Ska bygga en 143kvm platta till villa. Tänkt använda ALBA kantelement. 6m långa och 400mm höga. Tycker dom verkar stabila samt smidigt mäta in plattorna ställa dom på. 6m långa ger snabb och enkel läggning. Färdigkapade i rätt längd

Någon som har erfarenhet av dom?

Alternativet är L-element i frigolit typ Sundolitt. 1.2m långa. Tycker dock det verkar vara mer pyssel att få dom raka etc.

Kom gärna med synpunkter, ska beställa element troligen nästa vecka.
 
Använde sådana när jag gjorde min garageplatta. Gick väldigt smidigt, var första och iofs enda ggn jag gjort en grund, men skulle inte tveka att använda sådana igen om fler grunder ska göras. :)
Enda nackdelen som jag ser det är att man lär ha maskin som lyfter dom på plats.
 
Ok, fint att du tyckte det gick bra. Har tillgång till maskin att lyfta med i familjen så det är inget problem.

Var det lätt att väga in plattorna? Padda du makadamem mellan plattorna i samma höjd som dom innan du ställde på balkarna?

Lutar åt att använda dom iaf som det verkar.

Tack för svar, tar gärna emot fler synpunkter
 
Kostnadsmässigt är L-stöd billigare än alba/leca balk. I min mening så går det snabbare med L-stöd än med leca balk. Profiler måste du oavsett slå upp.

Det du skall tänka lite på är tyngden, med L-stöd kan du lättare förstärka.
Vi ( Är mark entreprenör) jobbar nästan alltid med L-stöd. Dock är det timmerstomme som skall resas brukar vi köra leca balk för att slippa snedkapa L-stöden.

Kör med den metoden du känner dig trygg med.

- J
 
L3AB: inte gjort någon grund tidigare så båda är nya för mig. Hur går det fortare med L-stöd? Är det inte mer jobb få allt rakt etc. under dom än att mäta in plattorna under ALBA:n? Min tanke var att L-stöden som är 1.20m är svårare att få raka på långa vägg kanter typ 15m, rör sig mer då dom är lättare, eller?

Som jag förstår är det mer jobb med armeringen i kanterna med L-stöd. ALBA är ju armerade och har fästöglor att kroka mattorna i.

Kollar pris nu få se hur mycket som skiljer dom åt med.
 
Proton: Fördelen med att jobba med L-stöden är att du inte behöver en maskin, du behöver en liten vinkelslip och en fogsvans.

När det kommer till underlaget så är det lika viktigt för alba som för L-stöd. Dock har du rätt i att det är lite mer komplicerat med armeringen för voterna när det gäller L-stöd.

När du har mätt in din grund sätter du upp profiler så du kan spänna snöre exakt efter de linjer som grunden skall följa. Upplägget är likadant för alba som för L-stöd. När du har placerat ut alla hörn i rätt vinkel så är det bara att plocka.

För att kunna justera underlaget lätt så kan du använda dig av antingen stenmjöl alternativt flis 2-4. Detta material läggs den sista alternativt 2 sista cm innan blocken skall läggas.

Eftersom det är din första grund rekommenderar jag att du kör med alba. Du slipper korgarmera voter och du slipper motfylla alternativt sträva L-stöden.
Alba skall också motfyllas dock är de mycket stabilare.

- J
 
Byggde vår villa grund under hösten och valet blev Alba balk, något dyrare material men färre arbetstimmar. Kan även fås till kapade i hörn samt beställas i längre längder än 6m ( tänk på tyngden bara) har för mig att 6m=580kg ca. Vi vägde in plattorna i stenmjöl det sista innan balken lyftes på med traktorgrävaren (egen) och det gick busenkelt. Gjorde även entre ytan med alba, dock något lägre samt inte ihop gjuten utan tunn frigolit i mellan husgrund/entre platta. Att tänka på är hur mycket isolering du ska ha så att det blir ordentligt ur grävt innanför kantbalk. Planera även in var du ska ha ev kamin, la själv in till luften bredvid innervägg bakom köksskåpen (300mm isol och 100 rör i mittenlagret) för att inte kyla ner plattan där golv värmen ligger/gåyta.

Sen kom huset och då kom problemet .
Lycka till
 
L3ab: Tack för svar. Att underlaget är avvägt riktigt även för ALBA förstår jag. Tänkte det var lättare väga av plattorna sedan dra av mellan dom så har man bra höjd under hela. Har fått hörnen grovutsatt av kommunen och dom kommer även finutsätta efter mina profiler jag ska sätta upp.

Kommer ha 4-8 makadam i markbädden, duger den att jämna av med eller är 2-4 / stenmjöl att rekommendera?

Maskin har jag en traktorgrävare som kan lyfta balkarna.

