Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har en tomt på 200kvm så jag skulle lätt klara mig på den minsta modellen (305).
Det jag funderar på är dock om den klarar lutningarna i min trädgård.

Det står på hemsidan att den klarar lutningar upp till 25%.
Vad innebär detta? Hur mäter man det?

Jag bifogar 2 bilder på de 2 värsta slänterna i min trädgård, gräsmattan har som synes inte såtts ännu.


Vad tror ni, klarar han det eller inte?
 
  • DSC00550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
savio skrev:
Har en tomt på 200kvm så jag skulle lätt klara mig på den minsta modellen (305).
Det jag funderar på är dock om den klarar lutningarna i min trädgård.

Det står på hemsidan att den klarar lutningar upp till 25%.
Vad innebär detta? Hur mäter man det?

Jag bifogar 2 bilder på de 2 värsta slänterna i min trädgård, gräsmattan har som synes inte såtts ännu.


Vad tror ni, klarar han det eller inte?
Bör inte vara några problem, men jag hade lagt en rad med trädgårdsplattor längs husväggen för att slippa trimmning.
 
WinMan skrev:
Min 305:a är på service ska få krocksensorerna bytta, eller det är väl gummistagen som ska bytas om jag inte missminner mig. Den har inte strulat så mycket men några gånger förra sommaren så fastnade den. Den ska få ny programvara också. Någon som hört något om den?
Förra året (första säsongen) var det fel på krocksensorerna på ena sidan (minns ine om det var hö eller vä). Dessutom hade man problem med mjukvaran. Detta går dock på garantin.
 
Nonkan skrev:
Bör inte vara några problem, men jag hade lagt en rad med trädgårdsplattor längs husväggen för att slippa trimmning.
Du tror att den klarar de skarpa slänterna alltså?

Ttädgårdsplattor (om du menar stenplattor) ligger ju redan längs den röda husväggen.
Du kanske menar den vita förrådsväggen?
 
Szture skrev:
Förra året (första säsongen) var det fel på krocksensorerna på ena sidan (minns ine om det var hö eller vä). Dessutom hade man problem med mjukvaran. Detta går dock på garantin.
Hur fungerar detta då? Man ringer Husqvarna så fixar dom det oavsett vart man köpt den?
 
savio skrev:
Hur fungerar detta då? Man ringer Husqvarna så fixar dom det oavsett vart man köpt den?
Enklaste är att gå tillbaka till återförsäljaren där du köpt den.
 
Pepparkaka skrev:
Enklaste är att gå tillbaka till återförsäljaren där du köpt den.
Ifall man har köpt den privat och inget kvitto finns tänkte jag närmast på.
 
Jag köpte mig en 220AC i fredags och byggde då ett litet krypin under altanen.
Går det att ha laddstationen så här? Hur beter sig klipparen runt omkring laddstationen?

Som det är nu har klipparen inga problem att ta sig in eller ut, men när den klipper så
kör den både in i hålet och krockar med kanterna runt hålet, jag ser ingen riktig
möjlighet till att lägga slingan så nära stationen att den inte kör på något.

Tacksam om någon kan tipsa mig om hur man kan lösa det här
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
savio skrev:
Ifall man har köpt den privat och inget kvitto finns tänkte jag närmast på.
Då blir det nog värre. Även om 305:an inte varit på marknaden mer än 1 år (tror jag) och att det därmed inte borde vara någon diskussion om garantitiden har gått ut, tror jag att få återförsäljare tar emot en "papperslös" maskin. Kanske det finns något unikt nummer på varje maskin och den därmed kan spåras? Enklaste är väl att kontakta Husqvarna direkt.
 
Peter2400 skrev:
Jag köpte mig en 220AC i fredags och byggde då ett litet krypin under altanen.
Går det att ha laddstationen så här? Hur beter sig klipparen runt omkring laddstationen?

Som det är nu har klipparen inga problem att ta sig in eller ut, men när den klipper så
kör den både in i hålet och krockar med kanterna runt hålet, jag ser ingen riktig
möjlighet till att lägga slingan så nära stationen att den inte kör på något.

