Mikael_L
Men ni bor ju i Skåne. Där är det ju så milt om vintrarna att man kan bo i en skokartong. :p

Men visst. Det finns både bra och dåliga hus från alla årtionden. ;)
 
harry73
Om jag gissar rätt har TS en låg inomhusfuktighet under eldningssäsongen (kanske mellan 10% och 20%).
Den låga luftfuktighet får man när kall utomhusluft ventileras in i huset och värms upp till rumstemperatur.
Problemet är alltså för mycket ventilation (som TS redan förmodade)
Min Nibe Fighter 360P har 3 ventilationsständer i sin meny: I (minskad ventilation), Normal, och II (utökad ventilation).

På sommaren vill man definitivt har tillräckligt med ventilation, men på vintern är det skönare att minska ventilationen så mycket att man får en luftfuktighet som ligger mellan 30% och 40%. När uteteperaturen går under ca 10 grader ställer vi när ventilationen till (minskad ventilation). Efter ett tag går den tillbaka till normal ventilation, men vi har utökad den perioden till 15 dagar.
Förutom att vi har ett bättre inomhusklimat sparar vi upp till 30% på vår elförbrukning under de kalla månaderna.
 
Jag har oxo en nibe 310p. 115 kvm välisolerat. räkningen dec-jan var på 2800 kr inkl nätavgiften. brukar göra av med 5.500 kWh per år för pumpen.

Åtgärder. Du kan inte ha automatreglerade ventiler tillsammans med frånluftvärmepumpen. Kolla vilken avluftstemperatur du har den skall helst ligga på något över noll grader. ofta har folk för stor luftomsättning. dvs:
05 = > 0 grader
06 =10 (radiatorer)
07= 2 (radiatorer)
Kolla hur mycket kräm fläkten går på skall för dig nog vara minsta läget. den inställningen kan matchas mot kanal 05. glöm detta med vetenskapliga inställningar av frånluftsdon. det kostar bara pengar.
koppla ned elpatronerna på lägsta effekt
installera inomhusgivare för pumpen (särskilt när vintersolen tittar in är detta viktigt)
håll koll på den externa underhållsvärmen - den drar lätt iväg

håll 20 grader i huset. det räcker. på natten behöver man inte mer. är ni borta på dagarna så gäller detta än mer. man kan ju öka på helgerna men skaffa inomhusgivare. då kan ni snabbt ändra tempen.
 
Redigerat:
D09
Tackar för alla tips, grymt tacksam för alla förslag o teorier... fortsätt gärna =D

ska kolla fukthalten imorgon, men jag känner att det är rejält torr luft.
kollade med grannen, han har sin ventialtion på plint 1, jag har inte jag minns fel den på 6 eller 7:an. Borde gå o ställa ner den på vinteråret då om jag fattar det rätt, eftersom luften är så torr.
Samt kolla av avlufttempen.

Ska även kolla hur man ställer om elpatronen, vilka risker finns det med o göra det? ( för huset, värme etc )

Ska man ha innegivare i alla våningsplan eller utgår man från t ex vrummet? Hela bottenvåningen är typ öppen planlösning o det är där vi vistas mest.

Glömde nämna tidigare att jag har en extra vv-berederare inkopplad, är för framtida bad m.m men idag så fyller den igentligen inget funktion förutom att den är en extra ( dyr ) varmvattenbuffert.
Tyvärr kan jag inte stänga av den för då blir det istället en stor behållare med kallvatten som varmvattnet måste igenom, behöver en bypass koppling först.

Hade varit grym nöjd om jag kunde ligga på runt 2800 kr inkl nätavgift under jan ; ) Hade jag kunnat åka till elgiganten istället o köpa en tv till lilltösen =)

Har funderat på vad alla standby o små lulllull grejor drag, övervakningskameror, tv som är på ofta, tjejens tv spel, radio, stereo m.m alla laddadaptrar till telefoner, batterier, min lapptop, kaffekokare, vattenkokare,

Kommer iaf installera en budget luft luft till garaget som frostvakt ( julas 5000kr coolix ), borde göra lite skillnad, sen så såg jag att listen under garageporten är skadad o det drar typ rätt in där.... ( dyyyyyrt )

Hade hoppats på att det var en hönshus hos grannen ; ) då hade det varit enkelt he he men som många nämer så lutar det åt pannan, som troligvis är underdim. för husets storlek.. tyvärr så finns ingen ekonomi att byta ut den innan den spelat ut sin roll helt dvs stendöd.. Då blir det nog bergvärme istället.

