Vi har skrivit avtal med Trivselhus och så här ser vår planlösning ut. Vi tar gärna in feedback på den. Förmodligen inte en planlösning för alla, men vi tror och hoppas att den är för oss!

Vi är en familj på fem, tre barn på 4, 9 och 11 år.

Vädersträck: norr är höger.
Boarea: 205 kvm, 128 bv och 77 vv.

Om du har synpunkter på köket så får du gärna posta dem i vår kökstråd:
http://www.byggahus.se/forum/kok/188514-kok-i-nybygge-synpunkter.html

Vi har en massa idéer om hur vårt hus ska se ut och fungera och det här är resultatet av det.

Vi fastnade hårt för en inspirationsbild på en entré som påminner om det vi tänker bygga. Vi är medvetna om att den äter upp yta, särskilt på övervåningen. Men så får det blir; en av många kompromisser.
 
  • bv_plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vv_plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra med stora sovrum med klädkammare på övervåningen. Jag tror dock matsalen kommer stå i princip outnyttjad med den placeringen. Anser även att köket har för lite arbetsyta för ett hus i den storleksklassen. Vore bättre att omdisponera övervåningen så alla sovrum får plats där, utöka köket och lägga TV-rummet (alternativt sovrum) i nuvarande matsalen.
 
ett par synpunkter som jag själv är allergisk emot men då merparten av hus är beskaffade på detta sätt är det nog mig det är fel på :D

1. Matrummets placering känns helt avig? Vem orkar gå så långt från kök till matrum, kladdiga tallrikar och man tappar knivar/gafflar i vardagsrummet.
2. Kan inte förstå att arkitekterna ritar in trappan med utmynning precis framför entren? Sättstegen lär bli förstörda under första året av allt grus man släpar in.
3. Wc precis intill entre, vem vill gå igenom allt grus för att gå till toan.
 
Ni kan tänka er "matsal" som mer flexibel; tänk spelrum, gästrum, bibliotek. Troligtvis ska vi komplettera med ett par dörrar in dit. Rummet kommer inte att användas till måltider särskilt ofta.

Men jag har svårt med resonemanget att det "blir långt att gå" i ett hus. Det är inga kilometer vi pratar om. Jag tycker snarare om tanken att röra mig i huset, det är en del av dess syfte. Om vi pratar avstånd är jag mer orolig för spring med tvätt från KLV till KLK på bottenvåning, för att inte tala om trafiken till barnens rum.

En av våra huvudsakliga referenser är förstås hur vi bor idag. Vi bor i en villa från 67, enplan med källare. Vi har ungefär samma avstånd att förflytta oss idag (matrum till kök och från tvättstugan nere i källaren) och det fungerar utan problem.

Tack för dina synpunkter Fabrikören men varför ska du ha in så mycket grus i huset? :) Men placering av WC har bytt plats med KPR några gånger, men efter mycket huvudbry kom vi fram till att det här ändå blir den bästa lösningen.

Vi oroar oss dock inte för grus utan snarare för att en drös med skor ska blockera dörren till WC. Igen så är detta en erfarenhet från nuvarande bostad. Men idag har vi WC direkt innanför ytterdörr, 10 cm ifrån, och det är alltid skor ivägen. Nu får vi bort WC en hel meter och vi har en mer naturlig plats att förvara skor.

Vi har också idag trapp (ner till källaren) ganska direkt vid ytterdörr och jag har ärligt talat inte upplevt något grusproblem i vår hall, varesig åverkan på trapp eller WC.
 
Kan absolut hålla med Fabrikör Stava om att trappan inte har bästa placering, vi hade vår trappa på exakt samma sätt. Just grus var inget problem för oss, däremot så var det ofta blött, värst på vintern. Att behöva gå igenom den plats som är skitigast för att komma upp eller ner känns ju så där... vi valde att bygga ut vår entré för att slippa det, men nu när ni bygger nytt så försök att bygg bort det problemet.
 
Jag håller absolut med om det resonemanget, det är inte optimalt. Att ha trappan helt borta från entrén och istället placera den längre in i huset är förstås bättre i den aspekten, men vi har fastnat för att ha entrén på det här sättet, på gott och ont.

Värt att påpeka är dock att mycket in/ut kommer att ske genom garage och groventré, med särskilt hård styrning vid slaskväder...
 
Jag håller med om diskussionen om matrummet. En annan sak jag reagerar på är att båda badrummen ser ut att vara minimalistiska.

Men jag siktar in mig på övervåningen. Korridoren/balustraden framför badrummet blir onödig död yta. Jag skulle överväga att lägga badrummet ungefär där allrummet är nu, och göra allrum av badrum, en del av klk för sovrum 3 och balustraden. Då kan allrummet samtidigt fungera som genomgång till sovrummen till höger.

Man kan även överväga om den öppna ytan över hallen måste vara hela ytan, om man ex. flyttar ut balustraden så att den delvis har golv mot hallen under så kan få mer användbar yta, utan att förstöra känslan av högt i tak i entren. Ev. kan man då också överväga att kröka trappans övre del, och då kanske flytta in den lite från entredörren där nere.
 
