D09
Hej

Behöver support med att lista ut var min el tar vägen innan vattenfall har tagit ALLA mina pengar....
Fick en elräkning på 8200 för dec, jan.... inte så roligt när man får en ny tv på elgiganten för 1500 )= eller inte har budget för såna räkningar.... )=

Huset är nybyggt, isolerad bottenplatta med 30 cm cellplast. källare med 10 cm cellplast runt halva huset. Källaren har även 70mm stenull invändigt. ( hela )

Väggarna är caa 30 cm tjocka, ( 220 + 45 ) samt osb i alla väggar.

Alla fönster är antingen 3glas eller 2glas isolerglas ( uvärde ca 1,3 om jag inte minns fel )

Alla lampor är ledlampor. undantaget 2 st halogen i badrummet och 4 i takfläkten. ( fläkten går jämnt )

Centraldamsugare ( ny )

Huset har källare, bottevåning och loft med ryggåstak. ( byggyta 78m2 x2 + 40m2 loft )

Huset drivs av en nibe 310p som sköter ventilationen och den vattenburna värmen.
Stödeldar i en kamin i v-rummet. Har annars ca 20 grader inne. ( bottenvåning )

Till detta finns ett garage på 36 m2 som drivs ( frostskydd ) av ett oljeelement.

Hushållet har 2 vuxna, 2 barn mellan 1- 6 år. Vi använder diskmaskin ( ny ) samt tvättmaskin ( ny ).


Vad kan den höga elförbrukningen bero på? En granne har betydligt mindre elförbrukning ( dock utan garage men samma yta o panna )

Huset står högt på ett berg ( utsatt för hård vind ) ?
Kyl / frys gamla?
Fel inställd ventilation? ( haft ventfirma men misstänker att dom slarvat med detta )
För torr luft invändigt?
För dålig tillluft? ( har velcoventiler som stänger o öppnar efter ute temperatur )
Stora glasparttier på gavlarna?
För stor yta för panna?

Vad kan man göra? Alla tips, ideer, spekulationer etc är välkommna =)
 
  • ChartImg.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte se hur mycket Nibe-pannan dragit? Ger nog en bra första indikation.

Och info för fortsatt efterforskning.
 
Det är inte så att din granne nallar av din el , kolla så ingen skarvkabel går till grannen... :)
 
D09
Vet inte hur man kollar det utan att klippa kabeln o pluggar in en mätare emellan....
Man borde ju kunna få ut datan ur pannan kan man tycka... någon som vet?
 
D09
Har ju legat på 50 - 70 kw / dag innan minusgraderna kom så pannan kan vara en given bov
 
D09
ha ha ha ha tyckte att grannen hade väl mycket lampor igång ; )
 
Har grannen ett hönshus? ;)

Sorry för OT, var en liknande fråga uppe för något år sen (?) och då visade det sig att det var grannen som körde värmen till sitt hönshus på TS förbrukning. Fiffigt. :)
 
dkp09 skrev:
Vet inte hur man kollar det utan att klippa kabeln o pluggar in en mätare emellan....
Man borde ju kunna få ut datan ur pannan kan man tycka... någon som vet?
Har inte en Nibe, så tyvärr. Men det borde gå att hitta ganska enkelt i menyerna.
 
Frånluftvärmepump är väl i princip ren elvärme, men med återvinning på ventilationen som klarar av att göra varmvatten. Att värma ett hus på ~200 kvm + garage och varmvatten och hushållsel för 4 pers landar väl på 20' till 25' kWh om året skulle jag tro. Då är det inte orimligt om ca 8' av dem är dec-jan. Det låter kanske aningen högt med tanke på att att det är i södra Sverige, men jag tror inte det är jättekonstigt. Skulle tro att det är pumpen som helt enkelt drar så mycket, den är inte bättre. Tyvärr får man väl säga.

Min uppfattning är att frånluftvärmepumpar ofta marknadsförs som väldigt energisnåla, vilket jag kan tycka är felaktigt. Har aldrig haft någon egen, men kompisar och bekanta som har chockats av elräkningarna så fort tempen går under nollan och elpatronen börjar gå konstant.
 
Ser helt klart ut som för klen värmepump och därför ett kraftigt eltillskott. Försök reda ut vad elpatronen dragit.
 
Om ja uppfattar rätt har det gått el för 4100:-/månad
Av detta skulle jag tro att elelementen i garaget står för bortåt 1000:-

Jag skulle satt en mätare på garaget och en på värmepumpen en mätare kostar ca 200:- på blocket och monteringen gissningsvis 1000-2000:- det kan vara en bra investering
 
Jag har själv en Nibe fighter 410p och bor i ett radhus enplan på ca 80kv byggt 91. Jag har installerat KWmätare på pumpen och förbrukningen drar iväg direkt det blir ett par minusgrader.... En hyfstat kall vecka här nu i februari drog den 306kw. Förra veckan då det var betydligt mildare nöjde den sej med 186kw.

Så det blir fort mycke elpatron när det blir lite kallare och när man då i ditt fall skall värma upp ett helt hus med större glaspartier mm. med elpatron då blir det dyrt.
 
Mikael_L
Niklas_1 skrev:
Frånluftvärmepump är väl i princip ren elvärme, men med återvinning på ventilationen som klarar av att göra varmvatten. Att värma ett hus på ~200 kvm + garage och varmvatten och hushållsel för 4 pers landar väl på 20' till 25' kWh om året skulle jag tro.
Ja det gäller gamla hus från -70-talet.

TS har ett nybyggt hus som inte ens skulle beviljas bygglov om den obligatoriska energiberäkningen skulle visa på mer än 5000 kWh / år.

edit:
Eller max 8500kWh/år om källaren också räknas som boarea.
 
Redigerat:
Vilket påhopp på 70-tals hus :) Vi hade en förbrukning på 1853 kWh i dec och 1516 kWh jan. Värmen kommer från en antik L/L samt element (ej vattenburet). Huset är på 204 kvadrat och vi har ungefär samma temp inne som TS när vi inte drar igång kaminen. Nu är vi bara två vuxna men ändå.

/TH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.