verobar skrev:
Bytte hela köket till IKEA (ej vitvaror) i somras. Var väl ok, skönt med stora lådorna jämfört med Marbodalköket vi hade innan (1973) :)
Flyttar in i nybyggt hus i februari, då med Ballingslöv. Kan ju jämföra då. Monterar ju dock inte Ballingslövköket själva förstås.
Hur upplevde du skillnaden mellan de två tillverkarna?



Kan jag köpa stommar och lådfront hos IKEA, för att sedan köpa själva lådorna från Theofils eller någon annan återförsäljare av Blums produkter som säljer Tandembox INTIVO?
http://www.blum.com/se/sv/01/30/12/index.php


Kan jag koppla Blum servo-drive till IKEA kök tror ni?
http://www.blum.com/se/sv/01/30/60/index.php

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
kingbudda skrev:
Hur upplevde du skillnaden mellan de två tillverkarna?



Kan jag kan köpa stommar och lådfront hos IKEA, för att sedan köpa själva lådorna från Theofils eller någon annan återförsäljare av Blums produkter som säljer Tandembox INTIVO?
[länk]


Kan jag koppla Blum servo-drive till IKEA kök tror ni?
[länk]

Tacksam för svar!
IKEAs hålrad i stommarna stämmer inte överens med skenorna till Intivo förutom yttersta hålraden. Gör förvisso inget då du kan skruva med vanlig skruv i stället, 4x15. 4 till 5 skruv per skena.
Hur lådfronterna stämmer vet jag inte men även där borde det inte vara problem att montera frontbeslagen med skruv 3,5x15.

Ska du ha servo drive kräver det nog Intivo-lådor. Jag vet dock inte men det får inte vara för stort motstånd för motorn att knuffa ut lådan. För att motorn ska få plats bakom lådorna i IKEA-stommen kräver det att du har stålbakstycke i lådorna. Dessa måttbeställs.
 
TheStills skrev:
Att man åker kollektivt med SL efter ha satt i ett Poggenpol kök förstår jag att man måste......$$$$
Sen tycker Nimajneb inlägg #233 är rätt intressant.
Någon "IKEA hatare" skulle gärna förklara varför det är så att IKEA har massor av besökare på köksavdelningen nästan alla dagar i veckan men går man kors över gatan till Kvik/HTH/Ballingslöv/etc (detta i Malmö) så kanske man möts av en annan kund. Tidigare fanns Invita också inärheten men där mötte man aldrig någon och nu är dom borta......... undrar varför
Ja det kan ju inte bero på Ikeas varuhusplanlösning där man måste orma sig igenom hela utställningen... Majoriteten av besökarna lär vara Ikea-flanörer, inte köksspekulanter.
 
fn76 skrev:
IKEAs hålrad i stommarna stämmer inte överens med skenorna till Intivo förutom yttersta hålraden. Gör förvisso inget då du kan skruva med vanlig skruv i stället, 4x15. 4 till 5 skruv per skena.
Hur lådfronterna stämmer vet jag inte men även där borde det inte vara problem att montera frontbeslagen med skruv 3,5x15.

Ska du ha servo drive kräver det nog Intivo-lådor. Jag vet dock inte men det får inte vara för stort motstånd för motorn att knuffa ut lådan. För att motorn ska få plats bakom lådorna i IKEA-stommen kräver det att du har stålbakstycke i lådorna. Dessa måttbeställs.
Låter som du har satt upp en del IKEA kök i dina dagar!

Men IKEA har väl blums tandembox? De borde väl inte bli så mycket motstånd för motorn att pusha ut lådan?

Du menar att man måste ta bort bakstycket på alla lådor för att sätta dit ett bakstycke gjort av stål? Har inte ikeas lådor stålbakstycke som vanliga tandembox? Vet du var man kan måttbeställa dessa bakstycken?

Tack för hjälpen!:)
 
P
kjonsson skrev:
Ja det kan ju inte bero på Ikeas varuhusplanlösning där man måste orma sig igenom hela utställningen... Majoriteten av besökarna lär vara Ikea-flanörer, inte köksspekulanter.
Nja.. vet inte det ja...försök att få en tid med en köksplanerare på IKEA en lördag/söndag....
 
kingbudda skrev:
Låter som du har satt upp en del IKEA kök i dina dagar!

Men IKEA har väl blums tandembox? De borde väl inte bli så mycket motstånd för motorn att pusha ut lådan?

Du menar att man måste ta bort bakstycket på alla lådor för att sätta dit ett bakstycke gjort av stål? Har inte ikeas lådor stålbakstycke som vanliga tandembox? Vet du var man kan måttbeställa dessa bakstycken?

Tack för hjälpen!:)
Nej, IKEA har inte BLUMs lådor längre och de har aldrig haft lådor ur BLUMs ordinarie sortiment. Du frågade om Intivolådorna och mitt svar handlar bara om dem. Om du beställer Intivolådor beställer du med stålbakstycke. Man anger bara invändig stombredd.
 
kingbudda skrev:
Hur upplevde du skillnaden mellan de två tillverkarna?

Tacksam för svar!
Går faktiskt inte att jämföra, Ballingslöv är en helt annan produkt. Allt känns mer rejält och gediget.
Dock skulle jag kanske gå på ännu högre standard om jag skulle välja idag. Maken tjatar om ett Vedum-kök som kändes ännu bättre och med stabilare lådor. Har dock ingen aning om pris jfrt Ballingslöv.
Det här är första köket jag är nöjd med någonsin. Iofs mkt tack vare 90 cm hällen!
 
myrstack skrev:
Kompletterade bokhyllan EXPEDIT i björk med ytterligare ett exempel för 2 år sedan för att inse att ramen toppdelen som tidigare varit björkfaner på spån nu är målad i "björkmönster" på folie.
det är klart, då får dom ju sälja mer. vem vill tillverka en bil som inte
behöver reservdelar?
 
svårt det här, är i planerna med nytt kök sen fram över.
och har ju tittat mest på ikea, nu får man nog börja se
sig om andra allternativ oxå.
 
Vi köpte nytt IKEA för ett år sedan (andra IKEA-köket på fyra år). Funkar lika bra som alltid. Mekaniken till de vanliga lådorna är dock något försämrad, de glider inte lika bra längre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.