En mer teknisk fundering som någon kanske kan förklara. Hur skall man få ner avloppsstammen från badrummet på övervåningen? Tror ni att det är meningen att den skall dras i bjälklaget fram till något av badrummen?
För man vill väl inte lägga ett 110 rör i en yttervägg? Jag trodde man så fort som möjligt vill få ner avlopp, inte låta det rinna runt i ett bjälklag?
 
Hempularen, vi har ritat på en sådan lösning – att bad och allrum byter plats – men vi gillar inte att det blir en hel vägg upp till tak vid trappans vänstra del då, vi vill hellre ha det öppet där.

Våra badrum är små. Många ritar och bygger stora till gigantiska badrum men det är inget som lockar oss. Kanske nosar vi på gränsen till "för små", men det blir i alla fall mindre att städa... Vi har valt att prioritera andra ytor, t ex större rum till barnen och bra förvaring. Det blir förstås också en kostnadsfråga.

Men det är kloka ord, vi tar dem till oss och funderar. Men hur menar du med trappan? Tänker du dig att den börjar rakt och att trappen vinkel istället kommer närmare övervåningen?

Jackt, din fråga kan inte jag svara på, jag har inte den kompetensen.
 
Jag är väldigt väldigt skeptisk till den här planlösningen.

Alla rum är genomgångsrum, och man får snirkla sig som ett S för att ta sig igenom byggnaden. Dubbelt så mycket om man räknar övervåningen. Kolla vilken väg man måste ta från sovrum 4 till matrummet. Det handlar inte om att det inte är trevligt att gå, utan om vad som är mest praktiskt. Om rummens position står fast, skulle huset tjäna på fler öppningar och genomgångar mellan rummen. Ex vis under trappan till matrummet, och från föräldrasovrummet genom klädkammaren till groventrén. Tänk filmen Fanny & Alexander, och den klassiska scenen med att dansa runt granen och ta dansen genom husets alla rum. Rundgång innebär alternativ och möjligheter, om huset består av enbart genomgångsrum blir möjligheterna låsta och hela huset blir en återvändsgränd. En snirklig sådan, om jag får tillägga.

Passagen från köket till vardagsrummet går längs ytterväggen, vilket betyder att man måste gå runt hela bordet för att komma till vardagsrummet, antingen medsols eller motsols. Det kommer att kännas trångt och opraktiskt, och det kommer alltid att stå en stol i vägen när man vill förbi. Samtidigt används ytan framför kaminen i vardagsrummet som passage till matrummet. Dvs, man kommer aldrig att ostört kunna sitta framför brasan. Mitt förslag är att flytta passagen mellan vardagsrum och kök lite längre österut, nedanför kaminen. Om norr är höger så är österut nedåt på kartan. Detta skulle skapa två skyddade hörn på båda sidor om mellanväggen. Om man flyttar matbordet i köket lite mer västerut mot glasväggen skapas där en skyddad mathörna. Och på andra sidan väggen skapas en skyddad hörna vid kaminen. Samtidigt kommer hela husets planlösning att kännas enklare och öppnare.

På övervåningen är det ju iofs väldigt trevligt med en stor hall öppen upp till nock, med en balustrad på övevåningen och utsikt nedåt. Samtidigt vill man ju ha utsikt över någonting trevligt, och där folk uppehåller sig. En hall används ju när man går in och ut, och det kan ju vara trevligt att ha uppsikt över. Men trevligare är att ha kontakt med vardagsrum eller kök från övervåningen, och se dom människor som faktiskt uppehåller sig i huset. Samtidigt ger den långa balustraden en lång färdväg från ex vis sovrum 4 till resten av huset. Jag förstår att TS har bitit sig fast i den här lösningen för att dom helt enkelt vill ha det så. Men jag tror ändå man ska fråga sig varför dom vill ha det så, och vad det är dom egentligen vill ha med den lösningen. Kanske går det att komma fram tilll det resultatet på en bättre väg?
 
Redigerat:
harry73
Bra med ett föräldrarum på bv, som inte ligger direkt under ett barnrum.

Jag gillar inte heller att ha trappan precis bredvid entren, men tycker det är ännu värre att ha den i vardagsrummet (så den ligger bredvid entren hos oss.

jag har inget problem med matrummet (det är ett jättefint tv-rum / bilbliotek / eller arbetsrum), men jag skulle inte använda den som matrum. En dör mot hallen kan göra den mer användbar, men då är trappan i vägen.

Eftersom huset är bra isolerad kommer braskaminen göra det väldigt varmt i vardagsrummet och värmen når inte till resten av huset. kontrollera om man kan sätta in en värmeförflyttare eller bara en liten öppning till hallen på ÖV precis ovanför kaminen, då värmer den också övervåningen.

Det är bra att groventren mynner yt i kapprymmet, men fundera endå på att låta groventre-kapprummet byta plats med toa och klädkammare. Klädkammaren ligger mellan sovrum och tvättstuga, så lite ljudisolering har du mot centrifugeringen.

