Vi ska bygga nytt hus och så här ser skissen ut för köket, i planritningarna. Troligtvis blir det också så här köket kommer att byggas, det är bara alla detaljer i köksinredningen som ska redas ut.


Det vore dock intressant med input och synpunkter. Vi är medvetna om vissa uppenbara "brister" som vi väljer att leva med:
  • Diskmaskinen i öppet läge blir ivägen för passage mot sovavdelning.
  • Ingen avställning direkt bredvid ugn (vi får vända oss mot "ön" för detta).
  • Ingen avlastning precis vid kyl och frys (vi har det inte idag och det är inget vi saknar).
Vad tror ni?
 
  • kok.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ni vara mer än en som jobbar i det där köket, så blir ni nog arga på varandra.

Jag tror att det kommer att upplevas som en förvuxen kokvrå, delvis p.g.a. att det inte verkar finnas något fönster och delvis för att det är så många högskåp. Med så där lite plats skulle jag allvarligt överväga om ett hörnskafferi verkligen är bästa lösningen.

Är huvudarbetsytan ovanpå diskmaskinen? Var ska ni laga maten någonstans? Bredvid spisen ser det ju ganska smalt ut om man vill ha en vettig skärbräda t.ex.
 
Precis som pinebar säger så blir känslan som en kokvrå. Väldigt lite ytor att ställa saker på. Hur många är ni i familjen?
 
Tack för era synpunkter! Jag tänker mig att huvudarbetsytan blir i vinkeln mellan ho och häll. Ett alternativ som vi övervägt är att placera hällen just i hörnet och därmed få hela halvön som arbetsyta.

Vi är fem i familjen.
 
Då kommer det att förmodligen att bli rätt mycket spring till sov-avdelningen, vilket kommer att medföra att det blir ännu trängre i köket. Går det inte på något sätt att få till några extra kvm? Spontant så känns det som ett väldigt litet kök för en familj med 5 pers... Kan du lägga upp hela planlösningen?
 
Jag vill inte lägga upp hela planlösningen i nuläget, vi har inte skrivit på med husleverantören ännu. Men vi gör det i veckan.

Att ta fler kvadrat i anspråk går tyvärr inte, det är det där utrymmet vi har till förfogande.

Jag kan säga att sovavdelningen är för mamma och pappa, barnen ska sova på övervåningen (1,5 plan), så alltför mycket spring ska det inte bli in dit.

Idag har vi ett korridorkök på 9,5 kvm "rensopat" och 4 kvm tillgänglig golvyta med skåpen på plats. Lite snabbt mätt på ritningen (tänkt förlängd linje i halvöns fortsättning rakt ner) så får vi ett utrymme på 11,5 kvm och när all inredning är på plats blir det 5,5 kvm golvyta att röra sig på.

Så lite större än vad vi är vana vid blir det, men vi inser att det inte är något jättekök...
 
Jag skulle flytta spisen till hörnet KFV. Sedan skulle jag ta bort halvköksön och ha en fristående köksö som endast är arbetsyta och förvaring. Då skulle diskmaskinen kunna flyttas till vänster om diskhon. Du får då arbetsytor vid diskhon till vänster, köksön och i hörnet vid spisen. Borde räcka till då. Du måste berätta hur ni löste det sen.Lycka till! :)
 
Men Lundgrens, var ska vi har vår KFV då? :) (Antar att du tycker vi ska skrota den). Tack för dina förslag!

Jag tycker dock att DM ska vara till höger om diskho, det är mest logiskt och lättjobbat om man är högerhänt.

Den enda justering vi är inne på just nu är att hela halvön förskjuts lite åt vänster så att det blir en större arbetsyta till vänster om diskho.

Vi ska bygga med Trivselhus så det blir ett Tibrokök och vi kommer därmed att sitta ner med en "kökskonsulent" så vi får se var det hela slutar...
 
Kokvrå på 26,8m2??...hur stora kök har ni andra??
...själv tror jag det där köket blir ganska bra.....
 
