bra-byggare skrev:
Enligt ditt resonemang att alltid ha det bästa för att få den lilla extra säkerheten förutsätter jag att du köper nya dubbdäck varje år eftersom däck som blivit slitna är sämre än nya däck. Jag förutsätter också att du alltid köper ny bil varje år och alltid köper senaste säkerhetsutrustningen som billtillverkarna kommit på. Annars har du ju inte det lilla extra som behövs i händelse av en incident. Jag förutsätter också att du tvättar rutorna varje dag på bilen under vinterhalvåret eftersom du annars inte har det där lilla extra som kan fälla avgörandet vid en oförutsedd händelse i trafiken.

Ja, jag överdriver och raljerar, men min poäng är att jag anser att man gör en avvägning mellan många olika faktorer när man väljer däck, där kortast möjliga stoppsträcka på blankis är en av faktorerna. Det finns andra faktorer man kan tänkas ta hänsyn till och olika personer tar olika mycket hänsyn till olika faktorer, därav också meningsskiljaktigheter. Jag känner till folk som utan problem köper 10-15 år gamla däck med bra mönsterdjup på blocket för att det är billigt och jag själv skulle inte ens försöka sälja såna gamla däck på blocken, trots bra mönster jag vill inte att såna däck ska komma ut i trafiken med hänsyn till mina medtrafikanter.
Du säger själv att du överdriver och raljerar och jag får helt enkelt säga att jag håller med. Jag köper nya däck när jag anser att de inte håller måttet längre och det är betydligt kortare än 14-15 år. Det skulle jag göra oavsett om de är dubbfria eller inte. Nu är inte åldern enbart någon som gör att däcken blir sämre. Rätt förvarade så åldras inte gummit speciellt mycket att det skulle ha någon stor inverkan (till en viss gräns givetvis). Däck kan säljas nya trots att de är flera år gamla. Kolla tillverkningsdatum nästa gång du köper nya däck så ska du se att många däck är tillverkade flera år tidigare.

Jag håller med dig att det är avvägningar som görs, men problemet är att folk har ett skevt beslutsunderlag när de väljer däck. Just när de lyssnar på "jag körde med kinesiska dubbfria däck och bromsade för grannens katt! Kinesiska dubbfria däck är därför bra!"
Sedan ska man komma ihåg att flera att de bästa dubbfria däcken placerar sig bra i tester och ovan vissa dubbdäck, men trots allt så är det dubbdäcken som får bäst placeringar och har kortare stoppsträckor på merparten av underlagen. På pappret kanske det bara är 5 meter skillnad, men i praktiken kan det vara skillnaden frontalkrock eller inte.

VTI uppskattar att 40 fler personer kommer dö i trafikolyckor om dubbdäcksanvändningen sjunker till 20% från dagens 65%. Nordiska dubbfria däck placerar sig bättre än dubbdäck när det gäller komfort och ljudnivå. Lyxproblem skulle jag säga. Annars är dubbfria aningen bättre i lös snö. Annars är dubbdäck bättre än dubbfria på våt is, våt asfalt, torr asfalt och i stabilitet.

I mycket håller jag med dig, det är idioti att köpa så väldigt gamla däck eller köpa slitna billiga däck och oavsett vilket är det dumt att snåla på däcken oavsett om det är dubbade eller dubbfria. Jag kommer (tyvärr) själv köpa dubbfria nästa gång pga. att jag kör mycket på vägar där det är eller kommer bli dubbdäcksförbud.

Källa: http://www.motormannen.se/om_oss/Vi_tycker/Aktuella_kampanjer/dubbat.html
 
Danne12345 skrev:
Du säger själv att du överdriver och raljerar och jag får helt enkelt säga att jag håller med. Jag köper nya däck när jag anser att de inte håller måttet längre och det är betydligt kortare än 14-15 år. Det skulle jag göra oavsett om de är dubbfria eller inte. Nu är inte åldern enbart någon som gör att däcken blir sämre. Rätt förvarade så åldras inte gummit speciellt mycket att det skulle ha någon stor inverkan (till en viss gräns givetvis). Däck kan säljas nya trots att de är flera år gamla. Kolla tillverkningsdatum nästa gång du köper nya däck så ska du se att många däck är tillverkade flera år tidigare.