Kanallt: Låter ju bra. Kommer att ha 300mm isolering och 100mm betong så det blir jämn botten rakt över då ALBA är 400mm höga. Tänkt lämna in grund ritning för att få rätt längder direkt vilket jag kan tänka underlättar. Hade du tillkapade hörn eller var det raka kanter man bara satt mot varandra?

Tilluft till kamminen har jag tänkt försöka göra ett 100mm hål i ALBA balken och dra ut spirorör, om ALBA balken tål att göra hål i förstås.
 
Proton: 4-8 fungerar fint att väga av med för både isolering och för balkarna.
Jag skulle undvika och göra hål i balken då du garanterat borrar av all förstärkningsarmering i balken.
Prata med tillverkaren huruvida de anser att det går bra eller ej. Mitt tips OM du borrar är att lägga en extra platta just där du borrar för att hjälpa med bärigheten.

- J
 
L3AB: Får nog tänka ut något annat än att göra hål i balken kanske.
Vad tror du om armeringen. Ska man skära ut något i översta isoleringslagret och lägga i två stycken 12mm armering som vot på distanser runt ytterkanterna för att få styvare kant även på ALBA? Hörde någon som sa att ALBA inte är riktigt bra armerade, vet inte om det är så dock.
 
Proton skrev:
Ok, fint att du tyckte det gick bra. Har tillgång till maskin att lyfta med i familjen så det är inget problem.

Var det lätt att väga in plattorna? Padda du makadamem mellan plattorna i samma höjd som dom innan du ställde på balkarna?

Lutar åt att använda dom iaf som det verkar.

Tack för svar, tar gärna emot fler synpunkter
Paddade inte till samma höjd mellan plattorna.
Väga av plattorna gick lätt, använde en hyrd laser och vattenpass. :)

Jag gör inte grunder till vardags, men om jag inte minns fel så borrades det ut för uteluft genom Albabalken hos polarn som byggde hus i samma veva som jag byggde garage.
En platta under borrstället bör ju räcka gott och väl.

Skära ut i översta lagret behöver du väl inte göra?
Det är ju bara att låta isoleringen hålla sig samma bit från balken runtom, och på så sätt få en 'vot'.
Jag gjorde inte så, utan körde med 2x12mm (12 om jag minns rätt) runtom som najades ihop med mattorna.

Allt ovan gjordes på inrådan av grundfirman som sålde materialet till mig och hjälpte mig med gjutningen.
 
Redigerat:
FredrikR: som du säger behöver inte skära ut, utan spara ca 2dm (är det lagom? ) kanske till kanten med översta lagret isolering för att få en vot. Trodde man brukade lägga 12mm armeringen på distanser i botten dvs uppe på 2a lagret isolering. Men går kanske lika bra najja det i armeringsmattan som du säger.

Så det gick bra för din polare att borra igenom? får höra med grundfirman vad dom säger.
 
Proton: Alba balken är så pass grov i sin konstruktion att den klarar 2 våningshus. Finns ingen anledning så vidare inte grundritningen beskriver något annat. Det finns flera sätt att få en styvare vot, ex kan du använda dig av hårdare isolering. Antar att du skall ha S80 som isolering, alternativet är att gå upp till S100 och därav får du en starkare lång/korttids belastning. Prisskillnaden bör inte vara mer än 4-7kr/m2

Du kan välja grövre armeringsmattor, är det NPS 5150 eller 6150 du skall använda?
Beroende på vilken höjd du lägger armeringen ändrar du dess betydande. Konstruktionsbindande alternativt sprickbildning.

Om du beskriver lite mer vad för typ av hus som skall stå på grunden så kan jag lättare rekommendera i min mening vad som krävs.

- J
 
L3AB: Jag kommer att bygga ett 1 planshus på 143kvm, ett Domherren från fiskarhedenvillan. Det var min KA som sa att ALBA är dåligt armerade och tyckte jag skulle gjuta en vot med extra armering till. Isolering kommer jag använda från Sundolitt, ska kolla upp igen men tror det var S100 jag fick offert på från dom. Armeringsmattor har jag inte bestämt än så tar gärna emot råd där. Vill inte snåla på stabiliteten men finns ingen anledning att överdriva heller armering etc.

Garaget blir ett 2 bilsgarage, ingen övervåning. Ingen verksad med pelarlyft eller några tunga fordon. 80kvm inkl. förråd.
Kommer ha golvvärme 20mm både i garage och huset.
 
Han jag köpte grundsatsen och fick gjuthjälp av gör mycket grunder åt FHV. :)
Jag har en mindre övervåning på garaget, 40m2, inge lyft och plats för 2 bilar.

Jag ska kolla med polarn hur de gjorde med tilluften, om jag kommer ihåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.