Almvägen.
 
Tufft!
 
palman87 skrev:
Tufft!
(y)
 
A
Det är verkligen olika beroende på var man bor. Då jag grävde in kommunalt vatten så fick jag koppla in på ventilen själv, dra slangen därifrån och in, koppla in vattenmätaren och till husets system. Inget krav på att nån annan skulle behöva göra det. Dom gav mig en vattenmätare bara. Ingen koll i efterhand heller hur jag gjort.
 
Göran.W
Och till mig sa dom bara ring när du ska ha vatten mätaren momterad.
Nu hade jag iof träffat dom för servicen hade dom satt på fel tomt 1971 så dom ville titta på det.

Tror det är lite vad dom får för känsla för en för det finns hemmapulare som inte skulle dra sig en sekund för att sätta en plast kopplig som bara tätar med en o ring för den är billigare.

Beulco kopplingar är fan inte billiga men det är det ända som håller i längden.
 
Göran.W skrev:
Nej nej inte prk kopplingar [länk]
Endast Beulco kopplingar ska användas [länk]

Vattenmätarekonsoll [länk]
Okey tack.
Hornbach har väl såna kopplingar och vattenmätarkonsol?
 
Nu gör ju du som du vill men jag skulle aldrig använda o speciellt inte gräva ner en beulco koppling. Nä prk är det som gäller.

Men som sagt, du kör på den du vill.
 
Göran.W
Prk koppling består av mässing och en plast skruv som klämmer om slangen och tätar samt låser den.

Beulco koppling består av mässing med en inre stödhylsa och en klämring som tätar och låser slangen precis som klämrings kopplingar gör på koppar rör.

Vilken som håller bäst lämnar jag till var och en att bedömma.

Nu ska man inte behöva skarva i marken heller för den delen för det är bara dumt när det går att få tag i slangar långa nog.
 
Göran.W skrev:
Prk koppling består av mässing och en plast skruv som klämmer om slangen och tätar samt låser den.

Beulco koppling består av mässing med en inre stödhylsa och en klämring som tätar och låser slangen precis som klämrings kopplingar gör på koppar rör.

Vilken som håller bäst lämnar jag till var och en att bedömma.

Nu ska man inte behöva skarva i marken heller för den delen för det är bara dumt när det går att få tag i slangar långa nog.
Nu blir jag förvirrad på vad jag ska handla.
Prk eller Beulco..hm.
Jag måste ju skarva på slangen som kommunen lagt in på min tomt.
Sen måste jag skarva från vattenmätaren till slangen under huset.
Det blir två skarvar bara.
 
Göran.W
Ring och här med va-verket vad dom tycker är bäst.
Det finns faktiskt kommuner som skarvar med PRK men jag skulle aldrig göra det men det är ju jag det.
 
Ja smaken är som baken-delad.

Gör som göran sa och ring och hör med va verket vad dom tycker. Så får du lite mer kött på benet.

Jag har använt båda kopplingarna rätt mycket och det är bara min personliga erfarenhet som säger prk. Och har man inte gjort såna här inkopplingar för så tycker jag personligen att buelco är lättare att misslyckas med. men som sagt, bara vad jag tycker.

Annars får du svetsa den så anses det vara en "hel" slang. Utan skarvar då vill säga. men det är överkurs:p
 
Göran.W
Håller med om att det skulle kunna vara lättare att misslyckas med Beulco för den ska dras hårdare än man kan ana och där kan man fega ur om man inte är van vid den.
Drar man åt den ordentligt brister slangen innan skarver ger sig.

Prk är i det närmsta idiot säker.
Bara stoppa slangen i botten och dra ner plast muttern i botten.
Dock brister skarven långt innan slangen så man bör väl lägga lite grus runt kopplingen för att minnimera drag belastningarna när marken rör sig för det gör den mer eller mindre alltid när marken fryser även om den ligger frostfritt.

Jag har svetsat en del bergvärme slangar och det är det bästa för en sån skarv brister aldrig om man gjort den som man ska.
 
Redigerat:
Ja en svetsad slang är det bästa, dock överkurs till detta. Tycker det är rätt intressant att en svetsad slang klassas som "skarvfri". Dvs som en hel slang förbi svetsskarven.
 
Göran.W
Pratade med va-verket i Tomelilla i dag och tydlingen skulle PRK vara ok här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.