Jag har nyligen köpt ett nybyggt hus där det ingick ett förråd.
Problemet med förrådet är att det är kallt vilket gör att jag inte kan förvara speciellt mycket saker där i.

Min plan är att isolera förrådet, sedan ställa in ett element med värmevakt så att hela tiden en acceptabel nivå höjs.
Jag vill ju inte riskera att saker förstörs eller fryser (typ målarfärg, kläder m.m.).

Förrådet är byggt på en gjuten platta med träväggar och trätak.
Invändigt är det uppreglat längs väggarna.
Se bifogad bild.

Hur gör jag exakt för att få till en isolering här?
Jag är inte händig för fem öre och har aldrig isolerat något.
Alla tips mottages varmt (y)
 
  • förråd isolering.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
savio skrev:
Jag vill ju inte riskera att saker förstörs eller fryser (typ målarfärg, kläder m.m.).
Inget svar på din fråga men för att förvara (normala) kläder kan jag inte se att du behöver ha förrådet isolerat och uppvärmt. Visst "fryser" det men vad gör det?

Målarfärg är dock en annan femma och den får inte frysa.
 
  • Gilla
Fredde we
  • Laddar…
är det takpapp rätt på råsponten i taket? väggarna är bara att packa isolation i, och klä igen. ska du ha uppvärmt alltid släng i plast på alla frittstående väggar. är det öppet rätt ut i framkant tak, mellan råspont och täckpanel som sitter på högkant på utsidan?
 
zsimpey skrev:
är det takpapp rätt på råsponten i taket? väggarna är bara att packa isolation i, och klä igen. ska du ha uppvärmt alltid släng i plast på alla frittstående väggar. är det öppet rätt ut i framkant tak, mellan råspont och täckpanel som sitter på högkant på utsidan?
Det stämmer att det är papp direkt på råsponten.

Isolering mellan reglarna alltså och sen klä igen. Smidigt att dra på osb eller plywood eller?
Hur kommer plasten in i bilden menar du? Mellan osb-skivan och isoleringen?

Det är en liten glipa längst upp runt hela förrådet där tak och väggar möts. Där är enbart något när så att inte djur ska kunna ta sig in (antar jag).
 
Hej Savio,

Jag sitter i samma sits som dig, nyligen köpt ett hus som har ett exakt likadant förråd. I mitt fall sitter det ihop med carporten.

Jag har försökt läsa mig till hur man ska gå till väga för att isolera, men hör olika bud om både luftspalt, plast osv. Vi kan väl hålla varandra lite uppdaterade om vi skulle hitta den rätta lösningen!

mvh
Per
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Om du ska ha uppvärmt under vintertid så kan det vara en god idé att ha plast också för fuktens skull.

Om du bara ska isolera taket och det estetiska är oviktigt så kan du göra så här:

Börja med att häfta fast plasten en bit(låt det hänga ner en bit över väggen så blir skarven mellan vägg och tak bra)

Lägg in isoleringsskivor och sen skruva dit några läkt tvärgående cc300-400 så skiva ligger tätt kvar.

Fortsätt att häfta en bit, i med isolering, skruva dit läkt. Fortsätt så tills hela taket är täckt.
 
I ett förråd som bara ska värmas upp så det klarar frostfritt behövs inget avancerat,
Ingen plast i väggar eller tak.
Fyll mellan väggreglarna med isolering och sedan en skiva. Skulle här välja plywood som är slätare i ytan och även kan målas direkt om man önskar.
I taket skulle jag göra en luftspalt på 25-30mm. Spika någon läkt i den dimensionen mot takstolarna och även en extra stödläkt mellan dem så du får läktat med cc600. På det slår spikar du oljehärdad masonit med den blanka sidan upp mot råsponttaket. Sedan är det bara att fylla med isolering och det innertak som du väljer.
Klart att använda.
 
  • Gilla
StoraO och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
I ett förråd som bara ska värmas upp så det klarar frostfritt behövs inget avancerat,
Ingen plast i väggar eller tak.
Fyll mellan väggreglarna med isolering och sedan en skiva. Skulle här välja plywood som är slätare i ytan och även kan målas direkt om man önskar.
QUOTE]

Tack för ditt svar AndersS!

Detta låter ju trots allt ganska smidigt.
Mina krav på förrådet är just att man ska kunna förvara det mesta, det är absolut inte meningen att någon ska bo där.

