pmm skrev:
Detaljplaner är inte demokratiska om det inte gäller samma för alla. Lika inför lagen, glöm det i hus sammanhang.
Då tror jag inte du vet vad demokrati betyder!

Demokrati är folkstyre; detaljplaner bestäms av våra politiker som är folkvalda.

"Lika för alla" har inget med demokrati att göra. En majoritet kan bestämma att en minoritet ska särbehandlas.
 
Beklagar att jag drog in "demokrati" i tråden.

Kommunerna får inte göra annat än att besluta om bygglov enligt Plan- och bygglagen. Det anses vara demokratiskt eftersom de ytterst ansvariga för besluten är folkvalda representanter och att besluten sker decentraliserat. Problemen kommer av att detaljbeslut och bedömmningar delegeras till anställda tjänstemän som är allt annat än folkvalda och att decentraliseringen innebär att liknande ärenden behandlas olika beroende på vilken kommun som beslutar om bygglovet.
 
Själv ser jag dock en poäng i att det t.ex. är en utbildad trafikplanerare som fattar detaljbeslut om hur det tillgänglighetsanpassade övergångsstället ska utformas, (men politikerna ATT det ska bli av), eller att det är planarkitekten som jobbar fram ett förslag till hur mycket prickmark det bör vara i ett kvarter, snarare än att det är hobbypolitikern Gunvald, till vardags bilförsäljare.

Tjänstemännens jobb är att ta fram bra beslutsunderlag så att politikerna kan fatta besluten.
 
Redigerat:
hempularen: Nu gällde det likt för alla, inte 52 vån.
injonil: Även en minoritet kan bestämma att en majoritet ska särbehandlas.
Gå en runda på närmsta villaområde. Många regelbrott skal ni finna. Så sjuka att inte ens maktmissbrukarna bryr sig. Då bör reglerna ändras!
 
bnord skrev:
och att decentraliseringen innebär att liknande ärenden behandlas olika beroende på vilken kommun som beslutar om bygglovet.
Ungefär som att skatten skiljer beroende på vilken kommun man bor i.
 
mariatherese skrev:
Jag kan förstå din oro. Blir ni av med sol eller är det bara insynen som känns jobbig?

Med insyn är det annars så att man är oftast inte tillräckligt intressant för att orsaka någon längre uppmärksamhet. Själv anser jag att insyn är en ganska bra inbrottsförsäkring. Vi har tre rejäla fönster rakt in mot vardagsrmmet så grannarna kan se vad vi tittar på pa tv och vad vi gör. Men jag tror inte folk har tid att titta på mitt rätt trista liv. Men jag tror ingen ens funderat på att göra inbrott I vårt hus. (y)

Är det dessutom bara insyn det handlar om så kanske ni kan diskutera kring hur de ämnar sätta fönster åt ert håll?
Det är både att solen försvinner och insyn. Marken lutar rätt så krafitigt just i vår del av området. Vilket medför att grannens bottenvåning ligger nästan i höjd med vår övervåning. Ett till plan till skulle medföra att de får riktigt bra insyn i vår övervåning oxå och insynen till vår uteplats förbättras oxå avsevärt. Sedan tappar vi i princip all förmiddagssol + att det kommer bli mörkare inne.

Sedan är det en del saker som, tror jag som lekman, gör ett bygglovsärende lite svårbedömd och gör det hela öppet för tolkningar. Det som skiljer sig från andra fall där man man har byggt till på höjden i vårt område är att det närmate helt plan mark och husen är från efter det att detaljplanen införts.
Vårat hus är ett av 4 hus som ligger i rad på lutande mark, det är på gränsen till att de är suteränghus. Alla är byggda i början på 1940 tal, dvs innan detaljplanen infördes. Om man skulle följa detaljplanen till punkt och pricka så skulle nog bara ett av de husen få byggas i dag. Vårat hus är mest troligt för högt (ja jag är medveten om ironin i det hela). 2 ligger för nära tomtgränsen (var av grannens är det ena).

Lutningen gör ju de hela svårt att bedöma bygghöjden på grannhuset. Nu vet jag att man mäter på genomsnittet, men det skiljer minst en meter i höjd över mark mellan den delen av huset som är vänt mot oss jämfört andra sidan + att lutningen inte är konstant. Dvs om de bygger till på höjden så kommer den sida som är vänd mot oss vara minst 50cm högre än vad detaljplanen tillåter medans andra sidan kvalar in under gränsen.

