Om du ska köpa ett begagnat bromsat släp måste du kolla axeln noga då dom kostar runt 5000kr att köpa nya.
Många som har bromsade släp har kört rejäla överlass på dom , tex grus och jord .
Själv kör jag en obromsad tiki trailer med hemmabyggda grindar den är ca 1250 x 2650 i måtten på flaket och fungerar ypperligt till att hämta byggmaterial och köra bort ris o grenar men den lastar bara ca 450kg (650kärra) men det räcker till vårat behov.
 
Mikael_L skrev:
10" hjul, får framföras under vintern med sommardäck. Men man får väl undvika att köra då det är halt, för sin egen skull.
Eftersom jag nu börjat läsa vad du skriver.. :)

Saxat från Transportstyrelsen med min understrykning.

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.


Jag skulle tro att man åker dit så fort det är halt. En polisman kommer garanterat att bedöma det som trafikfarligt.
 
Själv köpte jag en Caravan 1250XL på K-rauta för två år sedan och är mycket nöjd. Kanske inte den häftigaste släpvagnen men fungerar bra då den rymmer t ex gipsskivor. Dessutom brukar K-rauta ha ha erbjudanden på just denna släpvagn ofta.

Tänkte först köpa en begagnad släp men priserna på begagnade släpvagnar är i de flesta fall löjligt höga.

Ett bra tips är att köpa höga "häckar" som gör släpen mer användbar när du t ex ska till återvinningen.

/K
 
  • Gilla
andersal
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Eftersom jag nu börjat läsa vad du skriver.. :)
Härligt, så här efter 15000+ inlägg ... (y)
Vad jag längtat, nu kan jag äntligen ta det lite lugnare. ;)

Saxat från Transportstyrelsen med min understrykning.

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.


Jag skulle tro att man åker dit så fort det är halt. En polisman kommer garanterat att bedöma det som trafikfarligt.
Ja kanske. Eller kanske inte. Polisen agerar lite irrationellt ibland, Man "blundar" för brott som är jobbiga att leda i bevis. Att stå där i tingsrätten och hålla på och dividera om hur halt det var vid tillfället är kanske inte varje polismans dröm.

Men själv skulle jag troligen hoppa att köpa vinterdäck om jag köpte ett sådant släp, men jag skulle även ställa in alla körningar då det verkligen är halt.
Inte för polisens skull, utan för min egen och mina medtrafikanters skull. :)
 
Då man väl hittat släpet man vill ha så kommer ju nästa fråga, skall man bara ha släpet eller med gallergrind eller kapell...
jag har ofta skräp på vagnen och då är det ju skönt om det ligger skyddat under ett kapell så att det inte ligger och ruttnar i väntan på resan till tippen.
Å andra sidan, om man har gallergrindar så kan man ju fylla släpet rejält med skräp.
(Men xatan vad dyrt med kapell, nätgrindar har jag hittat på blocket för 4K,)
 
Tune skrev:
Köpte en sådan här för ett par år sedan:
[länk]

Helt ok för mitt behov
Fördel: lite högre lemmar än normalt

Nackdel: låg lastvikt.
När jag var inne o besiktigade mitt Tiki släp för ett par veckor sedan beklagade sig besiktningskillen över just dessa Harald Nyborg släp. Han menade att hälften av dom som kommer in får anmärkning på hjullagren.
 
mycke_nu skrev:
Eftersom jag nu börjat läsa vad du skriver.. :)

Saxat från Transportstyrelsen med min understrykning.

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.


Jag skulle tro att man åker dit så fort det är halt. En polisman kommer garanterat att bedöma det som trafikfarligt.
Åretruntdäck som dom flesta släp har som man köper duger väl på vintern. Dock får man inte ha dubbat på bilen om det samtidigt är halt.
 
