cecar33 skrev:
Hej!
Det pågår förarbete för att bilda förening för fiber även här där jag bor ca 25 000kr tror man.
Den stora frågan är det vettigt, argumenten för är många men att det ökar värdet på huset köper inte jag. Skulle det göra något för huspriset så är det inte mycket till hus, en ny kyl/frys har troligtvis större prispåverkan.
Nej, det kan man väl diskutera. Jag tror såhär. Om 30-40 år så kommer det att vara en "självklarhet". Dvs ett hus *utan* fiber kommer att vara lika pittoreskt som ett med dass på gården är idag. Eller ett utan el. Det är kanske en bättre jämförelse. I äldre hus så har man efterinstallerat el, de nya byggs med. Det är få som kan tänka sig att leva utan idag. Därmed inte sagt att marknaden värderar ett hus med el högre... (Detta är lite hårdraget, jag tror inte vi kommer att se samma penetration av fiber som vi har sett elektricitet, eftersom det trots allt finns alternativ, även om de är undermåliga i jämförelse.)

Det är en fråga om infrastruktur, mao så förväntar man sig vatten, avlopp och el idag. Imorgon så kommer vettig kommunikation att vara lika självklart.

Man får vara bra korkad om man värderar en ny kyl/frys som man enkelt byter själv högre, än infrastruktur som el, vatten, avlopp och fiber osv.
 
Jag tror inte att att argumentet för dem som verkligen vill ha fiber är att huset ökar i värde. Det är endast löken på laxen och i vissa fall ammunition mot dem i som inte förstår skillnaden mellan uppringt med modem och 100 Mbit via fiber.

Sedan säger mäklare att om man tar två helt jämbördiga objekt (två intilliggande radhus, exvis) så får man minst 50 000 mer för det hus som har fiber. Kanske inte av alla spekulanter, men av den som köper, och det är det som avgör.
 
mycke_nu skrev:
Jag tror inte att att argumentet för dem som verkligen vill ha fiber är att huset ökar i värde. Det är endast löken på laxen och i vissa fall ammunition mot dem i som inte förstår skillnaden mellan uppringt med modem och 100 Mbit via fiber.
Nej, det tror inte jag heller. Det är väl ingen som köper fiber utan att ha tänkt att använda den? (Det skulle man ju annars kunna tänka sig om man bara ser det som en investering.)

Men det bör ju påverka kalkylen. 17000:- för en telefonkabel är pengar i sjön. Se det som konsumtion.

25000:- för ett par singlemod fibrer däremot är "billigt". Det är en "investering" som kommer att stå sig i 50 år utan problem. Dvs den kommer i alla fall inte att tappa i värde/bli värdelös, som ditt kopparpar kommer att vara om 50 år.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det tror inte jag heller. Det är väl ingen som köper fiber utan att ha tänkt att använda den?
Jo, faktiskt. :)

Vi har en äldre medlem i vår förening som gick med och betalde men inte vill bli inkopplad. Ville endast stödja utveckling av socknen. d^_^b

Däremot finns det en del yngre bakåtsträvare här..
 
mycke_nu skrev:
Ändå mer budgettänk här.. konvertern är svetsad på inkommande fiber.:@
Uh... :|
spik99 skrev:
psau, är det verkligen Telia som lägger slang och drar fiber?? Jag var säker på att det var måååånga år sedan dom slutade med det.
I mitt fall så var det killar som hade egna bilar med Telia-logga på, de hade mailadresser och mobilnummer hos Telia och vissa delar av inkopplingen som de inte gjorde själva gjordes av Relacom. Så jag gissar att de jobbade under Telias namn men antagligen var konsulter i botten eller nåt sånt. Frågade dock aldrig så det är bara min gissning.
 
Oj vad sågad jag blev.
Men faktum är vi vet vad som har varit och vet inget om vad som kommer.Kör sedan några dagar med "Telenor stor"det som fåntratten gör reklam för just nu i TV där han står i givakt.Jag har kört test på µTorrent med ett resultat på 40 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp stadigt i 6 tim. vilket får ansas godkänt för 349kr mån jag har dessutom beställt en Poynting riktantenn som skall upp på taket så det blir nog bättre eftersom det ligger några km från masterna. Men det jag vill säg är att det för mindre en 4år sedan skrattades åt mobila bredband, jag är inte lika säker som sågningarna om framtidens mobilitet. Det är däremot en avgörande skillnad på vad man använder sin uppkoppling till spelar man stora online spel så är kanske behovet större när det gäller hastighet. Sedan är det så att som någon säger om 30-40år......... ja då har jag i alla fall gått ur tiden själv troligtvis, efter som jag är närmare 60 en 57 så jag får lämna det åt någon annan
 