Jag håller med dig att det är avvägningar som görs, men problemet är att folk har ett skevt beslutsunderlag när de väljer däck. Just när de lyssnar på "jag körde med kinesiska dubbfria däck och bromsade för grannens katt! Kinesiska dubbfria däck är därför bra!"
Sedan ska man komma ihåg att flera att de bästa dubbfria däcken placerar sig bra i tester och ovan vissa dubbdäck, men trots allt så är det dubbdäcken som får bäst placeringar och har kortare stoppsträckor på merparten av underlagen. På pappret kanske det bara är 5 meter skillnad, men i praktiken kan det vara skillnaden frontalkrock eller inte.

VTI uppskattar att 40 fler personer kommer dö i trafikolyckor om dubbdäcksanvändningen sjunker till 20% från dagens 65%. Nordiska dubbfria däck placerar sig bättre än dubbdäck när det gäller komfort och ljudnivå. Lyxproblem skulle jag säga. Annars är dubbfria aningen bättre i lös snö. Annars är dubbdäck bättre än dubbfria på våt is, våt asfalt, torr asfalt och i stabilitet.

I mycket håller jag med dig, det är idioti att köpa så väldigt gamla däck eller köpa slitna billiga däck och oavsett vilket är det dumt att snåla på däcken oavsett om det är dubbade eller dubbfria. Jag kommer (tyvärr) själv köpa dubbfria nästa gång pga. att jag kör mycket på vägar där det är eller kommer bli dubbdäcksförbud.

Källa: [länk]
Men nu måste vi väl hålla till lite fakta trots allt;
Största påverkan gällande att däcken bli hårdare och åldras är vid faktisk användning. Gäller både dubb som odubbat.
Mina dubbfria är nu nere kring 4mm och 4år efter denna vinter och de kommer att bytas pga av att de börjar fungera sämre i det slaskiga väglag vi har där jag kör mest.

Dubbdäck är INTE bättre på våt asfalt, torr asfalt eller i stabilitet, men bättre vid is på asfalt (oftast med bra dubb kvar).
Om sedan odubbat eller dubbat fungerar bäst i de tre första alternativen kan jag inte avgöra utan det beror på vilket fabrikat, modell och slitage däcket har, men även vilken bil de sitter på.
Vilket däck som är bäst i lös snö beror till största delen på däcksmönstret och bredden på däcket, lyckas du spinna ned hjulen i fast underlag kan du även få lite hjälp av långa dubb men så är inte moderna däck konstruerade längre.
 
nikasp
Du beslår mig med följande: "du argumenterar för att jag ska köra på en viss typ av däck och jag argumenterar för att få välja själv". Där har du tolkat mig fel eller skriver fel med mening. Förståsigpåare är sådana som är så säkra på dubbfria däcks positiva egenskaper så att de övertygar andra mindre vetande om att de lika gärna kan köra dubbfritt som på dubbdäck. Skrev nog inte att just du är en sådan om jag inte missat något.

MathiasS skrev:
Ok? Näe. Jag förstår inte vad du skriver.

Sådana som jag, är det människor som kör med dubbfria däck? Eller vilken kategori har jag hamnat i?

Förståsigpåarna som anser att dubbfritt är lika bra - vilka är dom egentligen?

Om man ska prata om vad som är bra eller dåligt så skulle jag vilja säga att för mig är dubbfritt tillräckligt bra. För mig alltså.
 
Redigerat:
nikasp
Jag menar att skrivelsen om att breda däck ger bättre fäste än smalare däck var helt uppåt väggarna fel (man får lägre marktryck med ett bredare däck jämfört med ett smalare). Det finns såklart avvägningar och kompromisser som leder fram till att en viss bil typbesiktas med några föreslagna dimensioner.

