M
Hej!

Vi är på g att köpa Thuja (Brabant antagligen) för att anlägga en 40 m lång häck, och vill ha så höga Thujor som möjlig från början helst 1.5-2m men de är så himla dyra. Målsättningen är att få en hög och tät häck på så kort tid som möjligt, och de 50/80cm som normalt finns tar ju flera år att att hinna växa till sig.

Finns det plantskolor att köpa direkt ifrån när vi behöver så mycket, istället för att gå via Plantagen, Granngården eller Zetas? Vi letar i Sörmland/Nykvarn/Järna eller södra Stockholm-områderna i första hand.
 
Redigerat av moderator:
M
Våra kriterier är:

* Insynsskydd (måste vara hög, då vägen ligger högre än tomten
* Grön på vintern
* Snabbväxande

Vår mark är väldigt lerig men har ca 20cm jord med gräsmatta på, men det finns gott om vatten och dränering kan tänkas om det behövs(?). Det är solläge hela dagen.
 
Kolla på http://www.eggert-baumschulen.de/index.php?language=sv
Har bekant som beställde därifrån, ca halva priset mot att köpa i Sverige. Har för mig att frakten ingår i priset. Tänk på att det i Sverige oftast går att få ny planta om någon/några dör om man följt planteringsanvisningarna, så om man beställer utomlands kan det vara bra att beställa lite äldre stryktåligare plantor.
 
M
Tack för svar! Ska höra av mig dit och se om de har några större än 100-125cm.
 
Köpte ca 100 m Thuja Smaragd förra året av en kille på Glömstavägen i Flemingsberg/Huddinge. Hittade annonsen på Blocket. Tujorna är importerade från Polen och ur mitt perspektiv prisvärda och av god kvalité. Han kommer nog snart upp med en ny annons när vårkanten närmar sig... Köpte 40 m i storleken 160 - 180 cm, många av dem var dock klart över 200 cm och köpte sedan 60 m i höjden 60 - 80 cm. Alla har tagit sig fint... Fick ordnat med hemkörning i samband att han fick en leverans för en billig penning...
 
  • Gilla
Casa65
  • Laddar…
M
Tack för tipset! Jag ska deffinitivt leta upp på Blocket :)
 
Om du vill ha en hög häck kanske du ska överväga smaragd istället för brabant.
 
M
thomasx skrev:
Om du vill ha en hög häck kanske du ska överväga smaragd istället för brabant.
Tack för tipset. Smaragd ser lite tätare ut än Brabant, men växer långsammare? Den är också lite dyrare vad jag hittat.

Just nu såg jag 200cm Thujor för 199kr/st Det är väl bra! Import från Holland.
 
  • Gilla
Lolisd79
  • Laddar…
Den polska lastbilen har tagit svängen över Holland. Likt Grekisk olja över Italien ;-)

Odlade i kruka eller i mark, kruka sägs vara att föredra...
 
Micke64 skrev:
Tack för tipset. Smaragd ser lite tätare ut än Brabant, men växer långsammare? Den är också lite dyrare vad jag hittat.

Just nu såg jag 200cm Thujor för 199kr/st Det är väl bra! Import från Holland.
Ja smaragden brukar vara lite dyrare. Men, man får vad man betalar för. i alla fall vad gäller brabant vs smaragd om du frågar mig. Mycket finare och växer högre. Planerar också att sätta 20-30m nu under våren.
 
Om jag minns rätt är kruka att föredra av den anledningen att inga rötter klipps av när den ska skeppas från odlingen, den står i sin kruka "hela livet" till plantering. Hur stor betydelse det sedan har har jag ingen aning om.
 
M
Enligt företaget är de odlade och kommer med "nätklump" och blir 6-10 meter höga.
 
Vad heter företaget du hittat i holland? Jag är också ute efter häckplantor fast kanske avenbok eller ngn annan liknande häck.
 
Hej!

Har byggt invid Järna och handlade hos mannen som sägs finnas vid Glömstavägen. Mycket bra plantor som han fraktade ut. Det blev 201 st smaragder i kruka och i september planterades under några helger och kvällar. So fare so good. Var mäkta stolt då planterna togs sig väldigt bra men också min 600kvm nysådda gräsmatta tog sig över förmodan. Dock tog glädjen slut i slutet av januari då vi hade påhälsning av en flock rådjur. De har nu ätit rent på våra tujor och rivit upp hela gräsmattan. Fort gick det. I min resereach hade jag tagit del av att tujor inte gillas av rådjur men det stämmer bevisligen inte. Nu står jag inför beslut om att plantera om och sätta upp stängsel(1.8m) eller något annat som de inte äter. Som tur hade jag en "stor" försäkring så försäkringsbolaget ersätter med nya plantor + arbete. Så du som tänker plantera dyra plantor se till att dom får skydd.. riktigt bra skydd dessutom. Dessutom är plantor som planteras under vår mer beroende av att du vattnar kontinurerligt under första växtsäsongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.