Hawkai> emballeringen var mycket gedigen, inget var skadat. Å andra sidan var det ju rätt tåliga saker, härdat laminerat glas tål nästan vad som helst. Leveranstiden var väl en dryg månad om jag minns rätt.

SBH> taket är ett vanligt reglat tak med 45x195, och glaset bär ingen vikt alls, det gör stolparna. Glaset bidrar dock med stabilitet genom skivverkan.

L-E och övriga> jag återkommer med länk/mail till glastillverkaren som jag beställde från.

/fth
 
funderar på fylla en 40 ft container med allt som behövs till ett hus och skeppa över till Stockholm. Inte bara fönster som är billigt även bad, kök (corian) golv (parkett solida plankor sten) etc
 
En 40 ft'are är enorm har dock inte riktigt koll på volymer och vikt av byggmaterialet. Det kan vara så att det är totalvikten som begränsar snarare än volymen av byggmaterialet.
 
L-E skrev:
En 40 ft'are är enorm har dock inte riktigt koll på volymer och vikt av byggmaterialet. Det kan vara så att det är totalvikten som begränsar snarare än volymen av byggmaterialet.
En 20 ft får ha 21 ton tror jag, tog in en sådan skiffer från kina några år sen, och det var mycket plats kvar i kontainer. Bästa vore att kombinera saker i olika vikt/volym typ sten+kuddar :) . Själv planera också bygga hus i stockholm o med så mycket som möjligt ifrån kina. Men jag vågar nog inte beställer ifrån nån företag pån alibaba om jag inte känner dom genom nån kontakt, det är så många skojare out there!
 
Länken funkar och företaget har även möbler..., men fth, HUR fick du reda på detta företag? Andra kontakter eller på nätet ( typ alibaba eller liknande )?
 
Kines> jag sökte helt enkelt efter tillverkare av härdat laminerat glas och skickade ut ett antal offertförfrågningar. Samuel Wu svarade snabbt, hade bra priser och gav ett trovärdigt och professionellt intryck, svårare än så var det inte!

/fth
 
Hade precis en mejlkonversation med Samuel Wu kan bara hålla med om ovan
 
Hälsa från mig (Fredrik Thunved)!

/fth
 
Fth fick du även med stolpar?
 
I am great to hear that, hope you will satisfy with our product too.

By the way, please send my best wishes to Fredrik for me.

Thanks & Best regards

Samuel
 
L-E> Nej, jag beställde härdat laminerat glas, infästningar för dessa, samt glaskassetter från Samuel. Stommen byggde jag själv, huvudskligen av kärnfura. Jag kan lägga upp en mer detaljerad ritning med "sprängskiss" av stolparna ikväll så kan du se hur jag gjorde.

/fth
 
Tänkte mig använda stolpar i rostfritt
 
Menar du stolpar till staketet nu? Jag trodde du menade "stolparna" i vinterträdgården...

För mitt veranda- och loft-staket så använde jag inga stolpar eller överliggare alls eftersom jag bara ville ha glas i staketet.

På verandan så ritade jag ett beslag som fäster glasskivan i nederkant i förborrade hål som Samuel lät tillverka i rostfritt stål i en närliggande fabrik.

Loftstaketet fäste jag i en "kanal" i nederkant.

Jag kan lägga upp lite bilder i kväll om du vill?

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.