Har man gott om plats skulle jag också satsa på ett 4m släp. Behöver man parkera på en liten villatomt är det dock bara att glömma....:) Och, hittills har jag aldrig varit begränsad av 325cm flaklängd. I praktiken går det alltid att lasta virke så att man har kultryck. Igår var första gången jag körde med lägre kultryck än önskat men då var det 500m 6m armering + 5 armeringsnät a 2,3x5. Hade varit bra med ett längre släp men det gick ändå bra. Man får helt enkelt se till att köpa lite längre än man tror sig behöva, då brukar det bli bra...:)
 
Jag har nu pratat länge i telefon med htsline.de.
Han var trevlig och kunde även tänka sig att fixa pappersarbetet i förväg om jag bara skickade ner kopior på pass och annat nödvändigt.

Men det riktigt intressanta är att han berättade att Anssems PSX-vagnar på 2 ton numera reggas som 2,5 ton. Ni är ju flera som skrivit om att de egentligen varit överdimensionerade för 2 ton så det känns väl ganska naturligt att de nu får speca det högre.

Priser som jag fått (inkl tysk moms)
Kärra PP Anhänger / HTS Line
Anssem 2500-325 - / 2255
Anssem 2500-405 2285 / 2435
Anssem 3000-325 2519 / 2655
Anssem 3000-405 2616 / 2835

Jag har tidigare tänkt att 2 ton är lite för lite (lastvikt ca 1,5 ton) och att en 3-tons-kärra därför var motiverat. Men skillnaden mellan 2,5 och 3 är så liten att jag nog svängt till 2,5:an nu. Får den ju för 4000 svenska kronor billigare, dessutom kanske försäkring och sånt också minskar.

Har inte pratat med PP anhänger ännu, men skall maila dem nu för att få bättre svar
 
Förresten, killen på htsline.de sa att det enda orginal gallergrindar som finns från Anssem numera bara är typ 30 cm höga (minns inte exakt) , och alltså då tillsammans med de vanliga lemmarna så skulle totalthöjden bli bara 60 cm. Svindyra dessutom så jag får nog leta alternativ till detta.
 
Eftersom du ska ha ett stort släp antar jag att du har ett BE i körkortet och att vikten totalvikten inte är ett problem. Köp ett så kralligt släp du kan. PSX3000 måste finnas med högre totalvikt än 2655kg?

Jag kollade upp detta med gallergrindar till mitt släp, hittde ett företag på blocket. Jag vill minnas att kostnaden var 7000kr för höga grindar, cirka 80cm ovanpå lemmarna.
 
Jag har BE ja. PSX 3000 har 3 ton som totaltvikt, PSX 2500 har 2,5 ton som totaltvikt. De väger väl knappt en halvt ton i egenvikt om jag minns rätt.
2655 är priset i euro hos HTS line, ursäkta om tabellen blev dålig.

Gallergrindar tycker jag är ett krav, men huh vad dyrt. Alternativt kan man ju köpa ett högt kapell med ställning, 180 cm, för 650 euro, även om det inte riktigt fyller samma funktion. Men å andra sidan får man då ett vattentätt släp som går att använda till så mycket annat. Svårt....
 
jaha, självklart är tabellen pengar. Läste för snabbt.
 
JJag köpte några staketsektioner av modell som på bilden, och svetsade ihop med några galvade rör samt gångjärn och lås. Det blev superbra gallergrindar till kärran för nästan inga pengar alls. Allt hittade jag på hornbach och sektionerna var förvånansvärt billiga, typ 250:-/st eller så. Har haft dem några år nu och kärran används mycket. Sågade till några bågformade reglar av tryckt virke att ha som "takbalkar" om jag vill dra en press över, funkar också super.

