Någon som provat att montera två eller treglaskassetter direkt i husstommen?
Ska bygga en vinterträdgård och vill ha ett "lätt" utseende utan en massa extra trä.
 
Jag bygger en vinterträdgård där jag huvudsakligen använder treglaskassetter som jag har beställt från Kina. Kassetterna är infällda direkt i den bärande stommen av kärnfura, stommen utgör alltså en enda gigantisk fönsterkarm kan man säga. Det har fungerat mycket bra, precisionen är dock mycket viktig, för att det skulle fungera med tätning i alla hörn etc så fick måtten inte diffa mer än c:a 3mm, detta på en karm som är nästan 8x3m... Dom stora kassetterna är 2355x1340mm och har härdat laminerat glas.

Jag bifogar en del av ritningen jag gjorde i SketchUp, jag skall försöka ta lite "riktiga" bilder senare idag.

/fth
 
  • vtrd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De experimentella passivhusen som byggdes i Åhus hade flera valt att sätta glaskassetterna direkt i stommen. De satt med silikon, det är egentligen allt jag vet om tekniken. Men de som förevisade huset menade att det var en bra lösning.
 
Intressant, vad är kostnaden för glaskassetter? fth vad blev ditt totalpris med frakt och tull mm eller har du inte fått det hemlevererat ännu?
 
S
varför beställa från kina?
har du ej hittat närmare?
 
Är taket också i glas?
 
Jag beställde härdat laminerat glas till staket på min veranda och mitt loft från Kina, det kostade en bråkdel av vad dom svenska återförsäljarna ville ha. Jag passade då också på att beställa glaskassetterna, jag kollade faktiskt inte om det var lika stor prisskillnad, men eftersom frakten redan var betald så blev merkostnaden inte så stor, dessutom slapp jag leta efter ytterligare en leverantör.

Kakelfog> Jag skall kolla vad jag betalade för kassetterna i mina papper, jag återkommer när/om jag hittar priserna.

theswede78> nej, taket är inte i glas, det är ett Clix-plåttak i aluzink, samma som på huvudbyggnaden.

Vad gäller infästning så använde jag branschstandard för montering av isolerglas enligt "Monteringstekniska Kommitén", jag beställde ett dokument från dom där godkända alternativ för montering finns beskrivna. Kassetterna sitter helt enkelt i kläm med gummilister, det sitter som berget.

Här är en bild av hur det ser ut i verkligheten, det är några detaljer kvar, men det är "i princip klart" nu.

/fth
 
  • bild-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Herr Klåpare och 3 till
  • Laddar…
Här är vinterträdgården från en annan vinkel, fönster/dörrar på gavlarna har jag köpt färdiga från EraFönster, eftersom dom skulle vara öppningsbara så gav jag mig inte på det (man måste inse sina begränsningar ibland :-.).

Till vänster skymtar verandastaketet som jag också köpte från Kina. Infästningarna i rostfritt stål tillverkade dom efter mina ritningar, också till en bråkdel av kostnaden för vad motsvarande infästningar skulle kosta här.

På den här bilden syns också en del av detaljerna som inte riktigt är klara, men vilken dag som helst så... :-.)

/fth
 
  • bild3-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lär mig gärna
  • Laddar…
Jag hittade fakturan för glaset, fem kassetter med 5mm "low-e" härdat laminerat glas, 1350x2355mm, kostade $1361.

Sen tillkommer förstås frakt (som redan var "betald" iom staketglaset), tull (ganska lite om jag minns rätt) och moms.

Någon med inblick i svenska priser kanske kan kommentera om det var bra eller dåligt?

/fth
 
fth, jättesnygga ju! Hur hittade du byggmaterial i kina? Jag känner folk där men vet inte var man börja....dela jättegärna dina erfaranheter, verka jubframgångsrika ;)
 
Hur är det med emballering av det du beställde? Det är rätt stora paket samt det är lång frakt vilket troligen innebär många omflyttningar från båt, tåg, flyg, bil etc där varje hantering innebär en risk att något går sönder

Hur lång var leveranstiden?
 
S
vad för virke i taket? tänker på tjocklek.
vad klarar glasväggarna i vikt från taket sedan?
 
Hej
lite information varifrån du beställde vore uppskattat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.