Skalman du som verkar ha koll på bilar, ungefär hur lång tid tar det för hjulbyte? om man är nybörjare :)
 
Alfredo, tror du att det tar över 1 timme per bil? bara det inte tar mer än 2 timmar är jag nöjd ;)
 
harry73
När jag var barn, gick jag runt och frågade om jag kunde tvätta bilen, och när barn frågar är det kanske en sak. Men om en 18-åring kommer förbi och vill byta däck för samma peng som verkstan frågar, då skulle jag inte vara intresserad.

Det är mycket möjligt att du vill göra allting som det ska, men det känns som att du (ännu) inte har funderat över F-skattesedel. Gör det och gör en liten affärsplan över hur mycket du vill få in och hur mycket kunder du skulle behöva. Annars tror jag att 200 - 300 är en lagom prisnivå.

För övrigt tycker jag inte att det är så besvärligt att byta hjul och som tidigare sagt är det ett bra tillfälle att kontrollera bromsbelägning mm., så jag skulle inte bli kund.
 
jockewtf skrev:
Skalman du som verkar ha koll på bilar, ungefär hur lång tid tar det för hjulbyte? om man är nybörjare :)
Det beror ju på om det är en Fiat Uno med 4-bultade eller en Cheva Suburban med 8-bultade hjul, men om allt flyter på så ca 30 minuter.
Men det kan väldigt snabbt bli en timme om en fälg fastnat på navet, en mutter/bult vill inte ta gäng osv.
Har du tillgång till någon form av skruvdragare så kan du ha den till att skruva loss och dit efter/före du använt skaftet.
En batteridriven mutterdragare eller slagskruvdragare snabbar upp det ytterligare.

På bilar med stel bakaxel kan du lyfta i diffklumpen så slipper du lyfta 2 gånger bak, lossa dock hjulen innan du lyfter för dom står lite vingligt när man gör så.
 
Redigerat:
jockewtf skrev:
Alfredo, tror du att det tar över 1 timme per bil? bara det inte tar mer än 2 timmar är jag nöjd ;)
Svårt för mig att veta hur snabb och effektiv du är;) men runt en timme från "handslag" till "betalning" kan nog vara rimligt. Två ska det inte behöva ta. Sen tillkommer ju tid för att åka runt och försöka sälja idén och hur många napp du kan tänkas få en normal dag vågar jag inte spekulera kring.
 
tack harry väldigt bra att man få se det ur båda sidorna, för i bland blir man lite naiv tack återigen :)

Jag går just nu på ekonomi programmet på gymnasistet och om det skulle löna sig så skulle man i så fall starta ett eget litet företag. Tror det inte kommer vara några stora problem eftersom jag förmodligen kommer inte tjäna mer än 3000kr varje år.
 
Alfredo Effektiv är jag verkligen när jag sätter igång och jobbar, nackdelen kan vara är att man är ganska prat glad ;)

Om man går runt och knackar på och frågar artigt kanske man kan byta däck på 3 bilar på en dag vem vet ;)
 
harry73 skrev:
men det känns som att du (ännu) inte har funderat över F-skattesedel..
F-skattsedel... usch vika tråkiga ord du för in i den här diskussionen...;);) Men skämt åsido, tyvärr har du ju rätt... Och att gör detta seriöst, exempelvis via ett eget företag, ger ju andra nyttiga erfarenheter,
 
Skalman1 Tack för infon.

Jo det kanske skulle vara värt att införskaffa sig en mutterdragare
 
Alfredo, hehe kanske skulle vara ett bra projekt i skolan eller något vem vet :) jo nyttigt är att få prova på lite nya saker ibland
 
jockewtf skrev:
Om man går runt och knackar på och frågar artigt kanske man kan byta däck på 3 bilar på en dag vem vet ;)
Jag tror att timingen kan bli ett problem med den metoden. Det är ju en sak att vilja få hjälp, en annan att vilja få hjälp just när du dyker upp. Kanske lappar i brevlådorna eller "annons" i lokala butiken kan vara ett komplement.
 
Jag har en fråga, Finns det andra saker som ni som äger fastighet helst inte vill göra och skulle verkligen uppskatta om en glad liten filur som jag knackar på och erbjuder mig att hjälpa till för en liten peng? Att byta däck är bara ett exempel
 
Alfredo, exakt det jag tänkte att man skulle skriva ut några annons och cykla runt och lägga i brevlådan. Annons känns lite väl dyrt för att bara för en bisyssla.
 
jockewtf skrev:
Annons känns lite väl dyrt för att bara för en bisyssla.
Nej jag tänkte ingen dyr annons utan mera en lapp på eventuell anslagstavla i lokala butiken eller någon annanstans där "lokalbefolkningen" kan tänkas se den.
 
Som kund skulle jag i en sådan situation ha fokus på säkerhet. Du bör på lämpligt sätt visa att du kan göra ett bra jobb. Exempelvis genom referenser, intyg eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.