1.svetsats_stangsel_03.jpg
 
thomasx skrev:
JJag köpte några staketsektioner av modell som på bilden, och svetsade ihop med några galvade rör samt gångjärn och lås. Det blev superbra gallergrindar till kärran för nästan inga pengar alls. Allt hittade jag på hornbach och sektionerna var förvånansvärt billiga, typ 250:-/st eller så. Har haft dem några år nu och kärran används mycket. Sågade till några bågformade reglar av tryckt virke att ha som "takbalkar" om jag vill dra en press över, funkar också super.
Thomas, kan du lägga upp en bild på mästerverket? Vad landade notan på för din konstruktion på till slut, på ett ungefär? Har fått pris på 5000 kr ink moms för ett nytillverkat galler till vår tänkta kärra.
 
martinradbo skrev:
Thomas, kan du lägga upp en bild på mästerverket? Vad landade notan på för din konstruktion på till slut, på ett ungefär? Har fått pris på 5000 kr ink moms för ett nytillverkat galler till vår tänkta kärra.
Ska försöka komma ihåg att ta en bild och lägga upp i kväll.
Som jag minns det var det inte stort mer än en tusenlapp, men säga att min slutnota landade på max 1500:-
Grunden i det hela var ju att staketsektionerna inte var dyrare än vad de var, jag hade ju förväntat mig typ 3 gånger priset. jag mer eller mindre snubblade över dem där de låg ute i trädgårdsdelen på hornbach. Har dock ingen aning om de fortfarande har dem, och till samma pris.
 
Ingen med ett stort Anssems-släp som befinner sig nära Göteborg? Har svårt att bestämma mig för storlek och det är alltid lättare om man kan få klämma på nåt.
 
martinradbo skrev:
Ingen med ett stort Anssems-släp som befinner sig nära Göteborg? Har svårt att bestämma mig för storlek och det är alltid lättare om man kan få klämma på nåt.
Om man funderar över vad man ska frakta på kärran kan det bli lättare att bestämma sig för storlek. Jag tänkte när jag köpte min kärra att den måste kunna ta byggställningen, alltså minst 3 m. flak. Nu hittade jag en till superpris med 3,5m flak, så den blev det. Därefter har jag noterat att jag nästan aldrig kör byggställningen på kärran, däremot ofta virke från brädgården, som inte sällan är 3,6m långt. Nu funkar det fint att lägga på tvärs på kärran då det bara skiljer 10cm. Men, sensmoralen är, välj storlek efter vad du tänker köra på den. Ska du köra något som är 4m en gång i livet, kanske det är dumt att köpa en så stor kärra, någon gång kan det ju få sticka ut lite. Men ska du köra stora mängder 4,20 längder var och varannan vecka, ja då... ;) motsvarande så klart för bredd och vikt.
 
Nog har jag funderat alltid. Det slutar alltid med att om jag sansar mig och är ärlig så kommer nog ett 325 långt släp att I PRAKTIKEN räcka väldigt långt. 520 cm långa bräder sticker man ut en meter framåt och en bakåt med fällda fram/bak-lämmar och det funkar då väldigt bra. Mätte precis hjulen på min vanliga kombi och faktiskt så klarar man att parkera en bil uppe på kärran också, även om det blir tight. Men framför allt, jag kommer nog aldrig att behöva köra en bil på den...

Till saken hör också att tillbehören, och då tänker jag mest på gallergrindar samt en sån där fin flexicab-pressening, blir typ 2000 kr dyrare var och en. Tillsammans med att kärran ökar i pris med lika mycket, samt att försäkringen troligen blir dyrare, så lutar det mot en 325:a.

Viktigare att få pengar över till just gallergrind (5000 kr ink moms hos mftprodukter) samt nån typ av täckning av kärran. Flexicab kanske är lyxigt i onödan men tror man kan ha mycket nytta av en sådan.
 
Ooops, över 8000 för en flexicab till min kärra. Har haft lite funderingar på att specialbeställa en "vanlig" pvc-pressening anpassad för mina gallergrindar.

Kostnaden för en rejälv pvc-pressening brukar ligga på ca 50kr/kvm, plus någon engångsavgift för specialmåtten, så jag skulle tro jag kan hamna på runt 1500:- för en sådan "gammal hederlig" variant till min kärra. Behovet har dock varit begränsat än så länge, så därför har jag inte gått vidare med det.
 
Man får vad man betalar för... tror det stämmer även för Flexicab:en. Men det kräver ju att man har behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.