För att ge lite perspektiv till hur högt huset kommer uppfattas från vår tomt. Den sida av huset som är vänt mot oss kommer bli ca 11-12 m högt om man mäter upp till taknocken. om man lägger till höjdskillnaden på marklutningen så är vi uppe i närmare ca 15 meter och det är uppskattningsvis 15 meter mellan husen.
 
O
Kom ihåg en sak i det hela... man äger inte sin utsikt.
 
Lite tråkig stämning i den här tråden... Bara för att några inte tycks inse att samhällsplanerande berör fler än en själv är inte systemet sjukt. Det är en demokratisk process och att ett beslut kan gå en själv emot ingår tyvärr i de spelreglerna. Stadsplaneprocessen är inte godtycklig, det finns stadgar som måste följas. Det innebär inte heller att man hux flux beslutar om en planändring utan att följa den lagstadgade processen. Stadsplanerna arbetas visserligen fram av tjänstemän men Stadsbyggnadsnämnden är de som beslutar och där är det de av kommuninnevånarna valda politikerna som har sista ordet. Kommunism är något helt annat....

Roger
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Utmärkt inlägg. Särskilt att ifrågasätta bygglov verkar vara mycket impopulärt. Varför ska man hamna i underläge när man hävdar det som är rätt? Det är utmärkt att det finns en ordnad process med tydliga planer med så lite utrymme som möjligt för olika tolkningar och avsteg.
 
Mm håller med... Det vart väldigt snabbt en "big brother hus" stämning och då har vi inte ens kommit så långt att ifrågasätta något. Jag undersöker ju bara vad som gäller vid bygglov och för att veta vilka rättigheter vi har. Förhoppningsvis kan vi hitta en smartare lösning på problemet som alla parter är nöjda med.
 
Solen är ju en trist fråga men är det femton meter mellan husen så bör det helt sluta skugga er när solen har stigit upp 45grader (eller lite tidigare). Sen vandrar ju solen inte rakt över himmeln så det kanske inte behöver bli så illa. Själv hade jag varit mer ledsen över om det hade varit eftermiddags eller kvällssol. Inser dock att sånt är individuellt och beror på hur man utnyttjar sin trädgård.

Om fönstersättningen kan påverka hur ni upplever insynen så kan du ju komma överens med grannen om att du godkänner hans ansökan enbart om ni kan komma överens om fönstersättningen.

Vi har en gammal detaljplan i området som jag tror inte många hus följer. Här är det lätt att få ett bygglov som avvek från detaljplanen.
 
Redigerat:
Du kan testa och rita upp husen i sketchup, där kan man sen lägga in solen efter årstid och tid på dagen och kolla hur det blir med skuggan. Det räcker att göra ganska grova skisser på husen.
 
Slöläste lite på sidan och fastnade på detta inlägg. En fråga om bygglov m.m. och det har nu uppgått till 4 sidor...Det verkar som om frågeställaren fått lite kött på benen över vad detaljplanen säger, men även att man måste vara på sin vakt för att värna om sina intressen då man inte vet vad som kan ändras.

All diskussion utan man ens vet om ifall grannen skall bygga ut eller inte. Det var ju bara en hörsägen. Steg 1: Snacka med grannen, lite dumt och nyfiket, kring hans idéer så du vet lite mer vad som gäller och vad han tänkt. Det kanske inte är något problem, han kanske tänkt om eller tänkt annorlunda. 2: Kolla med andra i området som byggt till vad som gällde då. 3: Därefter när du vet kontaktar du kommunen för att säkerställa att du måste få yttra dig om det dyker upp en bygglovsansökan.

Men helt rätt, det är bättre att förekomma än förekommas. Nyfiken på att höra vad grannen sagt...Dock lite tröttsamt att behöva läsa 3 sidor med påhopp innan man kommer till slutet.

Lycka till! :cool:
 
Jag tycker att det rimligen borde vara den granne som har planer på att bygga ut som tar initiativ till att informera och diskutera. Lite omvänt att man ska behöva ha koll på vad grannarna planerar. Jag har själv erfarenhet av just den situationen, att en granne inte diskuterar eller informerar.
 
  • Gilla
nattugglan11 och 1 till
  • Laddar…
Håller fullständigt med, men man kan inte räkna med att alla tänker så. Alla är vi ju olika. Därför bör man själv, om man kan bli drabbat, inte vänta och se utan vara uppe på tårna. I efterhand om det blir godkänt är det mycket större uppförsbacke att ändra...

Har hört om nyinflyttade grannar som fullständigt struntade i övriga utan bara körde på sitt race utan att informera övriga så man skall inte ta något för givtet. (Nu har även jag bidragit till att antalet sidor på denna tråd ökar - sorry)

Piraya
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.