cecar33 skrev:
Oj vad sågad jag blev.
Men faktum är vi vet vad som har varit och vet inget om vad som kommer.Kör sedan några dagar med "Telenor stor"det som fåntratten gör reklam för just nu i TV där han står i givakt.Jag har kört test på µTorrent med ett resultat på 40 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp stadigt i 6 tim. vilket får ansas godkänt för 349kr mån jag har dessutom beställt en Poynting riktantenn som skall upp på taket så det blir nog bättre eftersom det ligger några km från masterna. Men det jag vill säg är att det för mindre en 4år sedan skrattades åt mobila bredband, jag är inte lika säker som sågningarna om framtidens mobilitet. Det är däremot en avgörande skillnad på vad man använder sin uppkoppling till spelar man stora online spel så är kanske behovet större när det gäller hastighet. Sedan är det så att som någon säger om 30-40år......... ja då har jag i alla fall gått ur tiden själv troligtvis, efter som jag är närmare 60 en 57 så jag får lämna det åt någon annan
Jag har viss insikt i hur Telenor byggt sitt nät via kontakt med dem i jobbet. Det finns två aspekter till det här med "mobilt bredband".

Dels är det hur trafiken paketeras och optimeras. Ett 3G-nät är anpassat i första hand för tal, inte för datatrafik. Trafikmönster och belastningar ser helt annorlunda ut för dessa två typer av trafik. 4G har fokus primärt på datatrafik till skillnad från 3G. Det är det ena. Det andra är hur basstationerna är anslutna till operatörernas stomnät. Av ekonomiska skäl så anslöts de flesta basstationer under 3G-utbyggnadens första år (när det skulle täckas så mycket som möjligt för att klara PTS krav som man fick sin licens på) med det som fanns till hands på platsen. Vi kan väl vara snälla och säga att det inte var fiber överallt där dessa basstationer anslöts till stomnätet...

Telenor har på sistone dels knutit samman sitt kommersiella nät med Bredbandsbolagets konsumentnät efter förvärvet, och därigenom förbättrat sin närvaro på många orter. Man har även konsekvent dragit ut fiber till sina basstationer på sistone för att förbättra prestanda. Om ni undrar varför det spelar roll, så färdas er mobila data bara i luften till närmaste basstation, där går det sedan över i kabel och ner i marken och sen samsas det med "allt annat" för att ge en väldigt basic förklaring.

När man nu bygger ut 4G kommer man kunna styra datatrafik till 4G-nätet där det finns och byggs ut successivt, och röst och andra tjänster kommer kunna nyttja de gamla näten som de var tänkta att nyttjas från början. Med 4G kan man även sätta upp punkt-till-punkt anslutningar och är inte beroende av att trafiken först ska passera en extern gateway (3G mobildata går alltid via en APN via operatörens nät och vidare ut på internet.) en punkt-till-punkt förbindelse innebär att man som operatör kan sätta upp en dedikerad mobil anslutning och styra trafiken likt en fast anslutning rätt in i ett gemensamt nät.

Jag tror att det kommer bli en mycket intressant aspekt för företag och privatpersoner framöver som inte har de tuffaste kraven på svarstider och annat som framförallt fiber erbjuder. Lite prispress på det också framöver och det kan komma att bli ett mycket starkt alternativ framförallt till ADSL. (Där det finns täckning).
 
På kort sikt så tror jag också 4G kan vara ett alternativ. Timmelstad, du som verkar insatt i 4G. Hur påverkas hastigheten av avståndet till masten. Var går gränsen för att få 50 Mbps stabilt tex.?

Jag läste en mycket intressant artikel (på engelska vill jag minnas..) om varför radiodata aldrig kan komma att "slå" fiber. Artikeln grundade sig på fysikaliska lagar kring radiovågor. Är det möjligen någon här som har den länken så vore det fint om ni kunde post den :)
 
En fullt utbyggd tre-sektors 4G basstation behöver en fiberanslutning på 100-200 Mbit/s. Denna delas sedan av alla (hundratals?) abonnenter.

Jämför detta med att ha en egen 100 Mbit/s fiber till huset. För att nu inte tala om 1 Gbit/s som ligger runt hörnet..

För att 4G skall kunna konkurrera med dagens fiber krävs det mao en mast på varje villatomt.

