Fina drängar Gafsan! Jag tycker att attityden känns mycket bekant, trots att det nog är 20 år sedan. Känns tryggt inför kommande tonårsbarn... :D
 
TorpSara skrev:
Eller grönt! :)
Jo, grönt skulle också vara snyggt!

Men frågan är om det är så pass viktigt att ni ska göra om det ni redan har målat. De flesta skulle nog tycka det var snyggt som ni har påbörjat och inte grunna på om det hade varit snyggare på något annat sätt. Det är bara vi krångelpellar som ständigt måste ifrågasätta våra egna beslut.;)
 
Jag fortsätter slå ett slag för brunt. Denna stackars färg som användes alldeles för mycket på 70-talet! På stall-längan i barsebäck var färglager nr 2 brunt, på en bild från 20-talet var fönstren så mörka så det är troligen från den tiden eller innan eftersom det understa var vitt. Det vita kan ha varit en underlagsfärg. På verandan på vårt nuvarande var det också brunmålat på gamla bilder, uppförd ca 1915. Så visst målade man brunt förr! Och 70-tals bruna lasyr ser ju helt annorlunda ut än en ek- eller mahognyimitation. Brunt och orange är en bra färgkombination, men det kanske dröjer ett decennium till innan vi kan uppskatta den igen?
 
Kan nog också tycka att det skulle kännas ok med lite mer kontrast nu när jag har tänkt lite, Sophie. Frågan är om grönt lirar med dörren eller om rött eller rödbrunt kan passa bättre. Nog kan man grunna länge på detaljerna :)

TorpSara, jo, lite attityd är det fortfarande även om bilden är snart 2 år! Dom blir så sociala när dom börjar gymnasiet dom raringarna!
 
lavin skrev:
Brunt och orange är en bra färgkombination, men det kanske dröjer ett decennium till innan vi kan uppskatta den igen?
Det blir nog modernt snart igen. Vi använder såna färger vi tycker är fina hemma, det är ju trots allt vi som ska bo där. Ev. köpare om 10-20 år kommer nog måla om men det är deras bekymmer. Allt för många bygger för att sälja, hur personligt och vackert blir det då?
 
Faktum är att vi började med grönt. Oxidgröna fönster och dörrar var vårt första val och jag målade också de första fönstren just gröna men vi tyckte det blev för mörkt med den kulören. Spröjsen syntes inte och det blev bara mörk yta av glasen och bågarna tillsammans. Av den anledningen går även engelskt rött bort.

Jag kan inte låta bli att själv tycka att vitt är fint på de fönster som inte är målade men tyckte det kändes lite trist när vi valde färger, fast jag har funderat mycket på det sen eftersom jag tycker om hur det ser ut på bottenvåningen, smäckrare som sagt!

Visst är det förmodligen bara vi själva (läs jag) som tänker på det. ;)

Två bilder på lika fönster, först grönt och sedan guldgult. Visserligen en strykning bara med det gula men ändå syns det stor skillnad.
 
  • P7220096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7220095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fint när spröjsen syns, var också inne på grönt först, ockra hade kanske varit snyggast till falu ljus men det fick bli grått - och innerfönstren har varit målade i grått.
När man har alltför vita fönster och spröjs invändigt blir det så hårt mot utsikten/naturen tycker jag. Som galler ;).
 
JA jag håller med. Vi har inga vita fönster invändigt. Närmst är de väl i matrummet och vardagsrummet där de är varmt grå. Skulle vi ha "vitt" utåt skulle det bli bruten vit inte kritvitt.
 
Fint med höganäskrusen under bakluckan, Gafsan. Får man fråga vad det är för kakel som ligger runtom vedspisen.
 
Oj, det är ett par år sedan nu, det är klinker, blågrå, tog samma i stora huset fast svart-grå. Ingen märkvärdig sort alls. Tror inte ens att den är hårdbränd. Lite struktur på ytan och inte spikraka kanter utan lite ojämn kant. Förlåtande mot lite i övrigt ruffa ytor.
 
Tvärsnett skrev:
Det är fint när spröjsen syns, var också inne på grönt först, ockra hade kanske varit snyggast till falu ljus men det fick bli grått - och innerfönstren har varit målade i grått.
När man har alltför vita fönster och spröjs invändigt blir det så hårt mot utsikten/naturen tycker jag. Som galler ;).
Ojdå. Jag har per automatik målat fönstrena vita invändigt för att få in maximalt med ljus. Brutet vitt, visserligen. Har svårt att tänka mig invändiga fönster i någon annan kulör. Grått? Menar du riktigt musgrått eller vitt med dragning åt grått?
 
Såklart att fönster invändigt kan vara vita. :) Vi har nästan vita som sagt i matrum/vardagsrum men annars är det inte så ljust nånstans. Har ju helt och hållet att göra med vad man gillar och vad som passar.

Från början målade vi alla fönster i första huset vita, i princip alla snickerier också. Sen ville vi ha mer färg och till andra huset valde vi efter ett tag att måla foder och smygar i avvikande kraftigare färg än vad vi gjort tidigare men vi målade fortfarande karm och bågar vita. Vi tyckte dock att det blev mycket mer ombonat med mer färg så nu i detta huset målar vi hela fönstren i samma färg som omgivande snickerier.

Lite exempelbilder.
1: Vårt badrumsfönster där allt är målat i samma färg som de övriga snickerierna.
2: Vårt fönster i tvättstugan. Allt i grått.
3: Vårt badrumsfönster i förra huset. Foder grå men fönster och smyg samt fönsterbräda vita.
4: Efter ett tag målade jag även smygen och fönsterbrädan i grått vilket jag tyckte blev mycket bättre.
5: Fönster i arbetsrummet andra huset.
6: Fönster i sovrummet andra huset.
 
  • IMG_1254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsfönster inne1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5250001a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6050028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA300013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sophie skrev:
3: Vårt badrumsfönster i förra huset. Foder grå men fönster och smyg samt fönsterbräda vita.
Det såg lite snopet ut, att foderfärgen plötsligt försvann "där nere".
Då gillade jag bild4 mer.
 
Gafsan: snyggt blev det i alla fall!
 
Sommartorparn skrev:
Ojdå. Jag har per automatik målat fönstrena vita invändigt för att få in maximalt med ljus. Brutet vitt, visserligen. Har svårt att tänka mig invändiga fönster i någon annan kulör. Grått? Menar du riktigt musgrått eller vitt med dragning åt grått?
Såklart! Här är det kulör på hela fönstret, inklusive bågar och innanfönster. Återkommer med mina björkådrade om nån vecka när det är klart... (och om det blir bra...;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.