Hatten av, återigen är jag imponerad av din insats. En bastu eller jordkällare hade jag nog tagit som nästa projekt. Lycka till.
 
Tack tack!

En jordkällare hade varit något! Att köpa en bastutunna idag kostar inte många slantar. Så det lutar lite åt att köpa en färdig trots allt.

Men jag ska nog ändå börja hamstra virke till något större projekt.

Hur som, nästa större projekt är en solfångare. Men själva researchen på den tar jag i en annan tråd och på lite andra ställen. Sen sammanfattar jag mina kunskaper och framsteg här, som vanligt. :)

/C
 
Åkte till stugan idag för att avsluta lite vilande projekt. Vårvädret var fantastiskt!

Vad gäller värmen så tog det ca fyra timmar att få upp den i stugan. Men då hade jag en gasolvärmare med den sista timmen. Jag måste ordna någon fläkt som kan få värmen att cirkulera ner från loftet, för där blir det varmt med en gång.

I övrigt så skulle jag sätta upp vindskiveplåtar, lasera trekantslisterna på gavlarna i taket, bygga en skänk m.m. Istället blev det lite städning inuti... Målade och plockade lite..

Så vad gick snett? Jo, stereon la av, snöret till elverket gick fick jag i handen och stegen hade kilat fast pga kälen... så när jag äntligen har tre dagar dedikerade till stugan, då saknar jag redskapen jag behöver allra mest.

Så nu sitter jag här med tid och dom ekonomiska medlen att avsluta det sista, men jag lär vänta på reservdelar till elverket och att kälen går ur backen..... surt sa räven. q(;^;)p


Solcellen laddade i alla fall friskt, trots vinterplaceringen vertikalt på gaveln..


/Christian
 
  • IMG_4560.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4569.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4562.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4568.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4573.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4574.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aotch! Skitsnyggt! Vill inte vara dum, har inte läst hela tråden...men har du blivit informerad att timret trycker ihop sig, såg att det satt lister och foder uppe runt fönstren, svärden i stockarna borde vara anpassade så att inte fönster smäller av trycket. Har det redan börjat att kärva lite så ta kontakt med timmermannen han har ofta alla lösningar om det vill kärva lite... Stockarna är inte helt torra, men måste säga att det är en otroligt snygg planlösning... Angående värmen så är det en ny generation värmepumpar, vinddrivna verk mm på gång inom en snar framtid! borde kunna driva hela "stugan" året runt.....
 
Hmm! Det kan löna sig att läsa mera av en tråd innan man gör inlägg! Ser att du har ett elverk och lite annat smått o gott! Bra tänkt! Kommer att följa tråden med intresse....Lycka till med allt!^^
 
Pagno skrev:
Hmm! Det kan löna sig att läsa mera av en tråd innan man gör inlägg! Ser att du har ett elverk och lite annat smått o gott! Bra tänkt! Kommer att följa tråden med intresse....Lycka till med allt!^^
Hehehe ibland så ;)

Jag vet inte om du läste det jag skrev om sättningar också, men allt sånt är med i beräkningarna. Om jag inte minns fel så finns det tillräckligt med utrymme för att stugan ska kunna sätta sig upp emot 4-5cm ovanför fönstret och ca 3cm när det kommer till fodret. Och först då tar en rejäl regel upp smällen innan fönstret kläms.

Men tack för de vänliga orden om min stuga :)

Hälsningar
Christian
 
Jag vet inte om jag skrivit det tidigare men undertaket till loftet började mögla. Men det var bara två brädor som synligt möglade. Färghandeln tyckte att jag skulle tvätta bort möglet och måla över. Men det kändes inte riktigt bra....

...så för stugan och min egen sömns skull så blev det ett byte. Sponten dessutom inte torkat isär som jag först hade tänkt. Taket får samma färg som övriga stugan så fort det är säkra plusgrader dygnet runt.