Gbit via radio kommer vi aldrig att få uppleva.
 
mycke_nu skrev:
Jo, faktiskt. :)

Vi har en äldre medlem i vår förening som gick med och betalde men inte vill bli inkopplad. Ville endast stödja utveckling av socknen. d^_^b

Däremot finns det en del yngre bakåtsträvare här..
Tänk om alla i den generationen tänkte likadant, så utvecklat samhället skulle vara då. T.om jag skulle ha fiber då, men icke... :(
 
cecar33 skrev:
Oj vad sågad jag blev.
Men faktum är vi vet vad som har varit och vet inget om vad som kommer.Kör sedan några dagar med "Telenor stor"det som fåntratten gör reklam för just nu i TV där han står i givakt.Jag har kört test på µTorrent med ett resultat på 40 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp stadigt i 6 tim. vilket får ansas godkänt för 349kr mån jag har dessutom beställt en Poynting riktantenn som skall upp på taket så det blir nog bättre eftersom det ligger några km från masterna. Men det jag vill säg är att det för mindre en 4år sedan skrattades åt mobila bredband, jag är inte lika säker som sågningarna om framtidens mobilitet. Det är däremot en avgörande skillnad på vad man använder sin uppkoppling till spelar man stora online spel så är kanske behovet större när det gäller hastighet. Sedan är det så att som någon säger om 30-40år......... ja då har jag i alla fall gått ur tiden själv troligtvis, efter som jag är närmare 60 en 57 så jag får lämna det åt någon annan
Nej, det var ingen som visste något om mobilt bredband som "skrattade" åt det för fyra år sedan. Då hade jag redan *slutat* på Ericsson med att utveckla (en liten liten del) av det. Vad som dock fanns sedan 90-talet var en roadmap som talade om ungefär hur det skulle kunna gå med bandbredd osv. givet de parametrar man kunde anta. Och ungefär så har det gått. Det är inte så att man uppfunnit något epokgörande nytt sätt att trolla bort begränsningarna som Shannon et. al. visade på för 50(!) år sedan. Vi kommer allt närmare Shannon-gränsen, iom Turbokoder (som kom 1993...) så ligger vi så nära att det är svårt att krama ur så mycket mer bitar per Hz bandbredd. Det som är kvar är i så fall att allokera mer bandbredd, men det kräver att en massa andra användare/användningsområden måste sluta med det de gör, och det är inte troligt. (Det finns någon faktor att ta här, men inga stora tiopotenser). Tro mig, även om vi kämpade så mycket vi orkade på Ericsson så kan/kunde vi inte övervinna de *fundamentala* gränser som Shannon mfl visat och förklarat. Vi är bara ingenjörer. Vi kan bara göra det som är fysikaliskt möjligt.

Dessutom, så *delar* du bandbredden med alla andra i din cell. Så visst, så länge som du är ensam (och det är du antagligen nu, du tar ju *halva* kapaciteten för dig själv, trots att du har några kilometer till masten).

Detta skall jämföras med fiber som du redan idag kan överföra Terrabit per sekund på över de avstånd du har till stationen. (Visst, det är inte ekonomiskt försvarbart, men en gigabit är fullt både ekonomiskt och tekniskt görbart med utrustning som redan finns på marknaden.)

Sammanfattningsvis, vill man ha en chans att förstå varför "mobilt bredband" aldrig kommer att "komma ikapp" en fiber så måste man ha åtminstone ytlig förståelse för Shannon-Hartley teoremet (http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon–Hartley_theorem). Utan det så är man dömd att famla i mörkret.

(Skrivet via mobilt bredband. HSDPA i det här fallet. Och det är inget hyckleri, jag sitter nämligen på tåget och *är* således mobil. Det är det man skall ha det till! :))
 
mycke_nu skrev:
Jo, faktiskt. :)