Tacksam om någon kan tipsa mig om hur man kan lösa det här

Jag har samma installation under altanen. Det ser ut precis ser ut som hos dig (inklusive de snedställda frontbräderna :))


När jag ser din bild och utifrån min egen "trial & error" - så tror jag följande:

-1-
Prova med att flytta ut begränsningsslingan från altanen något, så att AM inte slår i altankanten.

-2-
AM & Laddstation ska ut lite grand. I mitt fall så står aktern på AM ut ca 10cm från altankanten och i det läget blir det aldrig problem att docka. Flyttar jag helt in AM, ungefär som det ser ut på din bild så får jag problem med dockningen och den vill gärna krocka kanterna.


jokomoko
 
Redigerat:
Någon som har koll på om det finns erbjudanden på 230 ACX nu?
Tänkte slippa taut min Stiga Villa som är nyrekondad och klar till försäljning =)
 
Jag är lite sugen på att beställa en 230 ifrån autobotics.co.uk. Det blir ca 19.500:- levererat till gräsmattan. Dem har även bra priser på tillbehören, behöver nog tyngre hjul pga backig gräsmatta. Bilderna som savio visar ovan är platt som en fotbollsplan jämfört med min ondulerade matta :)

Dock är jag lite orolig över garantiärenden. Måste jag skicka tillbaka den till UK vid fel?? Har Husqvarna europagaranti så att jag kan lämna den till valfri verkstad om något går sönder?
 
Angående Signalförstärkare till 230 ACX

magnil skrev:
Hur fungerar signalförstärkaren? Skall göra en stor installation med 700 m + 2 långa guidekablar och fick förstärkaren idag. Det fanns ingen manual och den hade bara två flatsift. Trodde den skulle ha stöm?

Kopplar man bara in den ungefär mitt på slingan? Hur räknar man guidekabeln för att placera förstärkaren rätt?

Nonkan skrev:
Du har ström i begränsningsslingan. Plugga in den mitt på. Det är inte så himla noga.

Riktigt dåligt att inte ha med instruktion faktiskt. Brukar alltid ligga ett papper med i lådorna till grejerna.
Fick min från http://www.gplshop.se/automower-tillbehor/ idag och 1000 lappen för en klump utan bruksanvisning är skamligt. Jag vet inte ens hur man öppnar den utan att ha sönder den. Har gjort milda försök på ställen jag tror är öppningen men vågar inte hårdare ifall den ska gå sönder. Huskvarnas hemsida ger heller ingen hjälp.

Riktigt dåligt Husqvarna och GPL, Skäms!

Jag får fråga här :confused:

Fick upp den till slut med att bända med skruvmejsel och jag gissade rätt på ställe där man ska öppna den.

signal_f.jpg

Men nu måste man väll köpa till Husqvarnas kontaktdon? Ingenstans stod det och hade det gjort det hade jag beställt det samtidigt.
1976893-origpic-b97d40.jpg_0_0_100_100_150_81_70.jpg

Vad tycker ni, stinker det eller är det bara att skala? I alla fall fri frakt.
 
Redigerat:
Tack för tipsen jokomoko, jag ska prova mig fram i helgen och
se om jag kan få till någon lösning.
Det känns lite tråkigt om man inte kan kan ha den i ett hål som jag har, borde finnas en inställning
som påverkar om den skall klippa runt laddstationen eller inte, det går ju ställa in hur långt den skall
backa när den åker ut så det borde kunna fungera likadant när den ska in.
 
Peter2400 skrev:
Tack för tipsen jokomoko, jag ska prova mig fram i helgen och
se om jag kan få till någon lösning.
Det känns lite tråkigt om man inte kan kan ha den i ett hål som jag har, borde finnas en inställning
som påverkar om den skall klippa runt laddstationen eller inte, det går ju ställa in hur långt den skall
backa när den åker ut så det borde kunna fungera likadant när den ska in.
Det är korrekt att man kan ställa in hur långt den ska backa, när AM ska ut.
Vad jag vet går det inte ställa in på liknande sätt när den ska in, även om man har guideslinga. AM gillar inte trånga passager. Jag tyckte också att det var synd att "dra ut" laddstationen en bit, men för mig var det lösningen. Jag fick dessutom göra öppningen lite bredare än vad du har. Lycka till och berätta gärna hur det gick sen!

jokomoko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.