Absolut, Inge pengar innan färdigställt hus..
 
eran skrev:
Det är lite så jag funderar, har verkligen underleverantörerna några skyldigheter mot slutkund?

@sevilla bänkskivan kostade inte riktigt 22 kkr, men väl 16 kkr.
Tror det är lite skillnad på underentreprenör och tillverkare. Snickare, målare, kakelsättare, elektriker, VVSare etc. utför jobben i LB-hus namn och man kan inte kräva något på garantin direkt ifrån dem. Däremot vitvaror m.m. har man ju en produktgaranti på och skall då kunna vända sig mot tillverkaren direkt. Dock funderar jag själv över ytterdörren (som vi nu efter slutbesiktningen upptäckt en mista på) det står ju på Ekodoor att de har 10 års garanti, så det borde gå att kontakta dem direkt. Likaså tycker jag att tillverkargarantin för fönsterna borde riktas direkt till tillverkaren.

Detta är ju trots allt bara vad jag tror, men det förstnämnda om underentreprenörerna vet jag att vår besiktningsman informerade oss om!
 
Hörde från grannen som också bygger LB-Hus att det skall komma upp information på
http://www.ackordscentralen.se/ för oss som bygger med LB-Hus under dagen...

När kunde dom inte svara på i telefonen.

Vi får hoppas att det verkligen är information som vi har nytta av och kan hjälpa oss att komma vidare i byggena.


/momin
 
Redigerat:
Tänkte på en sak, alla ni som har hus som ej är färdiga...

Lbhus har väl larm i de hus som byggs nu men de lär tas bort när Securitas ej får betalt. Se till att få dit eget larm annars lär lbhus snart börja tömmas.. Och allt är intressant för tjuvar, värmepump, kök, golv, badrumsinredning!
 
En ny ödes dag på fredag då.
Färdig or not to be färdig, thats the question...?

Om dom väljer att inte färdigställa. Åra hus kommer dom bli fullständigt nerringda av folk som vill ha sina spärrförbindelser upphävda.
Efter det kommer GAR-Bo bli lika nerringda då alla vill ha klarteken på att dom verkligen hjälper till med det som behövs.

/momin
 
Vi fick ett infobrev från ackordcentralen igår. Inte mycket till info. Bara vem konkursförvaltaren är och hans kontaktuppgifter. Och såklart att dem gått i konkurs...
Ovissheten fortsätter...
 
Ej-Kej skrev:
Vi fick ett infobrev från ackordcentralen igår. Inte mycket till info. Bara vem konkursförvaltaren är och hans kontaktuppgifter. Och såklart att dem gått i konkurs...
Ovissheten fortsätter...
Var det verkligen från kk-förvaltaren ?
Om du läser det igen så tror jag du finner att det var från rekonstruktören.
Alltså han som försökte hjälpa LB-Hus innan de gick i konkurs...

Jag skrev om detta brev igår.


/momin
 
Du har nog rätt...
Allt är som en enda stor sörja!
 
Fick också från rekonstruktören igår men som momin skrev så blev man inte klokare av det.
 
Ej-Kej skrev:
Du har nog rätt...
Allt är som en enda stor sörja!
Ja, mer eller mindre.

Får verkligen hoppas på att det är nått konkret dom kommer med under dagen...

/momin
 
Pratade precis med våran nu mera "före detta" byggledare.
Inga fler hus än de som startades upp under rekonstruktionen kommer att färdigställas av LB-Hus.

Så nu är det upp till bevis vad GAR-bo går för !
Kommer bli mycket ringande under morgondagen...

/momin
 
Jaha här kommer vi Gar-Bo!!
 
Ja jävlar i havet vad detta kommer ta tid !!!

Först ska man skicka in en skadeanmälan "ihop" med ritningar, betalningsplan, hur mycket man har betalat fram tills nu, vad man har kvar att betala...
Sen ska det göras en "statusbesiktning" på ALLA hus, och planen för hur detta ska gå till smidigast håller dom på att utreda om nu (det kan ta några veckor, sa hon i telefonen från GAR-bo).

Känns just nu som att garaget man ska bygga själv kommer stå färdigt innan huset är det... :(


/momin
 
Går ut olika information från GAR-bo, vi pratade med GAR-bo igår och då sa dom att dom nöjde sig med skadeanmälan tills vidare och de var inte på det klara hur man skulle göra med en "statusbesiktning". Man har ju nu ett skadeärande registrerat i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.