Vi har en äldre medlem i vår förening som gick med och betalde men inte vill bli inkopplad. Ville endast stödja utveckling av socknen. d^_^b
Där ser man! Då ändrar jag mig. Det finns *en* person som köpt fiber utan att tänkt att använda den. :)

mycke_nu skrev:
Däremot finns det en del yngre bakåtsträvare här..
"Bare å bunta ihop och slå ihjäl!" :)
 
cecar33 skrev:
Oj vad sågad jag blev.
Men faktum är vi vet vad som har varit och vet inget om vad som kommer.Kör sedan några dagar med "Telenor stor"det som fåntratten gör reklam för just nu i TV där han står i givakt.Jag har kört test på µTorrent med ett resultat på 40 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp stadigt i 6 tim. vilket får ansas godkänt för 349kr mån jag har dessutom beställt en Poynting riktantenn som skall upp på taket så det blir nog bättre eftersom det ligger några km från masterna. Men det jag vill säg är att det för mindre en 4år sedan skrattades åt mobila bredband, jag är inte lika säker som sågningarna om framtidens mobilitet. Det är däremot en avgörande skillnad på vad man använder sin uppkoppling till spelar man stora online spel så är kanske behovet större när det gäller hastighet. Sedan är det så att som någon säger om 30-40år......... ja då har jag i alla fall gått ur tiden själv troligtvis, efter som jag är närmare 60 en 57 så jag får lämna det åt någon annan
Jag tog en provsurf i Telenors nät via ett erbjudande från bredbandsbolaget. Bredbandskollen visade hyfsade siffror och det såg ut att vara kring 20Mbit ner och drygt 10 upp. Nedladdning av en stor fil gav dock annat besked... En fil på 2,5GB krävde att drygt 5GB laddades ner.....

Jag är också rätt säker på att alla operatörer kommer blocka torrenttrafik i sina nät inom något år eller två. Inte av moraliska skäl utan för att några få användare använder nästan all tillgänglig kapacitet.
 
cecar33 skrev:
Det är däremot en avgörande skillnad på vad man använder sin uppkoppling till spelar man stora online spel så är kanske behovet större när det gäller hastighet.
Det här är en annan intressant aspekt som tål att behandlas separat. När man spelar spel (eller surfar på Internet, eller talar i telefon via IP eller något liknande interaktivt) så är det inte främst bandbredden som är problemet utan latensen. Kort förklaring: bandbredden det är hur många bitar per sekund en kanal kan överförra. Latens är hur lång tid det tar för den första biten att komma fram (och tillbaka).

Man brukar illustrera problemet genom att jämföra exv. en Ferrari med en lastbil. Lastbilen kan bära mycket mer per tidsenhet, men kommer inte fram lika fort. MEN det är en lite missvisande jämförelse i det här fallet eftersom fibern vinner på båda parametrarna. Den har mycket bättre latens (åtminstone en faktor tio rakt av) jämfört med mobilt bredband med den utrustning som är installerad hemma hos folk idag.

Vad värre är. Ju mer bitar per Hz vi skall krama ur en radiokanal, desto mer signalbehandling måste vi göra, och desto mer *ökar* latensen. Vill man hålla nere den så får man jobba *ännu* hårdare om det ens är teoretiskt möjligt (vilket det inte är i alla fall). Detta har återverkningar på batteritid osv. för en sant mobil terminal, även om just energiförbrukning inte är ett problem för fast en fast installation på samma sätt.

Så fibern vinner stort även här. Och radion kommer alltid att ligga efter även här.
 
mexitegel skrev:
På kort sikt så tror jag också 4G kan vara ett alternativ. Timmelstad, du som verkar insatt i 4G. Hur påverkas hastigheten av avståndet till masten. Var går gränsen för att få 50 Mbps stabilt tex.?

Jag läste en mycket intressant artikel (på engelska vill jag minnas..) om varför radiodata aldrig kan komma att "slå" fiber. Artikeln grundade sig på fysikaliska lagar kring radiovågor. Är det möjligen någon här som har den länken så vore det fint om ni kunde post den :)
Äh, för radio så går det lätt att återskapa själv. Läs på wikipedia om kanalkapacitet osv. så är det självklart. ;) (Nej, allvarlig, om någon har en länk till en populärt hållen artikel så är jag också intresserad.)

Det visar sig att frågan om hur man räknar ut den maximala kanalkapaciteten för en fiber inte är lika självklar. Radio är lätt, det gjordes på 60-talet, men fiber är svårare. Efter att ha läst igenom http://ee.usc.edu/~gkramer/Papers/OFC09tutorial.pdf från 2009 så kan man sammanfattningsvis säga att (efter den del handviftande) den teoretiska maximala kommerciella kapaciteten (över 1000km tranmissionslängd) skulle ligga någonstans kring 560 Terrabit/sekund för en vanlig fibertyp. Och den kommer att nås kring 2025. Efter det blir det svårt att komma så mycket längre. Men, fördelen med fiber är ju att om en är full så kan man rulla ut en till, bredvid den första, så läget är inte lika hopplöst som när vi pratar om radio där man ju inte kan använda det knepet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.