Har fått rätt på en elmätare som man kan stoppa mellan väggutagen o mäta olika komponenter... så där bli kyl o frys först ut...
 
D09
De 8200 kr är inkl nätavgiften.. min elkostnad ligger på ca 1 kr + något öre kwh.

Var en 3 års bunden deal som vattenfall hade.
 
Koppla omedelbart om transformatorn till läge 1 det borde räcka. Du har ju full sprutt trots att huset är relativt litet. Glöm inte att stänga av strömmen ordentligt!

Fukten har inget med detta att göra. På vintern är det rejält torrt!
 
Innan du köper en luft luft pump till garaget kolla att den går och ställa in för låga inomhustemperaturer en del billiga och även lite dyrare börjar vid ca 15 grader så dom lämpar sig inte som frostvakt/underhållsvärme
 
harry73
extra varmvattenbereder/behållare är bara en nackdel om utetemperaturen är varmare än ca 5 - 10 grader, när den använder sin elpatron för att hålla den inställda varmvatten temperaturen, medan din värmepump inte gör något. Är det minusgrader, behöver du i alla fall elpatron, och då spelar det ingen roll om det är till att hålla värmen i din varmvattenberedare eller i din Nibepanna. Om det är mellan 0 och 10 grader kan du ha kvar din nibe i höstläge (dvs ingen elpatron). Vattentemperaturen i din Nibepanna sänks då, men det spelar ingen roll eftersom vattnet värms till inställd temperatur i din vattenberedare.
Om du använder höstläget tvingar du dn panna att använda värmepumpen så mycket som möjligt.
Ser bara till att den inställda temperaturen i din VVberedare inte är högre än den instälda temperaturen i din nibepanna
 
D09
Sådär.... ventilationen är iställd från läge6 till läge1 nu =) samt så ändrade jag på stiftbygeln ( flyttade bygeln från stift1+2 till 2+3 ) till elpatronen så nu skall inte elpatronen gå sådvida inte kompressorn går, samt så sänk tempen på vattnet från 65 till 60.

Tack för tipsen , ska kolla den extra vv-beredaren så den inte värmer för mkt. =)

Satte på en elmätare på kylen, ska beta av komponent efter komponent.

Har som tur är en luft luft sedan tidigare som jag hade under slutet på byggtiden i huset innan niben kom in =)
Den har frostvakt ( 5grader). Borde vara bättre än oljeelement.

om några dagar så kan jag läsa på vattenfalls hemsida vad förbrukningen är =) Borde vara mkt bättre med tanke på alla + grader numera =)
 
D09
"Faktisk förbrukning för elhandel och elnät för perioden 2011-12-01 till 2012-01-31 var 6 253 kWh"
 
dkp09 skrev:
"Faktisk förbrukning för elhandel och elnät för perioden 2011-12-01 till 2012-01-31 var 6 253 kWh"
Oj, förstår din ångest.. :x

Med den förbrukningen hade jag burit on sängen och tv:n i köket och kallställt resten av huset..
 
dkp09 skrev:
om några dagar så kan jag läsa på vattenfalls hemsida vad förbrukningen är =)
Är det inte bättre att läsa av elmätaren dagligen vid någon viss tidpunkt, så ser du ganska direkt om dina åtgärder har någon effekt?
Nu när det är lite mildare ute kan du ju stänga av hela pannan och läsa av en gång i timmen, så ser du på ett ungefär vad den drar.
 
Om ekonomin tillåter köp en LLVP till både garaget och huset ,IVT 490/Nibe 310 mm är rena skämter för uppvärmning av hus:@
Åtgärder du kan göra nu borde vara att stänga av elelementet till garagen ,slänga ut varmvatten beredaren:O,finns mojänger som värmer upp vatten direkt (kommer ej ihåg namnet på dom)
Har huset täthetsprovats ,byggfusk !

Finns det elgolvvärme,handukstork !
 
Mikael_L skrev:
Ja det gäller gamla hus från -70-talet.

TS har ett nybyggt hus som inte ens skulle beviljas bygglov om den obligatoriska energiberäkningen skulle visa på mer än 5000 kWh / år.

edit:
Eller max 8500kWh/år om källaren också räknas som boarea.

Det är inte ett bbr16 hus som denna killen har. Då hade han inte haft en 310p.
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Mikael_L
Joens skrev:
Det är inte ett bbr16 hus som denna killen har. Då hade han inte haft en 310p.
För "dålig" pump, eller för hög effekt på eltillskott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.