Jag fick hem en Shopvac 30 SXI från dammsugaren.se (1995 kr+59 kr frakt) häromdagen. Blixtsnabb leverans med DHL, jag hämtade ut den dagen efter lagd order.

Jag har inte hunnit testa den ännu men om någon har några frågor så kanske jag kan svara. Jag har påbörjat montering av maskinen (den kräver viss sådan) och det var väl inte helt optimalt. Mycket plast och det kändes lite "smäckigt" men jag har inte heller någon vettig grovdammsugare att jämföra med.
 
PeGe skrev:
Jag så på Bauhaus att de även säljer grovdammsugare av märket Herkules (hoppas jag minns rätt). De kostar ungefär som Alto/nilfisk men ser lite mindre plastiga ut och verkar mer rejäla. Finns det någon har någon erfarenhet av en sådan?
Jag köpte en Herkules för ca 6mån sen och den har fungerat bra. Väldigt lik Einhell som jag först var på jakt efter men hittade ingen ÅR. Hursomhelst så täcker den mina behov. Det enda jag saknar är sladdvinda.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
  • Gilla
frejpz
  • Laddar…
Tips på en test av grovdammsugare, både några budgetvarianter och några lite "finare" från Kärcher och Nilfisk. Funderar själv på att uppgradera min budget-Kärcher till något som faktiskt går att städa bilen med, den orkar inte riktigt att få skräpet att släppa från mattorna i bilen. Men eftersom den fortfarande låter så känns det svårt att köpa en ny, kanske inte den roligaste saken att lägga pengar på.

Den jag har är en föregångare till Kärcher-WD-2.250 som finns med i testet, den har nog blivit lite bättre nu men ljudet verkar ligga på samma nivå!

http://www.vibilagare.se/test/produkt/test-12-grovdammsugare-2012-37334
 
Redigerat:
Just beställt en WD 2.250 från lindarn (fri frakt !) http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1055

Ser den som en bra grund att bygga vidare på, med bland annat en pellvac eller annan cyklonavskiljare före och varvtalsstyrning från en handöverfräs som jag har liggandes, ska även se om det inte går att få till någon vattenfiltrering för att bli av med det fina dammet ;)
Har flera par hörselkåpor så ljudet är ett mindre problem..

Blir kul att se om det är värt ett försök !
 
Tänker jag rätt nu: Om Dammsugaren drar 1800w så kan jag teoretiskt bara belasta uttaget i dammsugaren med 500w innan säkringen går? Alltså kan jag inte använda uttaget i dammsugaren så himla effektivt, till cirkelsågen på 1450w är det alltså kört?

Eller tänker jag helt galet?
 
RickyBruch skrev:
Tänker jag rätt nu: Om Dammsugaren drar 1800w så kan jag teoretiskt bara belasta uttaget i dammsugaren med 500w innan säkringen går? Alltså kan jag inte använda uttaget i dammsugaren så himla effektivt, till cirkelsågen på 1450w är det alltså kört?

Eller tänker jag helt galet?
Hmm i eluttaget på min sug står det max 2000W, så om man kör dammsugaren på max så blir det inte mycket till över för annat.

Iof använder jag bara sugen att suga med så jag har inget problem med detta, men dom som vill koppla till verktyg blir det kanske problem.
 
Hmmm, jag borde kanske ta och kolla vad det sitter för säkringar i mitt skåp egentligen, för jag insåg just att jag brukar köra 1kw belysning, dammsugaren och elverktyg på samma uttag, utan problem...

Bra tröga säkringar, gissar jag :)
 
jojjeblom skrev:
[länk]

Bra pris nu på denna, har den själv och är mycket nöjd.
Köpte en sådan i helgen, och är väl inte fullt så nöjd.
Men man får väl ungefär vad man betalar för, 1.500 spänn är den värd.
 
Mät hur mycket dammsugaren verkligen drar. Motorn går nog inte på maxeffekt. Om nu maxeffekten överhuvudtaget stämmer.
 
Jag kör min SP6000 och Alton (20-21) på samma uttag utan problem. vanliga 10A dvärgar
 
Hej,

Efter att ha läst här på forumet och letat en tid slog jag till igår. En Kärcher NT 35/1 ECO TE på tyska ebay. Pris landat hemma är 3500 kr vilket jag tycker är bra. Nu är det bara att hoppas att allt funkar.
Hittas här!
 
Har nu hunnit packa upp min transportskadade (bara kosmetiskt, orkar inte bry mig..) kärcher 2.250 !
Skruvade självklart isär den så fort jag provkört, den hade hög ljudnivå (som förväntat) men betydligt skonsammare ton än min farbrors nilfisk alto 15 nånting...
Sen passar slangen rakt på festoolens dammutsug vilket var en trevlig överraskning.

Tror jag måste dokumentera mina modifikationer (som såg 100% möjliga ut) som magiskt kommer förvandla kärchern och öka värdet med 6300% + att jag behåller mitt 44% högre, avgörande luftflöde... ;)

EDIT: Sen att den påminner om en gul R2D2 och kör själv över vardagsrumsgolvet är bara en rolig bonus
 
Redigerat:
Norrhyttan skrev:
Köpte en sådan i helgen, och är väl inte fullt så nöjd.
Men man får väl ungefär vad man betalar för, 1.500 spänn är den värd.
Är på G att köpa en ny sug och den här var en het kandidat tills nu, vad är det som du inte är nöjd med på denna?

Hur är ljudnivån?

/ Björn
 
Jag går i valet och kvalet mellan den som ni skrivit om ovan

http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-multi-30t-vsc-inox-1800-w-230021

och att kanske välja en riktigt billig typ:
http://www.jula.se/grovdammsugare-1250-w-230017

Jag ska ha den till att koppla in mina maskiner, cirkelsåg, sticksåg i bord, fräs osv och till att dammsuga av verkstaden och källaren ibland, inget mer.

Vad säger ni, ska jag köpa den billiga eller ska jag slå till på en nilfisk. Har inte direkt kärlekskänslor över nilfisk sedan tidigare.

Någon som har äger en Nilfisk lik den ovan förresten och har lust att mäta ytterdiametern på slangen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.