PCLarsson skrev:
Köpte ca 100 m Thuja Smaragd förra året av en kille på Glömstavägen i Flemingsberg/Huddinge. Hittade annonsen på Blocket. Tujorna är importerade från Polen och ur mitt perspektiv prisvärda och av god kvalité. Han kommer nog snart upp med en ny annons när vårkanten närmar sig... Köpte 40 m i storleken 160 - 180 cm, många av dem var dock klart över 200 cm och köpte sedan 60 m i höjden 60 - 80 cm. Alla har tagit sig fint... Fick ordnat med hemkörning i samband att han fick en leverans för en billig penning...
Dessa håller riktigt bra kvalite de han säljer.
Passa dig för råddjuren och älgar, Jag blev av med 10 meter nyplanterad Smaragdhäck för 2 år sedan när jag planterade. Se till att täck dem med fiberduk första året minst när det är vårsol. De tar riktigt mycket stryk annars och de kan bli bruna.
 
Ja de 200 thujor som sattes är som sagt uppätna men jag ska lyda rådet om täckning för sol när jag sätter nya plantor. Ska nog också försöka att lägga perforerad slang också så att det inte torkar. Dessutom blir det ett stängsel 160 cm högt + två trådar längst upp. Fult men skulle tro att när thujorna inte är planter längre så är det inte så omtyckta av odjuren. Då kan man kanske ta ner skyddet.
 
thsi skrev:
Ja de 200 thujor som sattes är som sagt uppätna men jag ska lyda rådet om täckning för sol när jag sätter nya plantor. Ska nog också försöka att lägga perforerad slang också så att det inte torkar. Dessutom blir det ett stängsel 160 cm högt + två trådar längst upp. Fult men skulle tro att när thujorna inte är planter längre så är det inte så omtyckta av odjuren. Då kan man kanske ta ner skyddet.
Tråkigt. Jag fick som sagt en del kapat. Men de har tagit sig hyffsat ändå efter att djuren käkat av en hel del. Har inte bytit ut dem. Jag har som sagt haft de täckta fram till förra sommaren. Nu får de vara utan fiberduk o stängsel.

Ska köpa ca 100 till nu då resten av tomten börjar vara klar. Blir nog bra när allt tagit sig om sisådär 10 år. Haha. Lycka till. (y)
 
Har idag beställt 80 st Thuja Smaragd 100-120 cm för 69:-/st
Kommer från Polen och kommer som en jordboll och inte i kruka.
Har som sagt tidigare köpt av personen i Huddinge, men han har höjt sina priser rejält och det gick inte att komma ner i samma pris som jag får dessa för nu.

Hoppas på att dessa är fina och tar sig bra.. =)
 
53ba48c1-c93d-157e.jpg ImageUploadedByTapatalk1334429649.224658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se hur detta tar sig.. Plantorna är köpta från hornbach i slagsta för 48:- st, I kruka och måttade ca 135cm i snitt. Måtten som dom gick ut med var 80-100cm.
Dessa gämnförde jag med bauhaus som var betydligt glesare och kortare för 69:-/st..
 
När är de köpta och vad för sorts thuja är det? Ser bra ut.
 
Det är thuja brabant och dom är köpta och planterade 2012-04-01. Tack!
 
Ok tack för ditt svar.
 
Rådjur är så himla fina djur.........

ImageUploadedByTapatalk1335641342.444846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är fint kött att ha på smörgåsen om inte annat.. :D
Men annars är de bara små JÄ... inkräktare. Om de inte sitter i grillen på bilen så äter de upp ens thujor.. :mad:
 
Hej,

Jag har köpt ett stort antal thujor av Thujagruppen. De levererades hem till mig till överenskommen tid och pris dock vara kvaliten urusel. Jag klagade och fick som svar att thujorna växer till sig. De är dock fortfarande magra/tunna och ger inget insynskydd. Jag har sent flertals mejl till Thujagruppen. Enda svar man har fått är att de öppnar i September ...

Så har ser svaret ut:
"Hej,

Just nu är kundtjänsten stängd och vi öppnar igen i September.
Vi tackar för ditt e-post meddelande och lovar att återkomma så fort vi kan.

Med Vänliga Hälsningar
Thujagruppen"

Jag avråder starkt alla från att beställa thujor från Thujagruppen som ger ett mycket oseriöst intryck.
 
Synd att du inte kollade upp dem innan köpet. Vi får hoppas dina plantor tar sig.
Själva köpte vi till sist från den lokala plantskolan.
 
http://www.thujagruppen.se/contact.html Köp inte från dem! De har inget telefonnummer och svarar inte på mejl.

Bifogar bild från thujagruppens spinkiga exemplar ...

Thuja exempel på thuja av dålig kvalitet - levererade av Thuja gruppen 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har provat att köpa från http://www.pflanzmich.de/ - en klart mer seriöst företag. Jag köpte 123 st thujor varav en del hel visade sig vara defekt. De har dock lovat att sända 82 st nya thujor som ersättning ...

Enda nackdelen med Pflanzmich är att det är en tyskspråkig webb sida och att det kan vara osäkert om deras plantor tål de kallare klimatet i Norden. Deras huvudsakliga köpgrupp är inte nordiska länder.
Det gäller att läsa deras produktblad flera gånger innan man törs köpa. De har dock klart konkurrenskraftiga priser.
 
jaanabobo skrev:
[länk] Köp inte från dem! De har inget telefonnummer och svarar inte på mejl.

Bifogar bild från thujagruppens spinkiga exemplar ...

[bild]

Jag har provat att köpa från [länk] - en klart mer seriöst företag. Jag köpte 123 st thujor varav en del hel visade sig vara defekt. De har dock lovat att sända 82 st nya thujor som ersättning ...

Enda nackdelen med Pflanzmich är att det är en tyskspråkig webb sida och att det kan vara osäkert om deras plantor tål de kallare klimatet i Norden. Deras huvudsakliga köpgrupp är inte nordiska länder.
Det gäller att läsa deras produktblad flera gånger innan man törs köpa. De har dock klart konkurrenskraftiga priser.
Snart hade det blivit billigare att köpa direkt från din lokala plantskola från början. ;)
Hoppas pflanzmich skickar nya fina, men har du bra kontakt med dem är det ju ett gott tecken.

De flesta thujor som säljs i sverige är inte odlade här, så just det är nog ingen risk utan det handlar nog mer om att köpa rätt variant för klimatets skull.
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.