Klarar man sig då utan vissa moment så är ju det att föredra.

Väggarna verkar ju verkligen enkla att göra.
Fråga: Vad är bäst att börja med, väggar eller tak?

AndersS skrev:
I taket skulle jag göra en luftspalt på 25-30mm. Spika någon läkt i den dimensionen mot takstolarna och även en extra stödläkt mellan dem så du får läktat med cc600. På det slår spikar du oljehärdad masonit med den blanka sidan upp mot råsponttaket. Sedan är det bara att fylla med isolering och det innertak som du väljer.
Klart att använda.
Jag är osäker på hur du menar med läkten. Ursäkta min okunskap :surprised:
På vilket håll sätter jag dessa?
Jag tänker att om man sätter upp dom på längden (dvs paralellt med de långa reglarna i taket) så bör luft komma in emellan alla reglar/läkt i taket och det är väl det som är meningen antar jag.


Spikar man bara upp läkten taket?
 
Redigerat:
Hörnen kommer du inte åt att isolera Ca 10x10 cm och dryga 2 m högt... det skulle ha gjorts innan väggen brädades igen från utsidan...

råsponten i taket bör du ventilera genom att först sätta upp vindavisare ca 2.5cm och sedan isolering ,så tjockt du vill ha..

///BG
 
  • Gilla
gusaro
  • Laddar…
BG.s skrev:
Hörnen kommer du inte åt att isolera Ca 10x10 cm och dryga 2 m högt... det skulle ha gjorts innan väggen brädades igen från utsidan...

råsponten i taket bör du ventilera genom att först sätta upp vindavisare ca 2.5cm och sedan isolering ,så tjockt du vill ha..

///BG
Hörnen blir problem alltså?
Hur löser man det då?
Är det inte bara att klippa till några bitar och trycka in?

Vindavisare skriver du, funkar det inte bara att sätta upp läkt i taket och spika på masonitskiva?
 
Läkt och masonitskiva blir utmärkt i taket.....

facken som bildats i hörnen ,
kan man antingen göra som många,, skita i och accetpera att det kyler där....
Eller också försöka göra någonting åt ...
Plocka ned utifrån för att isolera är uteslutet tycker jag...
själv hade jag borrat ett större hål (typ50-100mm) högt upp i en av reglarna
eller från utsidan om det går att göra det dolt där...
och fyllt med isolerkulor av något slag...
bankat i sidorna så att detsätter sig fyllt igen...
och sedan hade det fått vara bra
 
Redigerat:
BG.s skrev:
Läkt och masonitskiva blir utmärkt i taket.....

facken som bildats i hörnen ,
kan man antingen göra som många,, skita i och accetpera att det kyler där....
Eller också försöka göra någonting åt ...
Plocka ned utifrån för att isolera är uteslutet tycker jag...
själv hade jag borrat ett större hål (typ50-100mm) högt upp i en av reglarna
eller från utsidan om det går att göra det dolt där...
och fyllt med isolerkulor av något slag...
bankat i sidorna så att detsätter sig fyllt igen...
och sedan hade det fått vara bra
Men jag förstår inte varför jag inte bara skulle kunna klippa upp lite isolering och stoppa in i utrymmet vid hörnen?
 
Kommer du åt hörnet???

tycker att det ser ut att vara regel mot regel...(som man brukar bygga).

ritar en bild... så kan du dementera om det inte ser ut så hos dig...

///BG
 
  • hörnutrymme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BG.s skrev:
Kommer du åt hörnet???

tycker att det ser ut att vara regel mot regel...(som man brukar bygga).

ritar en bild... så kan du dementera om det inte ser ut så hos dig...

///BG
Då vet jag hur du menar.
Sorry, jag missuppfattade, jag trodde att du först menade något annat.

Huruvida det är byggt enligt din ritning eller inte vet jag inte, i hörnen så går ju reglarna mot varandra men jag vet inte om det är ett "tomrum" innanför.
Jag kan tycka att det känns som att reglarna är såpass massiva så att de inte lämnar något tomrum.
Men jag är inte säker, hur kan man kolla det?
 
Det märker du genom att titta lite närmare... alla reglar i väggen är lika grova... du kan enkelt syfta till med ögonmått så vet du...

///BG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.