Mikael_L
Enk Projektet skrev:
Kokvrå på 26,8m2??...hur stora kök har ni andra??
...själv tror jag det där köket blir ganska bra.....
Men det är hela köket det. Själva matlagningsdelen är faktiskt lite trång. Är man två där så lär man ganska lätt stöta i varandra och stå ivägen för varandra.

Skulle man kunna låta köket breda ut sig längs väggar och matbordet mitt i så blev det nog rymligare, och mer tråkigt konventionellt.



Men själv skulle jag lägga hällen lite åt höger i vinkeln mellan bänk och halvö, för att få en rejälare matberedningsyta till vänster om hällen.
Sen skulle jag verkligen försöka öka avståndet något mellan diskho och halvö, om det bara går, för att få lite mer bänk och förvaring.
Och slutligen skulle jag skippa det stora skafferiet. Det är oproportionerligt stort gentemot det övriga köket, tycker jag. Lite utrymmesslöseri.

Men det är jag det.
 
Jag förstår att det är hela köket... :)....men eftersom det är en halvö så är det inte så lätt att lösa....hade jag plats skulle jag också ha skafferi...
Ang bänkyta så beror det kanske mest på vad man använder köket till....
 
Finns det något fönster i köksdelen och går någon att dörrarna att flytta? Jag hade nog helt klart övervägt att ha helt utdragbara skafferiskåp (högskåp) istället för hörnskafferiet och sedan hade jag personligen inte velat bygga ett nybyggt hus som jag tyckte hade "brister" men nu är det viktiga förstås vad ni tycker.

PS. Är högerhänt och har diskmaskinen till vänster om diskhon (det hade vi i vårt gamla hus också) och det fungerar perfekt.
 
Tycker det ser riktigt bra ut. Med bra belysning under överskåpen, över köksön och mot skafferihörnan kommer det funka alldeles utmärkt.

Mitt enda förslag är att låta kylskåpet och frysen byta plats med varandra. Fundera lite på hur kylskåpsdörren öppnas när man:
– dukar fram frukost,
– hämtar saker till bordet,
– står vid en skärbräda på matplatssidan av köksön,
– tar fram något att värma i mikron eller
– behöver ingredienser när man står vid spisen.
 
Måste kommentera igen... Vad skall ni ha för fläkt? Jag hade nog försökt välja en takinfälld fläkt (om möjligheten finns) för väljer ni en väldigt stor fläkt som hänger ner så kan det nog finnas risk för att köksdelen upplevs som väldigt instängd.
 
Kul att få lite synpunkter som faktiskt tror att köket kan funka! :) Tack till Enk Projektet och 7310070025302! Utmärkt förslag där att byta plats på K/S och F, så gör vi självklart!

Som sagt så har även vi funderat på att ha hällen i vinkeln bänk/halvö men vi tror att det kommer se tokigt ut att ha en takfläkt i ett hörn som inte är ett hörn, den bli ju sned mot väggen så att säga. Vi kommer troligtvis att ha en "vanlig" takhängd fläkt.

Troligtvis så förlänger vi bänken med ho åt vänster och skjuter på halvön åt vänster, det ger lite mer bänkyta.

Att flytta på dörrar är inte aktuellt, även om vi inser att det skulle gå att bygga ett helt annat kök då.

Med anledning av ovanstående mening så glider jag in på att bemöta Misse som skriver "inte velat bygga ett nybyggt hus som jag tyckte hade "brister" men nu är det viktiga förstås vad ni tycker.". Brister i det här fallet handlar ju om kompromisser. Jag tror att alla husbyggen är kompromisser. Vårt är i alla fall det. Hade inte pengar (och för den delen lagar och detaljplaner) satt upp vissa ramar så hade huset sett helt annorlunda ut... Vi kan bygga ett helt annat kök, men då får andra utrymmen stryka på foten och vi väljer att prioritera andra utrymmen i det här fallet. Som sagt, kompromisser. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.