Undrar lite över skorsten till en kamin som jag har tänkt placera i mitt växthus. Min tanke vara att bara dra ett rökrör rakt upp genom glaset och täta med silikon eller någon annan värmebeständig massa. Allt enligt bild på Stora Bredegårdens hemsida (http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8194&grp=201323).

Pratade idag med en annan kaminförsäljare som inte riktigt trodde på idéen med ett rör genom glaset, då hon menade att det skulle bli för stor temperaturskillnad och att rökröret skulle sota igen direkt. Hon föreslog en skorsten i någon form av betongmaterial, som då helst skulle placeras utanför växthuset.

Någon som har testat eller har några teorier?
 
Jag har inga svar men det låter så rysligt trevligt så jag vill gärna veta vad du får för förslag på lösningar... :)
 
För att få nån ordning på takanslutningen är det enklaste att ersätta 30-40 cm av glaset med en plåt med en infalsad "krage" på. Köper du en "färdig" skorsten så är den redan isolerad med åtminstone 3 cm isolering så nån x-tra sotbeläggning blir det inte. Däremot skulle jag inte köpa nån kamin ifrån nåt ställe som skriver: " Keramiken i eldstaden har ersatts med gjutjärnsplattor som lagrar värmen längre tid". Att de köpt in billiga importkaminer som inte anammat den moderna förbränningstekniken kräver förstås lite ordbajs.
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
Exerg: Ha ha, nej, jag hade nog inte tänkt köpa kamin därifrån... Men du tror inte på att försöka skära hål i glaset och sen täta med någon mjuk massa? Svårt att ersätta bara en liten del av glaset...

Ricebridge: Jag har märkt att i min mammas växthus som bara har enkelglas så tar det inte lång stund innan temperaturen sjunker lika lågt som yttertemperaturen sedan solen gått ner. Nu när jag ska bygga mitt eget växthus (lusthus) så vill jag naturligtvis kunna sitta där så länge jag vill på kvällen så då är ju en kamin ett måste.
 
Temperaturerna runt rökröret blir nog snabb väldigt höga, så jag tror att glaset spricker.
Testa- men jag tror du får byta glaset med rörgenomföringen mot en plåt. Annars finns det ju glas som är tillverkat för att klara temperatur variationerna tex för kaminluckor etc.
 
Ett premodulrör har "färdig" isolering runt sig men röret rör sig lite pga värmeutvidgning mm och därför är det omöjligt att försöka täta med kitt eller silikon för att få tätt. Blir det inte tätt kommer kaminen mycket snabbt att få rostfläckar och bli ful. Växthustak brukar som regel ha tak som består av mindre format av glasskivor som ligger som "fjäll", Man byter ut en sådan glasruta och ersätter den med en plåt med en fastfalsad konad stos där rökröret passar inuti.Kan följa med vid beställningen av rökröret om man vill. kolla på Landy Vent, NVI, Schiedel eller NSP som tillverkar premodulskorstenar.
 
Ett annat alternativ är, att göra en bit av någon vägg i tegel eller Leca. Sedan drar du ut rökröret genom väggen.
Då slipper du problemet med att täta i taket!
 
Hur har det gått med detta?
 
Jag har inte kommit längre - funderar fortfarande hur jag ska lösa det bäst. Mitt växthus kommer att ha hela glasskivor i taket, så där blir plåtalternativet svårt. Funderar på att ha en böj på rökröret och dra ut det genom en sidoruta som lättare kan ersättas med en plåt...
 
Enklast är att dra ut skorsten genom vägg om man nu inte skall behöva oroa sig för vattenläckage genom taket och sedan använda ett "T-rör" med sotlucka för att gå upp på utsidan. Problemet är ju dock då att om det är på en långsida så måste skorsten mynna ut ovan nock i alla fall vid vedeldning. Pelletskamin som har rökgasfläkt som standard klara sig utan naturligt drag och kan avslutas en bit ovan tak (egentligen en meter från taktäckning, men det finns ju inget som kan brinna på växthustaket så....)

I ditt fall var det ju dock vedkamin så beroende av placering så i "värsta fall" kan ju enda lösningen vara att gå upp genom tak. Bäst är att lägga en plåt med kona där röret kommer upp igenom och sedan förlänga plåten upp till nock som man gör vid plåttak. Standardprodukter finns sedan som ser till att du får det tätt. Att själv hitta på lösningar med en plåt som skall tätas runt rör är inte att rekommendera.

Premodul är ett fabrikat och de fabrikat som utöver detta är vanligast bland isolerade modulskorstenar är Schiedel, Biomodul, Landy 2001, Modulex, NVI.

I Boverkets författningssamling (BBR19) står vad som skall gälla för dessa skorstenar. Några viktiga saker:

"Skorstenar samt rök- och avgaskanaler ska placeras och utformas så att närliggande byggnadsdelar och fasta installationer inte kan antändas."

Skorstenar samt rök- och avgaskanaler, inklusive isolering och omgivande schakt, får inte ha en yttemperatur som överstiger 100 °C när den anslutna anordningen drivs med högsta effekt."

Oftast innebär detta att skorstensystem som bara har 25 mm isolering inte klarar gränsen 100 grader och därför måste byggas in i schakt.

Det finns även olika lösningar med ex skyddsrör. Vansinnig regel kan tyckas men bra att känna till!

När du jämför skorstenar ta inte och gå efter meterpris för det är en komplett skorsten du skall jämföra. Vissa kan vara ganska billiga per meter men vara hutlösa på t.ex böjar och annat! Jämför ordentligt, det kan du spara på!
 
Jag har ett växthus från Stora Bredegården och löste det genom att beställa en täckplåt från Nordic Heating som de breddade åt mig så den fick samma brädd som glasrutan. Kapade sedan bara av glaset och ersatt nederdelen med täckplåten.

V2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HeleneP och 2 till
  • Laddar…
_David_ : Tjusigt! Det är något sånt jag också har tänkt mig. Jag har härdat glas i hela växthuset så det går inte att kapa, men tur i oturen var att en av de nästan 3,5 m långa glasskivorna till taket gick sönder vid montering (ca 4 miljoner bitar...) så nu beställde jag ett kortare glas och tänker fälla in en plåt likt du har gjort, men än så länge är min tanke att ha plåten och skorstenen nära nocken, så plåten får överlappa glaset någon centimeter för att undvika läckage.

Ser att standardplåten är 61 cm - mitt hus har glasbredd 74 cm - Hur mycket kostade det att bredda plåten? Ibland kan allt som inte är standard vara hutlöst dyrt...
 
En normal plåt är ca 120x240mm

Glöm inte att lägga upp massor av bilder på hela projektet....
 
Enk Projektet skrev:
En normal plåt är ca 120x240mm

Glöm inte att lägga upp massor av bilder på hela projektet....
Pekpinne kommer :rolleyes: ska vara cm och inte mm väl...
//Jante
 
Jante skrev:
Pekpinne kommer :rolleyes: ska vara cm och inte mm väl...
//Jante
Så klart....slarvigt av mig....:surprised:
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.