Micro skrev:
Och jag måste fråga Nikasp som är civilingenjör.... ang breda o smala däck.. hur gör man då man inte får ha smala däck på bilen för fordonstillverkaren ?? Har dom fel ? fungerar inte dom bilarna på vintern eller har kanske inte bredden så stor betydelse som man trodde förr i tiden ??
 
nikasp skrev:
Du beslår mig med följande: "du argumenterar för att jag ska köra på en viss typ av däck och jag argumenterar för att få välja själv". Där har du tolkat mig fel eller skriver fel med mening. Förståsigpåare är sådana som är så säkra på dubbfria däcks positiva egenskaper så att de övertygar andra mindre vetande om att de lika gärna kan köra på dubbdäck. Skrev nog inte att just du är en sådan om jag inte missat något.
Men nikasp, det du säger att vi som förespråkar dubbfritt som bästa alternativ för "vissa" körförhållanden är "förståsigpåare och påverkar mindre vetande", men nu får du väl åtminstone ge dig i din egen tro på din egen vetskap. Du har din erfarenhet, men att kalla andra "mindre vetande" är ganska oförskämt på samma sätt som "förståsigpåare".

Dessutom skriver du att vi som förespråkar dubbfritt övertygar mindre vetande att köra på dubbdäck, vad är problemet?:D
 
AndersS skrev:
Men nu måste vi väl hålla till lite fakta trots allt;
Största påverkan gällande att däcken bli hårdare och åldras är vid faktisk användning. Gäller både dubb som odubbat.
Mina dubbfria är nu nere kring 4mm och 4år efter denna vinter och de kommer att bytas pga av att de börjar fungera sämre i det slaskiga väglag vi har där jag kör mest.

Dubbdäck är INTE bättre på våt asfalt, torr asfalt eller i stabilitet, men bättre vid is på asfalt (oftast med bra dubb kvar).
Om sedan odubbat eller dubbat fungerar bäst i de tre första alternativen kan jag inte avgöra utan det beror på vilket fabrikat, modell och slitage däcket har, men även vilken bil de sitter på.
Vilket däck som är bäst i lös snö beror till största delen på däcksmönstret och bredden på däcket, lyckas du spinna ned hjulen i fast underlag kan du även få lite hjälp av långa dubb men så är inte moderna däck konstruerade längre.
Det har jag väl ändå inte motsagt? Jag syftade på ålder, och oanvända däck kan säljas som nya upp till 2 eller om det är 3 år efter tillverkning om jag inte minns helt fel. Själva åldrandet i sig avgör alltså inte däckets kvalitet utan det är som du säger framförallt slitaget som gör däcken undermåliga.

Källa: http://www.stro.se/alder.pdf

Dubbdäck är bättre på de områden jag räknat upp om du jämför med dubbfria däck anpassade för det nordiska klimatet. Jämför du med dubbfria däck anpassade för den europeiska marknaden så är de bättre på torr asfalt ja. Men de är ännu sämre på is och snö (som vi ofta har här uppe i Skandinavien).

Källa: http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf

Anser du att VTI har fel i att dödsolyckorna kommer att öka om dubbdäcksanvändningen går ner och isf varför? Källan till det påståendet har jag skrivit i inlägget innan.
 
nikasp
Jäklar vad många inlägg det har blivit i tråden. Jag måste börja som rubriksättare på Aftonbladet :)
 
nikasp
Förtydligande:
"mindre vetande" är människor som t.ex. fyller olja i spolarvätskebehållaren och aldrig någonsin skulle läsa årets däckstest innan inköp av nya ostar. (Jag rättade mitt senaste inlägg samtidigt som du skrev smileyn).

PS. Kan du inte ens hålla med om att dubbfritt är helt värdelöst på blöt is eller är dubbfritt ett bra val där också?

AndersS skrev:
Men nikasp, det du säger att vi som förespråkar dubbfritt som bästa alternativ för "vissa" körförhållanden är "förståsigpåare och påverkar mindre vetande", men nu får du väl åtminstone ge dig i din egen tro på din egen vetskap. Du har din erfarenhet, men att kalla andra "mindre vetande" är ganska oförskämt på samma sätt som "förståsigpåare".

Dessutom skriver du att vi som förespråkar dubbfritt övertygar mindre vetande att köra på dubbdäck, vad är problemet?:D
 
Redigerat:
nikasp skrev:
Förtydligande:
"mindre vetande" är människor som t.ex. fyller olja i spolarvätskebehållaren och aldrig någonsin skulle läsa årets däckstest innan inköp av nya ostar. (Jag rättade mitt senaste inlägg samtidigt som du skrev smileyn).

