Zynx skrev:
Lås på dörrar och fönster har man endast i försäkringshänseende, de ger inte mycket skyddsvärde i ett hus med vanliga fönster på markplanet. Men detta är en helt annan diskussion för en helt annan tråd :-D
Nu kan jag ju ändå inte låta bli att hugga på det där, för frågar du en erfaren inbrottstjuv så är objekt med många och stora glasade partier på markplan ytterst oattraktivt ur ett... icke auktoriserat inpasseringshänseende, då de stora fönstren gör att det är företrädelsevis enkelt att notera att det rör sig obehöriga individer inne i bostaden.

Något eller några få fönster, gärna placerade insynsskyddat, och sen inte alls så mycket fönster som vetter mot gata och grannar, det är vad man önskar som inbrottstjuv.
 
timmelstad skrev:
Nu kan jag ju ändå inte låta bli att hugga på det där, för frågar du en erfaren inbrottstjuv så är objekt med många och stora glasade partier på markplan ytterst oattraktivt ur ett... icke auktoriserat inpasseringshänseende, då de stora fönstren gör att det är företrädelsevis enkelt att notera att det rör sig obehöriga individer inne i bostaden.

Något eller några få fönster, gärna placerade insynsskyddat, och sen inte alls så mycket fönster som vetter mot gata och grannar, det är vad man önskar som inbrottstjuv.
Jo det håller jag med om, men då är det fönstrenas storlek och placering på bottenplanet som är avgörande, inte om det är lås på dem eller på dörrarna.
Det jag menar är, varför lägga 2000kr på en låscylinder på ytterdörren, när du kan kasta en sten genom rutan och komma in? Kolla med era försäkringsbolag vad de kräver för lås på dörrarna så blir nu förvånade. ;-P
 
timmelstad skrev:
Något eller några få fönster, gärna placerade insynsskyddat, och sen inte alls så mycket fönster som vetter mot gata och grannar, det är vad man önskar som inbrottstjuv.
Det här älskar jag med Byggahus. Det finns erfarna yrkesmän inom alla professioner som hjälpsamt och vänligt delar med sig av sin expertis till glädje för alla oss okunniga amatörer...:cool::wow:;)
 
Antar att alla inte vet varför man ska/kan låsa ex vis fönster innifrån...
 
raveper skrev:
Antar att alla inte vet varför man ska/kan låsa ex vis fönster innifrån...
Dels för är att försvåra utforsling av gods. Att baxa en 52" TV genom ett krossat fönster är svårare än att bära ut genom dörren.

Sen är det ett enkelt sätt att få 2-åringar att inte fly hemmet.
 
Totem skrev:
Inte speciellt märkvärdigt hus förutom toalettlösningen som ser ut som den är plockad från en färja.... (Typ finlandsbåt).

[länk]

Har aldrig sett den lösningen i ett hus innan.
Klar husvagns-feeling med den toan. :)

Innovativ lösning också - inspektionsluckan(?) under handfatet var visst för liten.
Lösning: såga större hål och tejpa tillbaka bitarna med vanlig tejp. (y)

image
 
Totem skrev:
Inte speciellt märkvärdigt hus förutom toalettlösningen som ser ut som den är plockad från en färja.... (Typ finlandsbåt).

[länk]

Har aldrig sett den lösningen i ett hus innan.
Det är rätt vanligt i Japan, jag har sett dom i ett par dokumentärer därifrån.
 
Hade ett sådant badrum i ett hotell i London en gång. En plastlåda....
 
raveper skrev:
Antar att alla inte vet varför man ska/kan låsa ex vis fönster innifrån...
Jag är sedan en dryg månad tillbaka medveten om varför :confused:
Fönsterlås gör det betyligt jobbigare att ta sig in, normalt sett så slår man sönder fönstret och öppnar det och slipper det vassa glaset som är kvar i kasetten. Finns det lås så får man inte upp fönstret och man kommer inte åt mer än det absolut närmaste. Hos mig försökte man ta min stenålderslaptop som låg 2m in, det enda man lyckades med var att ha sönder fönstret (som de sen inte kunde öppna), mina två datorskärmar (stenen de kastade in tog dem) och sagda laptop då man repade den med allt glas, samt att man skrämde vettet ur mig och min sambo mitt i natten:thumbdown:
 
Daniel78 skrev:
Det är rätt vanligt i Japan, jag har sett dom i ett par dokumentärer därifrån.
Jepp. Jag har en snarlik, men med badkar. Duschvarianten ar vanligare i UK/USA, badvarianten i Asien. Egentligen ar det en perfekt losning, det ar bara att baxa in ett fardigt badrum i huset, inget kaklande, tatskikt, vatrumstapeter eller mogel. Latt att halla rent och bara att plocka ut om man vill renovera 20 ar senare. Ratt skotta haller dom i manga herrans ar.
 
Om det fanns att köpa i Sveige hade jag nog inte tvekat att sätta in en sån om jag renoverat våra badrum. Alternativet är en stor duschkabin och resten inte så noga.

Någon som vet var man får tag i sådana?
 
-MH- skrev:
Om det fanns att köpa i Sveige hade jag nog inte tvekat att sätta in en sån om jag renoverat våra badrum. Alternativet är en stor duschkabin och resten inte så noga.

Någon som vet var man får tag i sådana?
Helt klart rekommenderat. Men det kan vara bokigt att satta in i fardigbyggda hus, lampar sig bast for lagenheter och nybyggen.

Googla pa "prefabricated bathroom pods" sa kommer det upp hur mycket som helst. Billigast ar att direktimportera fran Kina.
 
Hmm intressant för kommande garage bygge (som skall ha inredd övervåning).
Nån som vet vilket pris som detta betingar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.