Först får man ett brev om vattenmätarbyte mellan 06:30-12:00 så en av oss är hemma och förlorar en halv arbetsdag. Sen kommer entrepenören och konstaterar att han vägrar byta den eftersom ventilerna har en viss risk att läcka även fast de är täta när man testar.

Nu vill han och Stockholm Vatten att vi bekostar ett byte av ventilerna + beställning av stängning/öppning vid gata. Detta kostar ett par tusen.

VARFÖR I HELA VÄRLDEN SKA VI BEKOSTA DETTA. Samtal med Stockholm vatten ledde inte till något annat än, goddag yxskaft. Men jag lovar att de kommer få fler samtal!!!!!!!!

När jag frågar de varför jag är tvungen att bekosta detta säger de att detta är eftersom varken de eller entrepenören saknar försäkring om något skulle hända.

ÄR INTE DETTA REN KORRUPTION. Vilken skam befläckad myndighet! Sådan trodde jag inte fanns i detta land.


Jag skulle hellre gå arbetslös än att jobba åt Stockholm Vatten! Fyyyyyyyyyyyyyyyyyy
 
Korruption är det väl inte frågan om direkt. Jag har tyvärr ingen aning om hur långt in i huset/lägenheten som ett vattenverks ansvar sträcker sig, men fram till vattenmätaren är det ju, men efter den? Någon borde kunna svara på det. Förstår jag rätt....de vill inte byta för att de saknar försäkring?
 
Som direkt svar på din fråga så är det du som har ansvaret för alla installationerpå fastigheten utom vattenmätaren från förbindelsepunkten som normalt ligger i tomtgräns.

Om entreprenören som ska byta vattenmätare är tveksam till funktionen på din avstängningsventil och anser att det finns en risk för läckage så är det nog som du fått reda på högst troligt att han inte får ut en spänn på sin försäkring om det blir vattenskada hos dig när han gör bytet.

Det kanske är möjligt att du själv stänger av ventilerna?

Sen finns det en annan sida av myntet och det är att det är ganska klokt att ha en avstängningsventil i gott skick. Skulle det hända någonting i din fastighet och du inte kan stänga av vattnet så blir det snabbt stora skador. Då åker du på bytet i alla fall plus en akututryckning från VA som lär kosta dig ännu mer.

Där vi bor brukar man istället försöka koordinera bytet av vattenmätaren till den dagen man av någon annan anledning måste stänga av vattnet i gatan.
 
bonnier skrev:
Korruption är det väl inte frågan om direkt. Jag har tyvärr ingen aning om hur långt in i huset/lägenheten som ett vattenverks ansvar sträcker sig, men fram till vattenmätaren är det ju, men efter den? Någon borde kunna svara på det. Förstår jag rätt....de vill inte byta för att de saknar försäkring?
Vattenverket håller med vattenmätaren, och byter ut den med jämna mellanrum för att garantera funktionen.

Mätarkonsollen, avstängningskranarna och rören omkring mätaren är fastighetsägarens ansvar att hålla i gott skick.


Vissa av dessa avstängningskranar, som praktiskt aldrig "motioneras" är kända för att kunna brista och åstadkomma rejält med utströmmande vatten, när de används efter att ha stått oanvända i åratal.
Detta kan leda till dyra vattenskador.
Det är nog naturligt om vattenverket och dess försäkringsbolag inte vill stå för skador som orsakas av dåligt fastighetsunderhåll.

Till trådskaparen: Vet du egentligen vad korruption är?
 
Korruption kan jag inte hålla med om men som jag påpekat vid ett par tillfällen så sköter dom sig inte särskilt smidigt i detta läge.
Jag har haft dem på besök 3 gånger utan ingrepp - Alla gånger säger dem att dom inte kan byta då offeranoden kan spricka vid Demontage/montage av mätaren.
Gång nummer tre hade jag bytt inkommande ledning men inte kopplet och stod med ett nytt i handen med nödvändiga delar - Då fick jag veta att installatören inte har resurser att stänga i gata utan jag måste ringa ut en tekniker till detta.
Jag anser att mätaren är DERAS och tillika så borde dom kunna stänga i gatan för att kunna utföra bytet på ett säkert sätt i MIN fastighet.
Att jag bistår med alla nödvändiga medel bortsett från just verktyget att stänga i gatan tycker jag är en bonus - Och ändå händer inget.

All heder dock till installatören som med ärliga svar och rak rygg delade sina erfarenheter och kunskap - Felet ligger inte hos honom utan det fakto att man från SV fortsätter och aviserar, folk stannar hemma från jobb för att bara få höra att jobbet inte går att utföra.

Jag köper det EN gång - Men inte TRE!

Även jag är smått förbannad men inser att man får vika sig under dessa myndigheter och krypa till korset och betala en avstängning medans bytet görs - Lite mitt fel då jag hade alla möjligheter i världen att sätta en kran på den nya PEM slangen in i huset när jag väl grävde.
Synd är det dock om ett par andra på gatan som bekostat entreprenadfirmor att gräva upp och förlägga nya rör bara för att få till en ny mätare som SV vill ha in.

Helt klart vansinne.
 
Tackar slacker!