Jag var också inne på ett litet 750kg släp. Slutade med att jag importerade ett högbyggt 3000kg från Tyskland. Hade det inte vart för att jag har firma som står för släpet så skulle jag nog också ha en XL1250 på gården. Att det är obromsat ser jag som en fördel då det blir minimalt med underhåll.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Norrhyttan skrev:
Bromsar, och framför allt fjädrat, släp om du ska använda det mycket och köra längre sträckor. Att skutta runt med en tom kärra utan fjädring kan göra vem som helst galen, och lasten mår sällan bra av en stum kärra.

Används kärran mer sparsamt och bara hemikring - köp en obromsad.
+1 på den.
Kör man mycket med släp ska man inte snåla, av flera anledningar.
Men för villägarsvensson som rattar iväg med sitt släp 4-5 korta resor per år är ett obromsat billigt EU-släp helt perfekt.
 
P
Det finns ett antal firmor som säljer genomgångna begagnade bilmackssläp.
Ofta är det så att axeln på dom är numret större än vad släpet är registrerat för...
Grindar etc får du ofta också med. Titta på blocket så kan du hitta dessa firmor.
Man om du vill kunna ta en hel bunt gipsskivor (kanske 26kg x 40st) så måste du ha ett släp som klarar över ton'et men det ville du kanske inte ha
Normallängden på skivor är 240/250cm men det finns skivor idag som är 270cm. Det klarar inte alla släp.
Sen bromsat/obromsat.. Jag valde ett bromsat och skulle välja det igen alla gånger fast det lilla extra jobbet med att se till att det funkar. Det är klart trevligare att köra med om drar tungt. Obromsat med last i överkanten på gränsen kan kännas jobbigt men tänkte du bara köra "skräp" så funkar obromsat men prova lasta ett lass grus.......
 
Kolla även vad din bil får dra när det det gäller obromsade släpvagnar. Hade ett obromsat 650 släp för ett antal år sedan. När jag sedan bytte bil till en v70 visade det sig att volvo begänsade maxvikten till 500 kg för obromsade släp. förmodligen för att kunna dimensionera bromsarna på bilen därefter. Slutade med att jag bytte till ett bromsat 750 istället.

/ Ante
 
De billiga obromsade kärrorna tycker jag att man ska tänka en gång till innan man köper.
Får man tag på ett fd hyrsläp brukar det vara bra grejer. Jag skaffade ett sådant med kåpa och det är bekvämt att kunna ha det väderskyddat och det rymmer ganska mycket. Reservdelar är billigt och lättmeckat.
 
Jag har via jobbet tillgång till ett släp med glasfiberkåpa och extra höga lämmar. Funkar klockren till det mesta håller soffan från Ikea torr på vägen hem, ris och grenar på väg till tippen kan inte blåsa av, det syns inte utifrån hur mycket last det är i det.
Har för mig att vi gav runt 10000 för ca 10 år sedan begagnat från Eldon.
 
  • ImageUploadedByTapatalk1332915621.519163.jpg
D
Mikael_L skrev:
Men själv skulle jag troligen hoppa att köpa vinterdäck om jag köpte ett sådant släp, men jag skulle även ställa in alla körningar då det verkligen är halt.
Vad jag inte kan förstå är varför inte släpen säljs med dubbfria vinterdäck som standard. Då kan man ju köra dem både på sommar och vinter (om man kör dubbfritt dragfordon). Är de dubbfria vinterdäcken så ruskigt dåliga på sommaren att de inte skulle fungera på ett släp under sommartid?
 
Bubblaren skrev:
Jag har via jobbet tillgång till ett släp med glasfiberkåpa och extra höga lämmar. Funkar klockren till det mesta håller soffan från Ikea torr på vägen hem, ris och grenar på väg till tippen kan inte blåsa av, det syns inte utifrån hur mycket last det är i det.
Har för mig att vi gav runt 10000 för ca 10 år sedan begagnat från Eldon.
Jag kollade efter sådana i fjol sommar. Ca 15 000 får man räkna med för liknande.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.