråden och dina andra trådar ett tag, bl.a. den om den optimala väggkonstruktionen. En dum fråga kanske, men när du kör liggande 45 i installationsskiktet invändigt, hut gör du med vertikala reglar då? kottlar du vertikalt på cc 600 eller sätter du bara OSB'n i de horisontella reglarna istället, för du kör ju inte med liggande skivor.
 
Mikael_L
Jag sätter bara OSB i det horisontella 45x45-regelverket. Sen förskjuter jag skarvarna när gipsskivorna kommer upp, aldrig en OSB-skarv under en gipsskarv.
Ofta är det 1/2 skiva förskjutet, men ibland bara 10-20 cm, det spelar ju liksom ingen roll.

I alla vägghörn sätter jag först en 50-50mm plåtvinkel, gipsvinkel, stående. (Eller på några ställen har jag fuskat med något motsvarande) Så där OSB och gips möter i hörnet (och det alltså blir en generalskarv, OSBskarv och gipsskarv på samma ställe) är OSBskivorna som möts förankrade i hörnet mot varandra.
Annars skulle tapet eller färg garanterat spricka ordenligt där. Det kan ev ändå spricka, men inte helt garanterat längre.

edit:
Jag lägger upp två bilder på gipsvinkel i hörnet, så det klarnar.
En bild i ett ytterväggshörn (där två fönster möts) en bild i ett hörn mellan innervägg och yttervägg.
Vinklarna behövs givetvis ej i innervägg-> innervägg, då det är stående reglar på båda väggarna.

En fördel till med denna plåtvinkel + invändig korsregling är att elektrikern kan dra rören/slangen i hörnen bakom vinkeln, han behöver inte borra något och riskera att skada plasten.
 
  • gipsvinkel-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gipsvinkel-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Västerhaninge 17
  • Laddar…
Tack, bra kommentarer som vanligt, det här med förskjutna skarvar hade jag koll på från något innerväggsbygge, men nu sitter jag bäst och planerar en eventuell utbyggnad och då funderade jag lite på ytterväggarna. Det naturliga jag tänkte då var ju installationsskiktet på stående 45 (eftersom det är så man är van att regla), men så såg jag dina bilder...
 
Mikael_L skrev:
Nu är frånluftsvärmepumpen up'n'running.
Hmm, frånluftsvärmepump?

Du menar att den tar den varma luften som finns inne, värmer den lite ytterligare och skickar sedan ut den genom väggen så att allt som finns kvar inne är ett kallt vacuum?

Låter ju praktiskt om man ska städa dock, bara att kasta in skräpet i pumpen.


För övrigt så verkar det ju gå bra för dig med ditt bygge, i like it. :cool:
 
Mikael_L
Det finns väl lite mer bilder att visa, t.ex. är alla köksskåp skruvade i väggarna numera, och sockeln till köksön är gjord, men inte fäst än.
Och lite annat smått och gott. Men samtidigt visar inte bilderna i stort sett något annat än den bilden jag tog med alla köksstommar provplacerade. :)

Så ni får bara en en bild på ett badrum som är ca 1/3 kaklat. :)
 
  • bh-120501-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Badrummet snart klart.
Det återstår mjukfogning och aningens mer montage, bl.a duschblandarfäste dush-stång och duschblandare samt vattenanslutningen till toa. Men jag sabbade en väggbricka, så jag måste beställa nytt först.
Dörrkarmen ska iofs också målas och få dörrfoder.
 
  • bh-120519-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh-120519-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nu är helvetesjobbet med att isolera yttertaket innifrån klart, eller så gott som klart iaf, jag har inte klätt in runt takfönstret helt, än, så där ska det pysslas dit mindre än en kvm isolering. Ja lite pyttepyssel runt vindsluckan, när jag köpt en, blir det väl också.

version-d3d25414b20c1d6c902d5f91c51db8be
 
Skönt att ha det jobbet avklarat innan ( den eventuella ) sommarvärmen kommer! Badrummet ser även det ut att bli jättefint, är bad/dusch på andra sidan?
 
Mikael_L skrev:
Nu är helvetesjobbet med att isolera yttertaket innifrån klart, eller så gott som klart iaf, jag har inte klätt in runt takfönstret helt, än, så där ska det pysslas dit mindre än en kvm isolering. Ja lite pyttepyssel runt vindsluckan, när jag köpt en, blir det väl också.

[bild]
Ja det är ett riktigt skitjobb! Men det är svårt att planera så att man kan göra det uppifrån, om man inte har ett sånt där tält som de har över en del byggen... Grattis till framsteget :)
 
Mikael_L skrev:
Nu är helvetesjobbet med att isolera yttertaket innifrån klart, eller så gott som klart iaf, jag har inte klätt in runt takfönstret helt, än, så där ska det pysslas dit mindre än en kvm isolering. Ja lite pyttepyssel runt vindsluckan, när jag köpt en, blir det väl också.
Du övervägde aldrig att låta spruta lösull innifrån?
När jag kollade så var lösull (+arbete) billigare än att göra jobbet själv med de billigaste isoleringsrullarna på Byggmax.
 
Mikael_L
Spruta lösull ja.
Ja det ville jag väldigt gärna låta göra.
Men jag insåg att jag aldrig kommer få en yrkesman att krypa i det oerhört lilla utrymmet ovanför mina hanbjälkar och spruta ull.

Men bara häromdan så såg jag en bild (på BH eller nån blogg) hur dom gör i såna här tillfällen. Dom tar helt enkelt hål i den difftäta plasten lite här och där, sprutar in lösull, och sen klistrar ihop hålet med en stor lagningslapp.

Hade jag bara vetat skulle jag definitivt beställt sprutning av lösull. :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.