PS. Kan du inte ens hålla med om att dubbfritt är helt värdelöst på blöt is eller är dubbfritt ett bra val där också?
Ok, då tillhör jag "mindre vetande" och är även förstårsigpåare, blir lite mycket just nu:D
 
nikasp
Hade inte du 175 000 mils erfarenhet och kört 20 år med dubb och 15 år dubbfritt? Eller blandade jag ihop dig med MathiasS? Du har ju väldigt mycket åsikter och vetskap om däck för att inte veta var du fyller på spolarvätskan tycker jag. Respekt.

Vad tycker du om dubbfritt och svartis (blöt is) förresten?

AndersS skrev:
Ok, då tillhör jag "mindre vetande" och är även förstårsigpåare, blir lite mycket just nu:D
 
Danne12345 skrev:
Det har jag väl ändå inte motsagt? Jag syftade på ålder, och oanvända däck kan säljas som nya upp till 2 eller om det är 3 år efter tillverkning om jag inte minns helt fel. Själva åldrandet i sig avgör alltså inte däckets kvalitet utan det är som du säger framförallt slitaget som gör däcken undermåliga.

Källa: [länk]

Dubbdäck är bättre på de områden jag räknat upp om du jämför med dubbfria däck anpassade för det nordiska klimatet. Jämför du med dubbfria däck anpassade för den europeiska marknaden så är de bättre på torr asfalt ja. Men de är ännu sämre på is och snö (som vi ofta har här uppe i Skandinavien).

Källa: [länk]

Anser du att VTI har fel i att dödsolyckorna kommer att öka om dubbdäcksanvändningen går ner och isf varför? Källan till det påståendet har jag skrivit i inlägget innan.
Har kollat länkarna och det är bara en del generella antaganden, där varken geografi och vägförhållanden, biltyp eller däcksfabrikat anges.
Håller fortfarande fast vid;
Dubbdäck är INTE bättre på våt asfalt, torr asfalt eller i stabilitet, men bättre vid is på asfalt (oftast med bra dubb kvar).
Om sedan odubbat eller dubbat fungerar bäst i de tre första alternativen kan jag inte avgöra utan det beror på vilket fabrikat, modell och slitage däcket har, men även vilken bil de sitter på.
Vilket däck som är bäst i lös snö beror till största delen på däcksmönstret och bredden på däcket, lyckas du spinna ned hjulen i fast underlag kan du även få lite hjälp av långa dubb men så är inte moderna däck konstruerade längre

Och jag säger inte alls mot vad VTI skriver om ökade olyckor, var har du läst det någonstans.. Skulle man generellt i Sverige förbjuda dubbdäck kommer olyckorna att öka, har aldrig sagt något annat.
Har varit mycket tydlig på att anser man att dubbdäck är bäst för mina körförhållanden och mig som förare så ska man självklart välja det, men Sverige är ett långt land, har olika väglagsförhållanden och krav på när bilen måste användas.

Både statistik och tester, etc, kan vara rätt och felaktig samtidigt beroende av hur den insamlas, analyseras och presenteras. I vissa fall så är tester och utredningar betalda av intressenter som vill påvisa något, så väl inom näringslivet, politiskt, media, etc.
 
nikasp skrev:
Hade inte du 175 000 mils erfarenhet och kört 20 år med dubb och 15 år dubbfritt? Eller blandade jag ihop dig med MathiasS? Du har ju väldigt mycket åsikter och vetskap om däck för att inte veta var du fyller på spolarvätskan tycker jag. Respekt.

Vad tycker du om dubbfritt och svartis (blöt is) förresten?
Jo, men jag läser inte en däcktest så att jag missar en god ostbit med lite passande rödvin;)

Och på ren isig yta är dubb bättre i de flesta fallen, vilket jag också skrivit i flera inlägg.
Är nog just nu som väglaget är mest besvärligt här nere, med några plusgrader på dagen och sedan några minus framemot kvällen så det gäller att vara vaksam i kurviga partier och ha koll på hastigheten.
Redigerat; Tänker på att det som smälter på dagen, och kanske rinner ut på vägen, fryser till is sedan. Men det är lite av detta jag vill få fram att "tänk till före" vilket väglag som kan finnas. Skiter jag i det och blåser på i 90-100km/h som det var sommarväg på en lite kurvigare landsväg.........
 