Jag kan bara igen konstatera att det INTE räcker med att säga att fastighetsägaren ansvarar för sina kopplingar, osv... Visst gör jag det, men inte kan väl någon tvinga en annan att byta ut de bara för att det råkar finnas en risk? Visst är det bra ur säkerhetssynpunkt, men det är ju som om Samsung skulle ringa upp dig och mana dig till att du MÅSTE köpa en ny TV för att den du har kanske kan brinna. och du får ingen kompensations what so ever.

Och de som tillverkat denna pajas ventil (LK Armaturer) HAR INTE DE NÅGOT ANSVAR I DETTA? Vad jag fått höra har de använt bondstål i någon detalj istället för mässing och det är just detta som är problemet!

Det som gör mig mer lack är att de har valt detta märkliga förfarande att det har skett några olyckor, så de skyddar sig nu genom att slänga över ansvaret på lilla fastighetsägaren. Därtill slösade både min och entrepenörens tid helt i onödan. En enkel informationsbild på kortet de skickade hade räckt, men icke...

Ni som inte förstår detta tycker jag bara synd om...
 
Redigerat:
harry73
Finns det inte en teknik att man fryser den inkommande vattenledning (eller vattnet i den) och på så sätt stänger av vattnet? Borde bli billigare en att gräva i gatan.
 
Om man har kopplingar som är kända problemkopplingar som man vet rostar sönder på ett sätt sådant att det inte går att stänga av vattnet, varför skulle man vilja ha dessa kvar i huset?
 
Bra fråga, men då byter jag de när jag tycker att det passar mig och min budget eller hur. För övrigt är ju livet fyllt med risker överallt så kom inte och säg att ett byte av dessa ventiler kan rädda liv och jag vet inte vad...
 
rakarör skrev:
Tackar slacker!

Jag kan bara igen konstatera att det INTE räcker med att säga att fastighetsägaren ansvarar för sina kopplingar, osv... Visst gör jag det, men inte kan väl någon byta ut de bara för att det råkar finnas en risk? Det är som att döma utan rättegång, eller tänk om Samsung skulle ringa upp dig och mena att du MÅSTE köpa en ny TV för att den du har kan brinna.

Ni som inte förstår detta tycker jag bara synd om...

Hel ärligt rakarör så tror jag du skulle vinna på en lite ödmjukare inställning, det är ganska stor risk att folk inte vågar svara annars. Jag förstår att du är upprörd på grund av sakfrågan, men låt inte det gå ut över tonen här. Vi försöker bara hjälpa dig. :)

Entreprenören har bara konstaterat att han inte vill byta ut mätaren, du får väl kolla med SV vad konsekvensera blir av det. Kan du vägra ett byte och vad får det för konsekvenser? Jag får känslan av att du kanske löser detta genom att inte blanda in SV mer än nödvändigt, Kan du tex snacka med rörpularen direkt så att du gör jobbet själv men att han kontrollerar det. Kan du skriva ett intyg på att du tar det på ditt ansvar om det händer något så rörpularen har ryggen fri mot sitt försäkringsbolag? Det är bara förslag för att lösa ditt problem, jag vet inte om de är gångbara.

Harry73's förslag är också en möjlighet, men det kanske inte går på VA-nätet där trycket är ganska högt. Det funkar bra i värmeinstallationer vet jag men där är det ju inte alls de trycken.
 
Mexitegel,
ber om ursäkt om jag uppfattas alltför högljudd. Blir dock väldigt allergisk mot sådan orättvisa och mot människor som inte alls har ordet serviceminded i deras vokabulär. Jag uppfattar SV som VÄLDIGT arroganta.

Har kollat upp detta med entrepenören men det är tydligen Stockholm Vattens villkor som gäller. Kan även meddela att de också var sura på SV att de inte kunnat informerat om detta till kunder tidigare. De förlorar också på detta.
 
rakarör skrev:
Bra fråga, men då byter jag de när jag tycker att det passar mig och min budget eller hur. För övrigt är ju livet fyllt med risker överallt så kom inte och säg att ett byte av dessa ventiler kan rädda liv och jag vet inte vad...
Nej, inte om SV anser sig behöva byta dessa för att kunna leverera tjänsten du beställt.

Tycker inte själva bytet av ventilerna är problemet här - problemet är att SV är för osmidiga i sin hantering av dessa problem.

Givet tonen du har här på forumet kan jag bara gissa hur det låter när du snackar med SV. Du skulle säkert tjäna på att tagga ner ett par snäpp....
 
Allting är ju relativt som det heter :)
 
...och det är väl inte för inget jag kallar mig för rakarör :)
 
Att de saknar försäkring är givet av en enkel anledning. I deras försäkring lägger man upp vilka skaderisker som finns och i deras fall är det givet att de inte utför arbete inne hos enskild fastighetsägare så därför ingår det inte heller i deras försäkring.

I deras förhållande med dig som konsument så har de en skyldighet att avråda ifrån att utföra arbetet då de annars kan bli ansvariga för följdskadan. Å andra sidan så kan (och bör) de ha som krav att underhåll skall kunna utföras genom byte av mätare för att säkerställa drift och funktion.

Ditt läge är nog att acceptera inkl de kostnader som tillkommer. Alternativt ta in en andra entreprenör som vattenleverantören godkänner som i gengäld vill göra jobbet ändå, tyvärr finner jag detta föga sannolikt. Eller som sista alternativ att välja bort SV vilket är föga sannolikt heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.