Idag fick jag besök av svågern Dennis. Vi har under veckoslutet tänkt att göra klart dom sista nageltrången på stugan. Målet för helgen är:

  • Nytt undertak
  • Sarg runt altanen
  • Skänk
  • Vindplåtskivor
  • Lista runt åsarna
  • Lasera och sätta upp gavlarnas trekantslister


Idag har vi rivit och skruvat dit ny panel. :) Imorgon ska vi skruva det sista och olja in det. Det börjar närma sig helt färdigt!


/Christian
 
  • 20120329-2045191.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120329-204541.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120329-204721.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut, har du bytt till en annan sorts undertak, ser inte redigt likadant ut, förståg inte redigt vad du skrev ovan om jag ska vara ärlig, kan bero på att jag är trött också.
Om jag minns rätt har jag nog sett nån enstaka bräda mögla lite på mitt garage o på friggeboden också, och man ser det rätt ofta på diverse byggen tycker jag, vad det beror på vet jag ej, men tror det beror på hur virket har behandlats innan man köpt det, t.ex. om virket ligger på byggmax, kan det ibland regna in på virkespaketen, man kan se paket som är fuktiga, även om de ligger under skärmtak, troligen är de isåfall fuktiga sen tidigare o därför de möglar, men borde sluta mögla om de sitter som undertak sådär, tror inte det finns nån risk att det skulle sprida sig heller, som sagt skrapa bort o måla på borde fungera tycker jag. Har man lagt råspont på ett tak har man inte så mkt att välja på heller, det går inte byta efteråt :)
 
Kort och gott Patrik, taket möglade lite för mycket för att jag skulle tycka det kändes okej. Eftersom jag är för dåligt insatt så tog jag beslutet att byta det. Kostnaden var inte allt för hög och slutresultatet blev riktigt bra :)


Idag har vi gjort klart undertaket och börjat med sargen runtom altanen. Det blir riktigt bra! Självklart så har vädret gått upp och ner. Det har snöat, regnat, haglat och blåst storm. Men självklart har varje sak hänt flera gånger och där i mellan så har solen lyst. Aprilväder? :p

Vad gäller allt som ligger under altanen så ska det bort. Det ligger där som en nödlösning. Varför det inte är något grus över fiberduken beror på att just då fick jag inte tag på något grus. Men jag ska skotta in ett lager så fort jag får tid.

I övrigt så är det lite pyssel med trädgården. Rabattsargen var inte i något vidare skick.. men allt ser lika dystert ut varje höst. Jag minns hur paniken satte in förra året också :p

/Christian
 
  • bild(5).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker gräset på taket ser gräsligt ut. :wow:
 
Immobil skrev:
Jag tycker gräset på taket ser gräsligt ut. :wow:
Badamm tss :D
 
20120331-205416.jpg


Kolla vädret! Så fort värmen kommer för att stanna så ska rabatten göras i ordning :) Sen ska pelargrillen bytas ut mot en Weber One Touch Pro 57cm! (y)

/Christian
 
Idag började vi med skänken. Den är 115cm bred och 40 djup.

Ram = 15*69 planhyvlat
Bottenplatta = MDF
Sidostycken = 15*95 planhyvlat
Toppskiva & hyllplan = Stavlimmad furu 15mm

All furu på insidan skall laseras. Bottenplatta och utsida blir vit. Sen blir det två täcklister på framsidan samt ett vitt draperi.

Fan vad kul det är med verktyg och maskiner. Kul när man kan använda spikpistol, överhandsfräs, sticksåg, kap&ger-såg, skruv/borrmaskin m.m. till ett projekt! Jag måste hitta flera sådana :)

Vad gäller spikpistolen så är det en Cotech från Classe för 349:- Idag har den fungerat perfekt! Inte ett enda sneskott, luftskott eller liknande. Perfekt! Den rörliga nippeln bak gör den väldigt smidig att jobba med.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161527164

Dennis, tjejens lillebror, hjälpte till idag också.
 
  • IMG_4885.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4889.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4896.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4893.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4906.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4900.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att du har kommit igång på forumet igen. Den där spikpistolen, har den nosskydd så att det inte blir märken i materialet?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Nej, det har den inte :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.