Redigerat:
nikasp
Odubbade:
http://www.vibilagare.se/test/dack/dacktest-2011-odubbade-vinterdack-34652

Dubbade:
http://www.vibilagare.se/test/dack/dacktest-2011-dubbdack-34402

Här finns ett ganska nytt test där nordiska dubbfria får ganska låga betyg på just våt väg (om man läser i odubbat-testet). Det stämmer inte riktigt med vad AndersS skriver om och om igen om att de skulle vara bättre än dubbade på både slask, torr och våt vägbana. Jag känner igen det och att däcken upplevdes lite svajiga i sida från mina Nokian RSi dubbfria som var i topp det året jag körde dem. Väldigt mjukt gummi har såklart sina nackdelar.

Från dubbdäckstestet:
"År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd."

"Med i testet är också ett bra nordiskt friktionsdäck för att ge en uppfattning om skillnaderna mellan dubbdäck och friktionsdäck."

"Friktionsdäcket är avsevärt sämre på is jämfört med dubbdäcken. Bromssträckan är cirka tio meter längre och vid start behöver friktionsdäcket dubbelt så lång tid för att nå samma hastighet. Kurvgreppet är bättre, men bara då ytan är ruggad av dubb, precis som på isbanan. Friktionsdäckets körtider blir ändå avsevärt längre och anses ”hopplöst att köra när man bytt från dubb”.

På snö bromsar friktionsdäcket bättre och är på samma nivå vid start. Uppför branta backen är dubbdäcken snabbare. Vid forcerad körning på snö är friktionsdäcket i nivå med dubbdäcken. Men i snöslask tappar friktionsdäcket greppet tidigare. Bromssträckan i väta är längre än för dubbdäcken, men kortare på torr väg. Friktionsdäcket är mjukare och har inte lika precis styrning på torr väg. Ljudnivån är avsevärt behagligare jämfört med dubbdäck. Friktionsdäckets svaghet är mycket sämre grepp på is, något sämre i snöslask och på våt väg."
 
Redigerat:
Och så kan jag klippa ur lite annan text ur länkarna, vilket i sig inte säger något som lösrykta påståenden :)
Urklipp: "På is ger dubbdäck bättre grepp. Än så länge är det så.

Det betyder inte att Vi Bilägare avråder från nordiska friktionsdäck. De är ett bra och säkert alternativ för många – men inte för alla, eller vid alla väglag. På Vi Bilägares testbilar som vi själva köper sitter friktionsdäck. Och har så gjort i 20 år. Men vi har nya bilar, väljer bästa friktionsdäcket efter våra egna däcktester och testförarna har stor körvana.

Välj ”fegt”
Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på, ta hänsyn till den egna bilens säkerhet, den egna erfarenheten och om man har möjlighet att välja andra färdmedel när det blir riktigt besvärligt i trafiken. Och kunde vi förutsäga vinterväglaget så skulle det blir enklare."

Egen text: MEN även följande notering att testerna kanske inte är fullt jämförbara;

Urklipp: "Vikigt att veta är att Vi Bilägare och Tuulilasi använder olika bilar och till viss del olika teknik varför resultaten mellan testerna inte går att jämföra. Tuulilasi gör bromstester på is och snö med ABS (låsningsfria bromssystemet) men med bakhjulens bromsar bortkopplade, vilket ger längre bromssträckor. Dessutom bromsar Tuulilasi i andra hastighetsintervall än Vi Bilägare. Start på snö sker till högre hastighet än det vi använder och när det gäller körning på testbanor kopplar Tuulilasi bort ESP (antisladdsystemet)."

Egen text: Ja, vad säger vi? Tycker att Vi Bilägares slutsats inte motsäger en envis dåre som jag i mina inlägg tidigare;
Urklipp: "Så välj vinterdäck ”fegt”. Pruta inte på kvalitet, oavsett om det blir dubb- eller friktionsdäck!"
 
Redigerat:
Hahahahaha...den här tråden är minst sagt hätskt manlig ;) Grabbar!! Jag säger bara en sak...
BMW X 325 med eller utan dubbar, så slickar vår X asfalten kontra tuffa vintervägar och bromsar bäst ;) // hälsar "läser inte dubbnytt" :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.