Då minimerar ni den ytrumme som behövs för att ta av och sätta på ytekläder och skor och hamnar toan på rätt sida av skogränsen

Kolla hur alla ventilationsrör går så att barnet på sovrum 4 inte får problem med oljud från värmepannan eller ventilation (eller låt sovrum 4 och allrum på ÖV byta plats) Det är inte kul att sova när tvättmaskinen centrifugerar direkt under dig, eller frånluftsfläkten vibrerar.

Sovrum 2 är svårmöblerad, och kommer att kännas trångt. När man kommer in tittar rakt på ett snettak. Sätt in en eller två takfönstrar och fundera mycket över hur man kan möblera det med bokhyllor, garderober (om de behövs) mm. Även om den är stor till ytan blir det ett krångligt rum.
 
Jag är ledsen, men jag är inte heller förtjust i planlösningen och håller med om mycket som redan skrivits. Jag tycker faktiskt ni ska gå tillbaka och titta på helt andra lösningar; man kan kanske fixa till saker här och där, men med tanke på hur många olika förbättringsförslag ni redan fått känns det nästan lättare att börja om helt från början.

Även om ni själva just nu tycker att ni kan leva med dessa negativa dellösningar så tror jag dels att ni kommer att ångra er, och dels att det kommer att sänka värdet på huset. Det blir alltid kompromisser, men så här många behöver det inte bli.
 
Harry73: Tack för bra synpunkter och kloka förslag!

Att kunna skicka värmen vidare från braskaminen finns med i våra funderingar men vi har inte direkt tittat på att släppa upp til ÖV, får undersöka den saken.

Vi har ritat på det platsbyte som du nämner men vi fann ändå fler fördelar med att ha placeringen som den är nu. Jag minns inte alla argument men vi tror att fönstren gör mer nytta i KLV till exempel.

Sovrum 2 har två stycken takfönster. Vi är medvetna om att det har en speciell utformning och att det kan bli en utmaning att möblera men vi hoppas att rummets vinklar och vrår också gör det till ett charmigt och spännande rum för ungdomen som ska husera där.
 
Ingvar H: Stort tack för dina synpunkter!

Vi har övervägt och ritat på mycket av det du skriver. Att ha en dörr under trappan till matrummet tycker jag dock skulle "förstöra" möjligheten att möblera matrummet som sådant. Dessutom skulle den lösningen ta bort den förvaring som vi har planerat att ha under trappan,

Just förvaring är något av ett ledord för oss. Vi har försökt att få in mycket förvaring, något som dagens "kataloghus" totalt verkar sakna.

Vi har haft en lösning med passage (korridor) från föräldrasovrummet genom/bredvid klädkammare till groventré. Vi får då självklart en genväg och möjlighet till "rundgång" men vi får en betydligt mindre KLK och det blir också betydligt mindre möjlighet till förvaring i groventrén när den helväggen öppnas. Dessutom skulle det förta något av känslan att föräldradelen är avskild och en egen del av huset.

Ditt förslag angående vägg och passage mellan kök och vardagsrum är helt klart intressant, jag skissar på möjliga alternativ där. Du får en extra stjärna där! ;)

Våra tankar om övervåningen är att barnen ska få husera fritt där uppe och att vi ska kunna stänga ute det eventuella stöket. Detta sker genom dörrarna mellan entré-kök och därför väljer vi bort att ha överblicken från ÖV exempelvis mot kök eller andra delar. Vi ville inte att ljudet ska kunna färdas den vägen.
 
Gillar att er groventré från garaget in till kapprummet inte går direkt igenom tvättavdelningen! Tror också att man får in mycket fint ljus och ändå har väggar att möblera mot/hänga tavlor på.

Håller dock tyvärr med flera av ovanstående, bla hempularens synpunkter på ovanvåningen och personligen hade jag prioriterat ett större allrum/ extra rum på ovanvåningen framför öppet ner till entrén, men det är ju en smaksak. Håller även med om de synpunkter på hall och matrum som ett par stycken framfört.

Matrummet är i mina ögon också för litet - ni själva och ytterligare en (liten) familj ryms, men inte två... Tycker om lösningar där man vid stora fester kan använda även platserna vid vardagsköksbordet utan att behöva dela sällskapet.

Kan man kanske flytta in tv och soffgrupp i nuvarande matrum, flytta braskaminen österut så att den bildar avskiljning mellan detta nya tv-rum och det gamla som får bli matsal, ev avskiljt med skjutdörrar från köket?

Eller flytta kanske hellre (matlagnings)köket till nuvarande matrummet (jag vill också ha en dörr dit från hallen!) och ha såväl vardagsätande som festätande i nuvarande vardagsrummet. Flytta då en del fönster från nuvarande köket dit, så kan soffa och tv vara där köket nu är på ritningen. Detta har också fördelen att man kan se entrén från köksfönstrena. Kök+matrumsdelen - där man tillbringar mycket tid - blir då stort och fint med ljus från tre håll. Dessutom ryms leksaksbackar och julgranen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.